Westfalia James Cook (2022) – krasavec 4×4 pro čtyři

Obytné dodávky jsou si do značné míry podobné jako vejce vejci. Nějaká ta inovace či odvaha jsou spíše výjimkou. Proto mě moc potěšilo, když se mi ozvala firma Blue Rent, že by bylo možné prohlédnout si skutečně inovativní model Westfalia James Cook v provedení pro čtyři osoby. Jasně, že jsem neváhal ani vteřinu a nabídku využil.

Westfalia James Cook se představuje

Modelová řada James Cook představuje obytné dodávky postavené na podvozku Mercedes Sprinter. Tyto vozy jsou dostupné ve třech variantách – se standardní pevnou střechou, se stanovou střechou a s pevnou zvýšenou laminátovou střechou. Právě posledně jmenovaný typ stál na parkovišti společnosti Blue Rent.

Čím je ale Westfalia James Cook výjimečná je provedení interiéru. Nebo tedy lépe řečeno půdorysu. Ve voze s délkou 5,93m se totiž skrývá plnohodnotné podélné spaní. To možná nezní až tak výjimečně, dokud neřeknu, že délka celého lůžka je přes 2m a přesto se do vozu vešla velice prostorná koupelna a ani přední salón nijak prostorově neutrpěl. Jak takový zázrak Westfalia dokázala? Zadní lůžko je totiž vysouvací.

Pro úplnost dodám, že prezentované vozidlo bylo vybaveno snad vším možný, co si člověk dokáže představit. Nejmodernější Mercedes Sprinter disponoval pohonem 4×4, offroadovým podvozkem, automatickou převodovkou a snad všemi myslitelnými jízdními asistenty.

Přístrojový panel Mercedes Sprinter.
Podvozkem je Mercedes Sprinter. Stejně jako u Mercedes Marco Polo, tak i u Westfalia James Cook lze ovládat obytnou část vozu přímo z panelu infotainmentu auta.

Nástavba je technicky také na velmi vysoké úrovni. Naftové topení možná úplně nepřekvapí, ale vodní podlahové topení je už jiná písnička. V tomhle autě bude opravdu příjemně za jakéhokoli počasí.

Pochopitelně, tato výbava si vzala svou daň v celkové hmotnosti vozu. Ta se, vcelku logicky, nevešla do 3.5t, ale zastavila se na hodnotě 4.1t. Není to až takové překvapení – vysouvací lůžko, vyšší střecha, pohon všech kol, automat… To vše prostě něco váží.

Půdorys – specialita Westfalia James Cook

Jak už jsem předeslal, Westfalia James Cook nemá na první pohled nijak výjimečný půdorys. V přední části vozu nalezneme salón víceméně běžných rozměrů. A ani stolek není nijak dramaticky úzký, jak by člověk u takto kompaktního vozu mohl očekávat. Koupelna s toaletou našla své místo na obvyklé levé straně vozu, přes uličku je pak běžný kuchyňský blok s vyvýšenou lednicí u hrany postele.

V zadní části se pak ale odehrává ta hlavní inovace a specialita tohoto vozu. Na první pohled si člověk řekne, že je zadní lůžko nějaké malé. Stačí ale chvíli držet tlačítko a ejhle, zadní část vozu se začne vysouvat dál a dál, až vznikne plnohodnotné podélné spaní. Šesti metrové auto má rázem o metr víc a dvě dospělé osoby se zde pohodlně vyspí.

Přední salón – tady chci cestovat

V předním salónu rozhodně na první pohled zaujmou sedačky lavice. Jednak jsou potaženy vysoce kvalitní hrubou kůží s elegantně vyšívaným znakem Westfalia, ale hlavně celá lavice je polohovatelná. Při delší jízdě tak lze posunout sedák směrem vpřed a tím se zmírní sklon opěradla. Tak je zajištěno během cesty maximální pohodlí i osazenstva vzadu.

Stolek lze snadno instalovat i vně vozu. To není také nic až tak neobvyklého. Řada výrobců instaluje druhou lištu ze zadní strany kuchyňského bloku, a tak je možné použít stolek i při otevřených posuvných dveřích. Westfalia ale přišla s jiným nápadem. Lištu pro uchycení stolku dala na dvě přísavky. A pak už je jen na vás, kde chcete stůl použít. V otevřených posuvných dveřích? Na pravém boku vozu, vzadu, nebo úplně na opačné straně? Vtipný a přitom velice jednoduchý nápad.

