To, že nás obytná dodávka Affinity v našem testu velice zaujala, je asi zřejmé ze všech předchozích dílů tohoto seriálu. Prošli jsme si v detailu komfort a jízdu, denní bydlení i zkušenosti se spaním ve voze. Dnes provedeme závěrečné hodnocení této inovativní vestavby, a to z pohledu všech členů rodiny. Jak se nám tedy Affinity líbilo? A co bychom mu vytkli? A koupili bychom si ho?
Hodnocení dětí
U dětí hrál jednoznačně prim přední salón, a to ve všech jeho formách. Samozřejmě nejvíce a nejvýše hodnotily palandu. Pohodlné spaní, kdy spí tak trochu spolu a tak trochu každý zvlášť se jim moc líbilo. Navíc výrazně oceňovaly prostor nad lůžkem, kterého se jim dostávalo o dost více, než například na stahovací posteli při našem testu VW Grand California 600.
Lavice předního salónu je oslovila i během jízdy. Zejména díky její šířce se jim snáze zapínaly bezpečnostní pásy. Držáky na nápoje v poličce pod oknem pak posloužily jako zajímavý odkládací prostor třeba na menší plyšáky. Během stání pak děti bavilo sledovat naše počínání v kuchyni – klekly si na lavici a přes opěradlo zvědavě koukaly, co že se to připravuje k jídlu.
Druhou oceňovanou vlastností vozu pak byla prostornost interiéru. Jak jsem psal v dílu věnovaném dennímu užívání interiéru, dcera si pochvalovala prostor vedle kuchyně, kde si na zemi ráda skládala puzzle.
Affinity a názor Vanistky
Ženský pohled na Affinity byl obecně značně pozitivní. První velmi vyzdvihovanou devizou této vestavby bylo spaní. Postel, ač rozměrově o dost skromnější než v našem Summitu, nabídla překvapivé pohodlí. Hodnocení „Takhle dobře jsem se nevyspala zatím v žádné obytce!“ hovoří za vše.
Podobně pozitivně vyšla z testu i koupelna, byť zde padla ze strany ženy mírná výtka k nutnosti neustále sklápět a vyklápět umyvadlo a na menší množství úložných prostor. Plný počet bodů si získala sprcha, a to zejména za komfort. Verdikt zněl „Konečně jsem se mohla ve vestavbě normálně osprchovat!“ A to i přes to, že v Summitu máme překlápěcí koupelnu, která opravdu není nijak nepohodlná.
Ne nepochopitelně byla předmětem pozitivního hodnocení také prostornost vozu. To, že se v interiéru mohou pohodlně pohybovat dvě osoby najednou prostě oslovilo. Pokud se obytnou dodávkou cestuje jen ve dvou, tak to možná člověk až tak nedocení, ale ve čtyřech jednoznačně ano…
Výtek na adresu Affinity ze strany Vanistky příliš nebylo. Na té „nejzásadnější“ (byť je to spíše drobnost) jsme se ale shodli. Držátka a pojistky na dolních skříňkách a zásuvkách jsou nepraktická. Úzká, s malým vybráním pro úchop, a k tomu všemu hladká a tedy kluzká.
Moje osobní hodnocení Affinity
Z předchozích dílů tohoto testu je už asi zřejmé mé hodnocení obytné dodávky Affinity. Přesto, že jsem měl od auta snad ta největší možná očekávání, vůbec mě nezklamalo. Naopak se mi potvrdilo vše, na co jsem se tak těšil.
Co se mi líbilo?
Abych se příliš neopakoval, tak jen velice stručně. Maximálně mě překvapila prostornost interiéru. Na začátku jsem od auta očekával jako jeho hlavní devizu rozkládací palandu pro děti. Ano tohle se naplnilo beze zbytku. Ta palanda je fakt úžasná. Ale nečekal jsem, že mě tolik překvapí vnitřní prostor, navíc při zachování poměrně velkého množství úložných prostor. Za tohle smekám…
To, že se k tomu všemu s autem moc hezky jezdí (díky automatu a motorizaci o výkonu 160k), že auto náramně dobře vypadá (obytkáři za ním na parkovišti opravdu otáčeli hlavu), a že je v něm díky dvojité podlaze zajištěna tepelná pohoda za jakéhokoli počasí, to už je prostě jen doplnění toho, že auto je jako celek navrženo s velikou péčí.
