Knaus Tourer CUV 500MQ je skutečně velmi nezvyklý vůz, a tak jsme velmi uvítali nabídku společnosti CAMPERVANS.cz k testu tohoto obytného auta. V prvním dílu jsme si auto narychlo představili a dnes se podíváme podrobněji na to, jak se v tomto autě žije v průběhu dne.
V dnešním povídání se spíše něž na detaily jednotlivých částí vozu zaměřím na zásadní rozdíly modelu Knaus Tourer CUV ve srovnání s již dříve testovaným Knaus Tourer Van.
Zdvihací střecha vs. vnitřní prostor
Unikátním prvkem vozu Knaus Tourer CUV je pochopitelně zdvihací střecha. Tato konstrukce má ale samozřejmě nemalý vliv na vnitřní prostor, a to nejen za jízdy, ale i během denního využívání obytné části vozu.
Pokud je střecha stažená, je potřeba počítat s velice nízkou vnitřní výškou vozidla. Výrobce uvádí necelých 150cm. Znamená to jediné – při stažené střeše můžete bez omezení používat pouze přední salón. Zbytek vozu je už spíše nouzovka. Navíc pokud máte v autě přední stahovací lůžko, průchozí výška se ještě sníží. Při stažené střeše musí být totiž přední postel rozložená, a tedy ubere dalších cca 20cm z výšky obytného prostoru.
Dlouho jsem si kladl otázku, jak moc to vadí. Našemu stylu cestování, kde poměrně často stavíme a na zastávkách využíváme toaletu nebo kuchyňku, to úplně nevyhovuje. Ale pak je tu početná skupina lidí, kteří preferují campervany a tam je to přece podobné jako v Tourer CUV. Prostě dokud nezdvihnete střechu, tak je obytný prostor naprosto minimalizovaný a v autě se ani nepostavíte. On vlastně Knaus Tourer CUV je tak trochu campervan na steroidech…
Vstupní dveře
Pojďme začít trochu netradičně, něčím tak banálním jako jsou vstupní dveře do nástavby. Naprosto každého, a to jen i na fotografiích, upoutají ještě před vstupem do auta nízké vstupní dveře. Už po vydání prvního dílu jsem četl řadu komentářů, jak jsou ty nízké dveře k ničemu, a že je to naprosto špatně. A víte co vám řeknu? Mohl jsem na autě najít nedostatky nebo omezení dané konstrukcí auta, ale tohle mě nenapadlo ani jednou. Ani jednou jsem nepocítil, že by mě výška dveří jakkoli limitovala. A to měřím necelých 190cm. Takže tenhle „hejt“ je za mě mimo.
Přední salón
Po vstupu do obytné nástavby pochopitelně zaujme přední salón. Ten je „utopen“ o nějakých 15 centimetrů níže ve srovnání se zbytkem obytné nástavby a je naprosto identický s předním salónem Tourer Vanu (koho zajímají detaily, popsal jsem je v článku TEST: Knaus Tourer Van 500MQ (2023) – díl 2 – jak se v něm žije přes den?). Přesto zde však jeden zásadní rozdíl je, a to je příplatkové přední stahovací lůžko. Jeho mechanismus je, z pochopitelných důvodů, řešen trochu jinak, než u Tourer Vanu. Důsledkem tohoto provedení je skutečnost, že lůžko je, i po vyklopení vzhůru, trochu níže, než u Tourer Vanu. A bohužel je to těch pár centimetrů, které při mé výšce způsobily, že lůžko už trochu překáželo. Zkrátka párkrát jsem hlavou otestoval kvalitu zpracování.
Není to nic, na co by se nedalo zvyknout. Koneckonců, podobně mi v našem Ducatu při první jarní jízdě překáží police nad kabinou řidiče. Ale je fér říct, že ta postel tam prostě trochu vadí. Na druhou stranu, ne každý bude pořizovat tohle auto v provedení pro 4 osoby na spaní…
Kuchyň
Kuchyňský blok na první pohled ničím nepřekvapí. Najdeme zde vše, co k vaření potřebujeme. Tradiční plynový vařič s piezzo elektrickým zapalováním a se dvěma plotýnkami je, jak se sluší a patří, spojený se dřezem. Velmi oceňuji soft close i na skleněné kryty! To není vůbec samozřejmost.
Dvě prostorné zásuvky doprovází v úplně spodní části uzavíratelná skříňka, ze které si část prostoru ukousl kompresor lednice. A když už je řeč o lednici, Knaus Tourer CUV je vybaven výsuvnou lednicí. Ta je v kuchyňském bloku vsazená trochu šikmo, rovnoběžně se šikmým ořezem pracovní desky. Dlouho jsem přemýšlel, proč tam lednice není vsazena přesně kolmo. Až ke konci testu mi došlo, že je to kvůli vstupním dveřím. Ty totiž zasahují o pár centimetrů do vnitřního obytného prostoru a výsuvu lednice by tak překážely. Ničemu to nevadí, jen mě to na první pohled zaujalo. 🙂
Koupelna
Provedení koupelny v Knaus Tourer CUV je do značné míry velmi nezvyklé. Důvodem je pochopitelně zdvihací mechanismus střechy. Výrobce musel nějak zajistit uzavření koupelny při zdvižené střeše. Koupelna má tak pevné stěny až do výše prsou dospělého člověka a následně navazuje látkový „rukáv“, který se při zdvižení střechy rozloží a vytvoří tak stěny až ke stropu. Sprchový kout má pak stěny pevné – to je výhoda výsuvného mechanismu, který jsme si již ukazovali u modelu Tourer Van.