Přední lůžko – i pro dospělé

Prezentovaná Westfalia James Cook byla vybavena pro jízdu i spaní 4 osob. V prostoru zvýšené pevné střechy (výška vozu je v této variantě bezmála 3,4m) nalezlo své místo nad kabinou řidiče stahovací (nebo přesněji spíše rozkládací) dvoulůžko. Nad postelí je díky vysoké stavbě dostatek místa pro pohodlný spánek i bdění a navíc, je-li postel rozložena, stále lze pohodlně používat přední salón i procházet bočními posuvnými dveřmi. Takhle má stahovací lůžko fungovat.

Koupelna – ach ty předsudky

Úzký Mercedes Sprinter. Jak tady asi může vypadat koupelna? Sem se nevejdu. A ještě z prostoru ubrali skříňkami, které jsou přístupné z uličky. A uličkou se dá docela i procházet, jak je široká. To bude zase miniaturní koupelnička. Otevírám nádherně průsvitné plastové dveře a za nimi nevěřím svým očím. Ta koupelna je fakt obří! Pohodlně se sem vejdu, zavřu za sebou dveře, otočím se, jak se mi zlíbí. I na výšku mám nad hlavou dostatek místa. Má nijak drobná postava se tu pohybuje naprosto bez omezení.

Tím, že si Westfalia James Cook „kupuje“ prostor zadním výsuvným mechanismem, mohl se výrobce rozmáchnout i v koupelně. Ta je navržena jako obvyklá pevná koupelna bez sprchového závěsu. Materiály jsou tedy plně omyvatelné. Hezky navržené a ještě lépe provedené. Velká pochvala!

Kuchyň

Interiér vozu jde cestou lehce modifikovaného konceptu otevřeného prostoru. To znamená, že pracovní deska kuchyňského bloku prochází až k zadnímu lůžku. Přerušena je pouze vyvýšenou lednicí Dometic, která je ale posazena o něco výše, takže nezasahuje do výše ramen, a tedy nijak nepřekáží a přesto se do ní dobře může. Rozměry lednice pak odpovídají tomu, že ve voze bude hodně času trávit právě čtyřčlenná posádka. Není to žádná nouzovka, kam budete rovnat každý plátek salámu, abyste se vešli.

Hezkým pomocníkem, se kterým se setkáváme častěji u luxusních integrovaných vozů, než u vestaveb, je elektrické „centrální zamykání“ zásuvek. Zmáčknete tlačítko a všechny zásuvky jsou zajištěné. Zmáčknete znovu a vše je odjištěno. Tohle je hodně pohodlné. K zásuvkám bych ale měl přeci jen výhradu. Jedná se o široké zásuvky, které zabírají celou šířku kuchyňského bloku. Jakmile tak chcete vyndat jen jednu maličkou věc, budete muset vždy odstoupit buď před lednici nebo spíše do prostoru k přednímu salónu. To není moc praktické, zejména pokud budou ve voze skutečně čtyři osoby.

Zadní lůžko – „signaturní“ funkce Westfalia James Cook

Tady se odehrává ta magie. Tohle je to, co činí model Westfalia James Cook tak odlišným od konkurence. Zadní výsuvné lůžko. Nebo možná přesněji zadní výsuvná část karoserie. Konstrukčně to není úplně jednoduché takovou věc navrhnout a postavit, ale povedlo se to dokonale a uživatelsky je to nesmírně příjemné. Prostě zmáčknete tlačítko a čekáte pár desítek vteřin, než motor dokončí svou práci. Pak už jen odjistit páskem zajištěnou horní část roštu, zatáhnout k sobě, rozložit matraci a je to. Na světě je lůžko s délkou 207cm a šířkou kolem 140cm v nejužší části výsuvu.

Výsuvný modul je vyroben z pevného a hlavně izolovaného sklolaminátu. Nabídne tedy tepelně izolační vlastnosti ne nepodobné zbytku karoserie. A to je přesně devizou této obytné dodávky. Všechna čtyři lůžka jsou velká, pohodlná (jsou vybavena talířkovými rošty) a hlavně umístěna v izolované části vozidla.

Úložné prostory

Obytné dodávky jsou uměním kompromisu. A nejinak je tomu i u modelu Westfalia James Cook. Výsuvný mechanismus zadní postele pochopitelně nedovoluje instalaci obvyklých skříněk pod stropem vozu, a tak se musíme spokojit jen se dvěma skříňkami v samotném výsuvném bloku, plus s pár kapsami na bocích vozidla, které jsou přístupné v okamžiku, kdy je postel vysunuta.

