Obytné auto Knaus Tourer CUV 500MQ je skutečně velmi netradičně pojaté. Minule jsme se podívali na to, jak se v něm funguje v denní dobu. Dnes si představíme, jak funguje v noci. A v zimě… Test probíhal v době, kdy teploty klesly lehce pod nulu a napadl čerstvý sníh. Tedy podmínky pro vyzkoušení vozu se stanovou střechou naprosto ideální.
Porovnání půdorysů
500MQ
Jak už jsem zmiňoval v některých z předchozích článků o tomto voze, k dispozici jsou dva půdorysy. Námi testovaný Knaus Tourer CUV 500MQ s tradičnějším rozložením – boční vstupní dveře za spolujezdcem, přímo naproti dveřím přední salón, za ním koupelna, zpátky přes uličku kuchyňský blok a vzadu napříč pohodlné dvoulůžko.
500LT
Model s označením 500LT je ale naprosto odlišný. Vchodové dveře má v zadní části vozidla (na pravém boku), naproti dveřím vás přivítá vysoký úložný prostor, který plynule navazuje směrem vpřed koupelnou a opět úložným prostorem. Přes uličku je opět kuchyň a za kabinou řidiče je rozměrný salón se dvěma pohovkami orientovanými podélně proti sobě. Uprostřed umístěný stolek lze snížit a celé přední sezení tak přestavět na spaní pro dvě osoby.
Který je lepší?
Půdorysy bych měl spíše porovnávat hned v rámci úvodního představování auta. Ale zrovna u tohoto vozu je to mnohem zajímavější právě v kontextu nočního užívání. Zatímco u běžné konstrukce obytky bych výrazně preferoval uspořádání 500MQ – tedy obvyklý půdorys, kdy nemusím lůžko nijak přestavovat a mám jej k dispozici vždy společně s předním salónem – tak u obytného auta, jakým je Knaus Tourer CUV, si už tak jistý nejsem. Proč? Důvodem je právě noční provoz…
S mechanizmem vysunovací střechy nemáte naprosto žádnou šanci být nenápadní, když budete chtít přenocovat někde v obydlené oblasti. Zkrátka střecha nahoře = někdo v autě spí. My jsme na tohle narazili právě během našeho testu, kdy jsme původně plánovali přespat na parkovišti sice na okraji města, ale pořád ještě v dost obydlené zástavbě. Ale zdvižená střecha nám nedávala takový pocit anonymity, jaký bychom si přáli. U modelu 500MQ toho prostě nelze dosáhnout. Jenže u půdorysu 500LT by to šlo. Tam lze nechat střechu staženou dolů, rozložit pohovky v salónu na spaní, a hotovo. Proto si myslím, že Knaus Tourer CUV v provedení 500LT je vlastně takovým větším campervanem. To použití je v tomto ohledu dost podobné.
Tepelný komfort
Další častá otázka, kterou dostávám s ohledem na konstrukci vozu, se týká tepelného komfortu. Jak to tedy je? Auto jsme měli půjčené v době, kdy začalo trochu nečekaně sněžit a teploty klesly lehce pod nulu. Tedy ideální podmínky na test.
Rozvod teplého vzduchu
Nutno říct, že 4kW naftové topení Truma Combi 4D si vedlo velice statečně a v tomto počasí se postaralo o tepelnou pohodu na palubě. Co bych asi lehce vytknul, a s prodejcem CAMPERVANS.cz jsme se na tom shodli, že v kabině řidiče a spolujezdce je i přes snahu topení dost zima. Jde o to, že v zadní části vozu jsou do uličky vyvedeny snad čtyři výdechy topení, zatímco do přední části je už jen jeden. A ten je navíc na konci hadice, která už se o rozvod tepla na své trase postarala až až. Zkrátka, do přední části vozu už fouká teplý vzduch jen velmi omezeně. Nicméně není to nic neřešitelného. Prodejce mě informoval, že již mají vymyšlené řešení, jak upraví rozvod teplého vzduchu tak, aby v kabině bylo příjemně.