V porovnání s Tourer Vanem prodělala koupelna pak už jen pár drobných změn. Nutno říct, že k lepšímu. Tou první je nové umyvadlo, které je sice možná na první pohled trochu mohutnější, než dříve používaná verze, ale rozhodně méně překáží při používání toalety. Stále pak platí, že vysoce oceňuji vysokou vodovodní baterii osazenou na polici za umyvadlem. Díky tomu se umyvadlo velmi dobře používá.
Druhá změna je daná konstrukcí vozidla. Díky absenci pevné stěny ve výšce očí muselo být nějakým způsobem vyřešené zrcadlo. Knaus jej velice elegantně umístil na zdvihací dvířka skříňky. Ta se vysunou směrem vzhůru a rázem má člověk zrcadlo přímo před očima a pod ním praktické odkládací poličky. Moc hezky vymyšlené!
Třetím rozdílem oproti Tourer Vanu jsou dvoudílné skládací dveře koupelny. Ty lze při otevření uprostřed podélně „zlomit“, a tak při úplném otevření zabírají mnohem méně místa, než ty pevné. Tohle řešení oceníte zejména v okamžiku, kdy budete do skromné uličky umisťovat žebřík na přední stahovací lůžko.
Ale abych jen nechválil… Stále platí, že koupelna nabízí sice královský prostor pro sprchování, ale při používání v režimu toalety nebo jen při čištění zubů jsem se při své velikosti vždy cítil tak trochu stísněně a poměrně dost omezený v pohybu. Tady by hodně pomohlo, kdyby byla toaleta posuvná – třeba jen o 10-15 cm směrem k venkovní stěně. Místo na to v konstrukci vozu je…
Úložné prostory
Stačí jediný pohled na fotografii interiéru vozu a člověka napadne otázka, kde že tu jsou úložné prostory? Naprostým základem je pochopitelně garáž a rozměrný prostor pod zadním lůžkem. K dispozici jsou ale i horní „skříňky“.
Slovo „skříňky“ záměrně píšu do uvozovek, protože se ve skutečnosti jedná spíše o zpevněné tašky s popruhem, bočním otvíráním a poličkami uvnitř. Rozhodně to má blíže ke skříňce, než k tašce, a zpracování je naprosto dokonalé. Tohle si dovedu představit klidně i v obytné dodávce (mimochodem Adria to v jednom svém modelu nabízí). Tašku si mohu odnést domů, naložit do ní věci, a pak ji přinesu do auta, kde začne plnit roli skříňky.
V Knaus Tourer CUV plní ale popruh na tašce ještě jeden důležitý úkol. Tašky je totiž pro jízdu se staženou střechou potřeba zavěsit na jakési posuvné poličky, které slouží jako držák těchto netradičních skříněk. Za jízdy na poličce taška visí za popruh a dva speciální úchyty, během stání se pak taška jednoduše položí na poličku. Díky tomu si mohu skříňky umístit v interiéru kdekoli potřebuji.
Vzhledem k netradiční konstrukci vozu asi jiné řešení ani vymyslet nelze a má to samozřejmě svá omezení. Jedním z nich je skutečnost, že výsledná pozice skříněk je trochu nižší, než jsme z běžných vozidel zvyklí. Je to trochu omezující zejména nad kuchyňskou linkou, kde by pro pohodlné vaření přeci jen prospělo mít skříňku o pár centimetrů výše. Samozřejmě, lze to vyřešit jejím posunutím, ale není to úplně ono…
I s ohledem na systém skříněk bych uvítal možnost přístupu do garáže přímo z interiéru vozu. Zkrátka dodatečná dvířka v zadní části úložného prostoru pod postelí by prospěla. Myslím si, že u tohoto auta bude větší tlak na používání garáže i na věci pro každodenní použití, a tak by nebylo od věci mít k nim přístup bez nutnosti vystupovat z vozu ven.
Závěr – první průběžné hodnocení Knaus Tourer CUV
Jak se v Knaus Tourer CUV žije tedy přes den? Pokud jste vyznavači cestování ve stylu „campervan“, to znamená vyrazím, jedu dlouho a daleko, a po cestě využívám primárně zázemí čerpacích stanic, pak vás „céúvěčko“ nebude nijak zvlášť omezovat. Užijete si výhodu nízké stavby během jízdy a po zaparkování budete mít komfort ne nepodobný velkému obytnému vozu.
Pokud ale cestujete s obytňákem tak, že vaše zastávka nemusí vždy znamenat návštěvu benzínky, rádi si odpočinete během přestávky v posteli, nebo si uvaříte kafe či oběd, bude vás provedení auta limitovat. Vysunutí střechy trvá poměrně dlouho, pak si ještě asi chvilku zahrajete šachy s přemisťováním některých skříněk… Každý tento úkon sám o sobě není nikterak náročný a Knaus ho skutečně vypiplal takřka k dokonalosti, ale dohromady je toho možná až trochu moc.
Z toho možná plyne takový první průběžný závěr. Knaus Tourer CUV má podle mého názoru svým způsobem používání o něco blíže campervanu, než vestavbě či velkému obytnému autu. Je to auto více zaměřené na delší a rychlejší přesuny, než na pomalejší cestování s častými zastávkami s potřebou „bydlet“ třeba i několikrát v průběhu dne.
A jak se v autě žije v noci? Na to se podíváme zase v příštím pokračování článku.