Přední stahovací lůžko pak také omezuje prostor pro instalaci skříněk. Rovněž zde najdeme spíše odkládací kapsy než přímo skříňky. Ty našly své místo zejména nad kuchyňským blokem. Tím, že je ale vozidlo vybaveno zvýšenou střechou, skříněk možná není mnoho, ale zato jsou nesmírně prostorné. Nevýhodou však je to, že jsou trochu hůře přístupné. I já se svými bezmála 190cm jsem měl problém do některých poliček dosáhnout. Naštěstí je součástí výbavy žebřík pro přístup k přednímu lůžku. Ten se určitě bude hodit.

Samostatnou kapitolou je garáž. Ta je přístupná přes výklopné víko pod zadním výsuvným mechanismem. Z prostoru si významně ukousla nádrž na vodu, technologie s vodním topením a box pro plynovou lahev. Neznamená to, že by garáž byla nesmyslně a nepoužitelně malá. To rozhodně ne. Ale například kolo nebo nějaké jiné rozměrné sportovní vybavení sem budete skládat jen velmi obtížně (pokud to vůbec bude možné). Ale na rozumné kempingové vybavení, paddleboard a pár dalších drobností technického zázemí vozu to nesporně bude stačit.

Závěr

Kdo čte mé články, tak ví, že miluji všechny nápady, které se blíží švýcarskému noži. Něco rozložit, roztáhnout, přeskládat a získat tak najednou nový způsob užití té dané věci. Proto mám rád zdvihací stanové střechy, proto se mi tolik líbí rozkládací palanda v Affinity, a podobně. A proto se mi tolik líbí i Westfalia James Cook. Myšlenka vysouvacího mechanismu mě naprosto nadchla a ještě více se mi líbí provedení. To mi přijde naprosto výstavní a působí kvalitním, robustním a přesto vlastně docela jednoduchým dojmem. Za to rozhodně palec nahoru.

Můžeme se bavit o tom, k čemu je u obytné dodávky pohon 4×4, že pro čtyři osoby je vestavba vlastně vždycky malá, a že je vůz za bezmála 125.000 EUR příliš drahý. Ale upřímně? To si vždy musí každý posoudit sám, jaké jsou jeho cestovatelské potřeby a návyky, a musí si zhodnotit, jaké auto vlastně hledá. Za mě je jedině dobře, že na trhu existuje Westfalia, která se nebojí přicházet na trh s unikátními řešeními. Nepochybuji o tom, že si své zákazníky rozhodně najdou.

Bude vás také zajímat

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

2 KOMENTÁŘE

  1. Díky za hezký článek,
    zajímavá koncepce, pominu-li skládání zadní části v dětší, sněhu, nebo mrazu ( co asi udělá voda, nebo sníh, když se to s ním složí ) , tak jsem pořád čekal, kde je ono ALE …. No a je to bohužel garáž. Takhle malá ( a špatně přístupná ) garáž, to je bohužel velké minus tohoto jinak na pohled moc hezkého a inovativního vozu.

    • Také jsem o tom sněhu přemýšlel. Ale ono to bude vyhřáté zevnitř, takže to nejspíš steče dolů. Navíc je tam kolem takový neoprenový pás, který to podle mě smete dolů. Samozřejmě, že nějaká vlhkost tam zůstane, ale ta vyschne snadno v autě. Uvnitř to není nijak kryté nebo zadeklované.
      Co se týče té garáže, tak ta je opravdu tak na kempingove vybavení, možná paddle board. Ale třeba moje oblíbená skládací kola bych tam asi nedostal. Něco za něco, no… Ale kola jde dát na tažné zařízení, to je řešitelé…

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

VIDEO: To nejlepší z Caravaning Brno 2024 – část 2

Zajímavých exponátů bylo na letošním veletrhu Caravaning Brno 2024 opravdu dost a dost, až se mi to do jednoho videa nevešlo. A tak zde...

North Cape 4×4 – nová značka na českém trhu

Na český trh přichází nová značka obytných dodávek - North Cape. Španělský výrobce přináší na trh vozy výhradně na podvozku MAN TGE s pohonem...

VIDEO: To nejlepší z Caravaning Brno 2024 – část 1

I letos jsem byl na letošním veletrhu Caravaning Brno 2024 a samozřejmě jsem pro vás připravil video přehled toho nejzajímavějšího nejen ze světa obytných...

PODCAST: Jak na zazimování obytného auta a přívěsu?

Zima klepe nezadržitelně na dveře a spolu s ní přichází i pro řadu z nás okamžik, kdy nás čeká zazimování obytného auta. Uložit ale...

Rimor Horus 12 – pro milovníky nevšedního

Minimálně nevšední. Alespoň tak by se dal označit půdorys obytné dodávky Rimor Horus 12. Na krátkém podvozku Fiat Ducato přináší na trh zcela unikátní...