TEST: Knaus Tourer Van 500MQ (2023) – díl 3 – jak se v něm bydlí v noci?

Posledně jsme se podívali na Knaus Tourer Van 500MQ pohledem denního režimu. Dnes se zaměříme na noční fungování. Jak pohodlné je přední stahovací lůžko? Jak moc je omezený přední salón v nočním provozu? A co zadní lůžko? Pokračujeme v testu tohoto štíhlého polointegrálu zapůjčeného od CAMPERVANS.cz.

Zadní lůžko

Pojďme začít tím, co je na tomto kompaktním polointegrálu v nočním režimu asi to nejtradičnější. Tím je zadní lůžko. Napříč uložená postel pohodlně uloží dvě dospělé osoby. Šířka lůžka je cca 155cm na straně koupelny a 145cm na straně kuchyňské linky. Délka pak lehce přes 200cm u zadní stěny a cca 192cm v přední části lůžka. Zkrácení jednoho lůžka je vynuceno zdvihacím mechanismem sprchového koutu. Matrace je velice pohodlná. Na rozdíl od našeho Pösslu, kde je postel spíše tvrdá, nabízí Knaus Tourer Van spaní lehce měkčí a za mě pohodlnější. Pro opravdové fajnšmekry lze ještě pořídit příplatkové matrace.

Zadní lůžko vozu Knaus Tourer Van 500MQ

Pro přístup do zadní postele není potřeba žebřík, ale výrobce to vyřešil skládacím schůdkem. Hezké a velmi jednoduché řešení!

Před spaním určitě oceníte čtecí lampičky s dotykovým ovládáním a USB portem. Aby vám telefon v nabíječce nepřekážel, přidal Knaus na zadní stěnu otevřenou poličku s USB konektorem se standardem nabíjení rychlého nabíjení QC 3.0. Pak už jen přivřít a zastínit střešní okno a nakonec zhasnout celé auto centrálním vypínačem u postele (perfektní!) a šup spát.

Skládací schůdek pro přístup na zadní lůžko vozu Knaus Tourer Van 500MQ

Mimochodem – pro noční režim je ještě u země instalované lehké osvětlení. To ocení zejména děti. Ale ono i pro dospělé to není špatné, pokud potřebujete v noci vstát.

Přední stahovací lůžko

Hlavním odlišujícím prvkem Knaus Tourer Van 500MQ oproti podobné konkurenci je možnost doobjednat přední stahovací lůžko. A to buď v podobě dvoulůžka (měli jsme v testu), případně pouze jednolůžka. Tahle variabilita u takto malého polointegrovaného auta je vskutku nevídaná a věřím, že právě to může být jeden z prodejních taháků tohoto modelu.

Rozložit postel je dílem okamžiku. Odjistit dva pásky, zatáhnout a je to. Je znát, že Knaus má s tímto způsobem rozkládání lůžka velké zkušenosti ze svých vestaveb. Funguje to moc hezky. Rozložené lůžko má přímo královské rozměry – šířka 150cm, délka 195/190cm. Na stropě v dosahu lůžka ještě najdeme dva bodové reflektory, dotykově ovládané, které slouží jako čtecí lampičky. Hezký detail.

Rozložené přední lůžko

V přední části se našlo místo pro rozměrné panoramatické okno. To bude mít mnohem větší efekt u varianty s polovičním nebo zcela chybějícím stahovacím lůžkem. Upřímně, v případě dvoulůžka mi jeho přítomnost přijde trochu zbytečná a možná vlastně i trochu na škodu. Pokud je lůžko složené, okno je zcela zakryté složenou postelí a matracemi, a tedy si jeho výhody neužijete. U rozloženého lůžka pak hrozí poškození rolety a případně okna samotného během spánku (v případě vyšších nocležníků).

Na druhém konci postele, na stěně koupelny, byla umístěna televize (testovaný vůz byl vybaven satelitním přijímačem). Opět si myslím, že v kombinaci s horní postelí je jen otázkou času, kdy dojde k poškození obrazovky.

Přístup na přední lůžko

Samostatnou kapitolou, která stojí za zmínku, je přístup na přední stahovací dvoulůžko. Ten je zajištěn běžným hliníkovým žebříkem, který má své úložné místo na vnitřní straně koupelnových dveří. Opět chválím za tento detail. Výrobci nezřídka nechávají na invenci posádky, kde během cesty uloží jeden až dva volně ložené žebříky.