Materiál stanového rukávu
Když už mluvíme o teple, je důležité také zmínit materiál stanového „rukávu“, který obepíná celý vůz. Není to jen jednoduchá látka, na kterou jsme zvyklí z běžných stanových střech. Tady se jedná o vícevrstvý materiál, u kterého Knaus říká, že má vetkanou i izolační vrstvu. Pokud ano, tak bude velice tenká, protože to na materiálu není na první pohled úplně poznat. Ale rozhodně mohu říci, že materiál je hodnotnější a silnější, než to, co máme u naší stanové střechy. Každopádně pokud nefouká nějaký zásadnější vítr, tak věřím, že je to naprosto dostačující i v teplotách lehce pod nulou.
Spaní a chlad
Poslední poznámka k tepelnému komfortu se týká tak trochu spaní. Jak jsem psal v předchozím dílu tohoto testu, horní skříňky využívají ke svému zavěšení drážky v kovovém profilu, který obepíná kolem dokola celou nástavbu. Tento profil se stará o celkovou pevnost konstrukce. Jeho vlastnost ale je, že je vlastně do jisté míry i tepelným mostem. Takže v noci, když bylo venku lehce pod nulou, tak tenhle profil, který máte nějakých 40cm nad úrovní matrace, prostě trochu studí. Dá se s tím v pohodě žít, vlhkost se zde nesráží, jen si prostě rádi schováte rameno pod peřinu.
Zadní lůžko
Zadní lůžko má velice pohodlné rozměry 200x137cm s tím, že se pod jeho částí nachází vysouvací sprchový kout. Mimochodem, vysouvací mechanismus má v modelu CUV možná mnohem větší smysl, než v sesterském Tourer Vanu. Proč? V modelu s pevnou konstrukcí stěn není problém zkonstruovat koupelnu s pevným sprchovým koutem. Ale u zdvihací střechy už to problematické je. A právě vysunovací mechanismus zajistí, že se sprchujete vždy v pohodlí sprchového koutu s pevnými stěnami.
Přední stahovací lůžko
Přední stahovací lůžko je ve srovnání s modelem Tourer Van výrazně, ale fakt výrazně (!) lepší. Nemá větší rozměry ani provedení. Ale ta změna je dána právě zdvihacím mechanismem střechy. Zatímco u Tourer Vanu využitelnost lůžka výrazně omezuje svažující se přední část střechy spolu s panoramatickým oknem, u CUV je stanová střecha naprosto kolmá. Díky tomu lze dvoumetrovou délku postele využít naprosto bez jakéhokoli omezení. Nebál bych se ani říct, že v segmentu vozů s délkou do šesti metrů neseženete prostornější a pohodlnější lůžko pro další dva členy posádky.
Závěr – Knaus Tourer CUV 500MQ v noci
Kdo má obavu, že bude ve voze s konstrukcí jako má CUV zima a nepohodlí, obává se zbytečně. Nelze srovnávat dodávky se stanovou střechou s konstrukcí Knaus Tourer CUV. Zatímco u běžných stanových střech putuje do horního prostoru teplý vzduch pouze úzkým průlezem, v lepším případě podpořeným jedním výdechem topení, u CUV vytápíte celý prostor. Navíc, a je to znát, použitý textilní materiál CUV je určitě hodnotnější, než běžná stanovina na vestavbách. Jasně, na lyžovačky to asi úplně není, ale na brzký březnový výjezd to bude jednoznačně dostatečně komfortní.
Se spaním v autě problém není, i když platí to samé, co jsem psal u Tourer Vanu – jakmile jsou v autě čtyři lidé a jde se spát, chce to trošku zorganizovat pohyb posádky. Půlené dveře do koupelny situaci sice lehce zlepšují, ale pořád mějme na paměti, že máme co dočinění s autem kratším, než 5,9 metru.
A v příštím dílu se už podíváme na závěrečné zhodnocení.
Další díly testu: