Jak to dopadne, když si pozvete při návrhu obytné dodávky architekta se specializací na tiny house? Vznikne něco jako Tourne 6.4. Auto na první pohled možná obyčejné, ale na ten druhý plné drobností, které si prostě zamilujete. Tourne 6.4 jsme měli díky CaravanCity k dispozici po dobu pěti dní a najeli s ním bezmála 1000km. A vězte, že řadu z těch drobností jsme oceňovali každou chvíli.
Tourne mě zaujalo už v roce 2019 svým rozkládacím systémem Dream4System (o něm později). Tenkrát mě ani ve snu nenapadlo, že o tři roky později budu mít příležitost tohle auto na vlastní kůži vyzkoušet. A hned na úvod musím říct, že si mě dokázalo některými nápady docela získat.
Tourne 6.4 se představuje
Slovinskou značku Tourne a její modely jsem nedávno představoval poměrně podrobně (Tourne přichází na český trh), a tak se nebudu opakovat. Jen stručně zopakuji, že výrobce má v sortimentu pouze dva modely – Tourne 6.0 a Tourne 6.4 – které se od sebe liší jen minimálně. Delší vozidlo má podélné spaní a kratší příčné. Další rozdíly zde v zásadě už nejsou.
Tourne razí strategii „všechno v základu“, a tak je nabídka příplatkové výbavy poměrně skromná. V autě už z výroby naleznete markýzu s osvětlením, elektrické podlahové topení, naftové topení, monocontrol, přední rozkládací lůžko a nebo dokonce i tažné zařízení! Věci, za které si jinde připlatíte poměrně tučné částky, jsou zde prostě ve standardu. Za cenu kolem 1,8 milionu korun včetně daně získáte auto, které bude mít na palubě v podstatě vše, co jinde budete dodatečně přikupovat. Pokud se pak touto optikou podíváme na cenu auta, přičteme nadstandardní dílenské zpracování a velmi kvalitně provedenou izolaci, můžeme říct, že cena je vlastně s ohledem na dnešní trh docela zajímavá.
Testované Tourne 6.4 – podvozek Opel Movano
Námi testovaný vůz byl velmi netradičně postaven na podvozku Opel Movano (Tourne jinak běžně staví na podvozku Peugeot Boxer). Což ale není nic jiného než převlečený Citroën Jumper. A pokud by na volantu nebylo logo s bleskem, opravdu nemáte šanci poznat, v jakém voze jedete. Auto bylo vybaveno 165k motorem a ten autu neskutečně slušel. Ve srovnání s naší Fiaťáckou 2.3 140k má tenhle agregát řekl bych méně užitkový projev. Je znatelně tišší a má sametovější zvukový projev. A jízdně? Těch 25 koní navíc je až překvapivě znát. Až ve mně začala klíčit myšlenka na drobný chiptuning našeho Ducata. Ale to už je zase jiná písnička… 😉
Tourne 6.4 je postavené na heavy podvozku a i ten motoristický laik pozná. Ve srovnání s light chassis na našem 6m autě je jízda klidnější a podvozek výrazně lépe zvládá příčné nerovnosti – auto se na nich tolik nehoupe.
No a pak tu máme samozřejmě pomocníky, které dělají cestu příjemnější. Automatické stěrače nebo automaticky ovládaná světla, to ještě donedávna byla výsada lépe vybavených osobních aut. Automatická klimatizace možná není v otevřeném prostoru obytky až tak užitečná, ale rozhodně přístrojové desce sluší. Zbytek by už byl jen popis toho, co všichni z našich Ducat a Jumperů známe.
Hlavní specialitky aneb komfort bydlení
Auto není na první pohled možná ničím zajímavé. V podstatě tisící první variace na téma obytná dodávka v 6,4m dlouhém autě typu Fiat Ducato. Přední salón s otočnými předními sedačkami, police nad kabinou řidiče, pevná koupelna. Naproti kuchyňský blok s prostornou vysoko posazenou lednicí a šatní skříňkou pod ní a v zadní části velice rozměrné lůžko přes celou šířku vozu. V čem je tedy to auto tak jiné? V detailu. V detailu, kterého si všimnete, až to auto chvíli používáte.
Topení a ohřev vody
Co lze na topení vymyslet? Prostě Truma. Nebo ne? Ne! Tourne se snaží vyrábět obytné dodávky, které budou použitelné po celý rok. A tak tomuto záměru podřídilo nejen nadstandardní izolaci, ale i výběr a konstrukci topení. O vyhřívání interiéru se starají hned dva zdroje tepla.