Trochu problematické je, že jakmile je postel připravena v „pohotovostní poloze“, zbývá už jen velice malý prostor před dveřmi do koupelny. Vejde se tam vlastně jen žebřík a jeden člověk. Průchod do koupelny už znamená nutnost skrčit se pod stažené lůžko a pak přejít do koupelny. Což o to, to se ještě dá. Ale když si představím situaci, že budeme v autě čtyři, tak uložit děti na přední lůžko bude chtít jistou sehranost v týmu. Jeden rodič se uklidí buď do předního salónu nebo na zadní lůžko, zatímco děti se připraví k „nástupu“ na zadní lůžko. Druhý rodič stáhne přední lůžko a přistaví žebřík, aby děti mohly zahájit přesun do „svého“. A pak uklidit žebřík, aby se dalo chodbičkou projít (prolézt) pod přední lůžko do salónu.

Nezní to buhvíjak pohodlně, ale musíme si uvědomit, že máme co dočinění s vozem s délkou pouhých 5,88m a máme zde dvě plnohodnotná dvoulůžka! Žádné kompromisy co do pohodlí spánku. Proto nezbývá, než toto omezení akceptovat.

Přední salón v nočním režimu

Jak jsem psal v minulém díle, přední salón je tak trochu „utopený“ do podlahy. Díky tomu je plně použitelný i při stažené horní posteli. Co mi tu ale chybí, je nějaké osvětlení určené právě pro tento typ provozu. Ale to není problém jen u Knaus Tourer Van 500MQ. Tohle nemá vyřešený kdejaký jiný model kdejakého jiného výrobce. A upřímně, není to nic, co by prodejce nedokázal poměrně snadno vyřešit dodatečnou montáží.

Závěr – Knaus Tourer Van 500MQ v noci

Co se týče spaní, je Knaus Tourer Van 500MQ v dané kategorii v zásadě bezkonkurenční. Dvě plnohodnotná dvoulůžka nenabízí mezi kompaktními polointegrály s délkou do šesti metrů žádný jiný výrobce. To si samozřejmě vybírá jistou daň v možnosti pohybu po voze v případě, že je přední lůžko v pohotovostní poloze. Pokud nutně nepotřebujete dvě lůžka v přední části vozu, jeví se jako velice dobrá alternativa stahovací jednolůžko, kdy nebudete v nočních hodinách uvnitř vozu tak limitování volným prostorem. Každopádně lze Knaus jen pochválit za flexibilitu, kterou zákazníkům při výběru možnosti dodatečného spaní poskytuje.

Pokud vám utekl předchozí díl tohoto testu, čtěte TEST: Knaus Tourer Van 500MQ (2023) – díl 2 – jak se v něm žije přes den?. A v příští části se už podíváme na celkové zhodnocení tohoto lehce netradičního vozidla.

Další díly testu:

Bude vás také zajímat

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

VIDEO: To nejlepší z Caravaning Brno 2024 – část 2

Zajímavých exponátů bylo na letošním veletrhu Caravaning Brno 2024 opravdu dost a dost, až se mi to do jednoho videa nevešlo. A tak zde...

North Cape 4×4 – nová značka na českém trhu

Na český trh přichází nová značka obytných dodávek - North Cape. Španělský výrobce přináší na trh vozy výhradně na podvozku MAN TGE s pohonem...

VIDEO: To nejlepší z Caravaning Brno 2024 – část 1

I letos jsem byl na letošním veletrhu Caravaning Brno 2024 a samozřejmě jsem pro vás připravil video přehled toho nejzajímavějšího nejen ze světa obytných...

PODCAST: Jak na zazimování obytného auta a přívěsu?

Zima klepe nezadržitelně na dveře a spolu s ní přichází i pro řadu z nás okamžik, kdy nás čeká zazimování obytného auta. Uložit ale...

Rimor Horus 12 – pro milovníky nevšedního

Minimálně nevšední. Alespoň tak by se dal označit půdorys obytné dodávky Rimor Horus 12. Na krátkém podvozku Fiat Ducato přináší na trh zcela unikátní...