Tím prvním je nezávislé naftové topení Webasto umístěné zvenku pod podlahou vozidla. Díky tomu je uvnitř obytného prostoru slyšet tak maximálně ventilátor. Druhým zdrojem je pak elektricky vyhřívaná podlaha. Funguje sice pouze po zapojení k externímu zdroji elektřiny, ale když podlahové topení zapnete, tak to je teda pohodlí!
O ohřev vody se stará samostatný bojler Whale s kombinací plyn+elektřina. Rovněž ten je umístěn pod podlahou vozidla. Takže ani ohřev vody nebude posádku během pobytu nijak rušit. A když už mluvíme o ohřevu vody, tak se také sluší zmínit, že vyhřívaná je i nádrž na odpadní vodu včetně elektricky ovládaného vypouštěcího ventilu. Takže se člověk opravdu nemusí bát, že by v chladném počasí jakkoli strádal nebo se musel omezovat.
My jsme se na našem výletu potýkali s nočními teplotami lehce pod nulou a ani v nejmenším jsme necítili jakoukoli tepelnou nepohodu. Navíc jsme byli na stellplatzu připojeni k externímu přívodu elektrické energie, takže jsme si mohli naplno užívat i vyhřívané podlahy. Řeknu vám, na to se snadno zvyká!
Přední salón aneb Dream4System
Unikátní systém rozkládání předního salónu na lůžko nazývá Tourne Dream4System. Je jím vybaveno každé Tourne a díky němu jsou tedy všechny vozy této značky připravené pro čtyři osoby jak pro jízdu, tak na spaní. Rozložené lůžko je totiž dostatečně prostorné, aby se na něm vyspaly dvě děti. Náš rodinný test ale ukázal, že možná bude lépe fungovat jiné rozložení nocležníků.
U nás děti s Vanistkou obsadily totiž zadní postel a přední rozkládací lůžko bylo moje. Vzhledem k tomu, že chodím spát jako poslední, měl jsem k dispozici přední salón bez omezení, což byla docela výhoda.
A jak je to s rozkládáním? Celá jedinečnost Dream4System spočívá v tom, že nemusíte nikde ukládat a složitě manipulovat s obrovskou samostatnou deskou, která má vyplnit prostor mezi stolem a posuvnými dveřmi. Takhle má dodatečné třetí lůžko řešené například Pössl nebo Adria. Tuhle desku musíte mít někde v garáži a když chcete rozložit přední lůžko, není asi jiná cesta, než jít venkem do garáže, otevřít zadní dveře a přenést desku dovnitř a tam si dát pozor, abyste s ní neublížili nějaké skříňce nebo obkladu. Zkrátka, pro zimní provoz hodně nouzové řešení.
Jenže v Tourne je to celé jinak. Hlavní části a desky, které tvoří budoucí postel jsou chytře integrovány do posuvných mechanismů ve stolku, v kuchyňském bloku a v sedáku lavice. A těch pár prkýnek, které potřebujete pro doplnění vzniklých mezer, najdete v přihrádce pod sedačkou, kde je na ně přesně určené místo. Takže jediná věc, kterou řešíte, jsou matrace. A i ty jsou poměrně šikovně rozdělené na více menších částí, takže manipulace i skladování nejsou takovou bolestí, jako u jiných značek (ano, střílím například do vlastního Summitu). Jedinou otravnou věcí, kterou bych tomuto mechanismu vyčetl, je nutnost mít otočené přední sedačky do směru jízdy. Jakmile absolvujete tenhle krok, zbytek je už v pohodě.
A jak se přední lůžko rozkládá? Na to se podívejte na videu níže.
Možná to na první pohled vypadá trochu překombinovaně. I já jsem měl ten pocit, že to bude peklo každý večer rozkládat. Ale víte co? Nakonec mě to nijak zvlášť neotravovalo. Upřímně, každou noc bych to asi rozkládat a ráno skládat nechtěl, ale pokud bych jezdil ve čtyřech jen příležitostně, tak je to možná jeden z nejlepších způsobů, jak dodatečné lůžko řešit.
Průběžné hodnocení
Tourne 6.4 není na první pohled tak moc jiné a inovativní, jako je například Affinity. Je to spíše tak trochu variace na známé téma. Jiný materiál, kvalitní provedení, známé uspořádání. To ale najdeme i u jiných značek. To, v čem se Tourne opravdu daří, jsou drobnosti. Detaily. Domyšlenosti. Věci, u kterých si řeknete, jak je možné, že to nenapadlo už někoho jiného. Vylepšováky, které si do svých aut doděláváme v průběhu let svépomocí nebo za nemalé peníze u odborných firem. Tím si tohle auto získalo moje sympatie. A které že vymyšlenosti to jsou? Na to se podíváme v příštím dílu tohoto testu. Vybral jsem pro vás 11 zajímavostí, které jinde takhle pohromadě rovnou z výroby nenajdete.