Co se mi líbilo méně?
Věcí, kde bych trochu pozdvihl obočí, je skutečně málo. Vlastně bych jmenoval opravdu jen jednu jedinou. A tou jsou již několikrát zmíněné „čudlíky“ na skříňkách. Nejsem přesvědčený, že je nutné dělat inovaci tam, kde to léta funguje dobře a zároveň to nevypadá špatně. Zkrátka zvolit nějaké osvědčené úchytky by bohatě stačilo. Možná by to nebylo tak „cool“ jako chromované drobné zámky, ale rozhodně by to bylo praktičtější.
Affinity je vlastně takový mistr kompromisu
O čem jsem celou dobu během našeho testu Affinity přemýšlel, jaké dám této vestavbě závěrečné hodnocení a hlavně jak ho zdůvodním. To auto by mohlo mít trochu větší postel, možná trochu hlubší skříňky, možná lehce větší stolek… Jenže víte co? Ono by to pak přestalo jako celek fungovat. Jsem přesvědčen, že výrobce věnoval návrhu interiéru značnou pozornost a došel k velice dobře vyváženému kompromisu, který by pak jakákoli z výše uvedených úprav rozbila. To je na Affinity to krásné a výjimečné. Když člověka napadne nějaká možná úprava, tak zjistí, že ta změna by někde jinde uškodila. Zkrátka o tomhle autě někdo opravdu přemýšlel a dost možná v něm i nějakou tu noc strávil, aby vše odladil…
Šel bych do něj?
A na závěr tedy standardní otázka: Koupil bych si Affinity? Nejprve se na chvíli podívám na toto auto optikou dvojice, která jezdí buď sama, případně příležitostně vyráží na cesty s dětmi (třeba s vnoučaty). V tomto případě bych Affinity JEDNOZNAČNĚ zařadil do svého výběru. A pokud by mělo být na pořadu dne časté využívání i v zimním období, pak se odvážím říct, že Affinity je svou praktičností, provedením a výbavou tím nejlepším, o čem lze na trhu komerčních vestaveb uvažovat.
Pokud se na Affinity podívám z našeho pohledu – tedy čtyřčlenná rodina cestující většinu času v plném počtu, pak bych lehce váhal. Nepochybuji ani na vteřinu o půdorysu a jeho výhodách pro rodinu. Tam je to naprosto ložené a neznám lepší uspořádání interiéru. Kde ale trochu hlodá červíček pochybností je doložnost (obecně o doložnosti viz článek Hmotnost (doložnost) – věčný nepřítel).
Auto má dle výrobce uváděnou pohotovostní hmotnost 3.090kg, a to bez palandy a markýzy. To není při porovnání s konkurencí a s podobně velkými a vybavenými modely vůbec špatné (viz například VW Grand California 600 – díl 3 – doložnost). Naopak, je to vlastně docela dobrá hodnota. Ale pro rodinu na celoroční užívání je té doložnosti podle mého názoru málo. O to více jsou ale potěšující neoficiální zvěsti, že by se snad někdy kolem roku 2023 mělo objevit Affinity využívající speciální odlehčené materiály pro výrobu vestavby. Pokud je to pravda, a podařilo by se snížit hmotnost řekněme o 150-200kg (což třeba s ohledem na zkušenosti s materiálem Air od firmy Robeta není vůbec nereálné), pak s klidným svědomím označím Affinity za jednu z nejlepších obytných vestaveb nejen pro dvojice, ale i pro rodiny s dětmi.
Na závěr ještě jednou děkuji firmě CaravanCity za zapůjčení obytné dodávky Affinity pro náš test.
Zdravím a díky za test, dle očekávání opět parádní.
Zajímavé by bylo srovnání s „příbuzným“ Globe Travellerem konkrétně modelem Voyager Z o kterém uvažuji… taktéž dvojitá podlaha, ale vzadu plnohodnotné podélné postele s možností udělat díky vysunutí středu velké letiště (pro děti na hraní event. na spaní např. i s dospělým pokud jsou hodně malé) a vpředu nad salonem možnost rozložit cca 185 cm dlouhé dvoulůžko, aniž by se omezilo sezení pod ním na všech 4 místech! event. udělat lze jen jedno lůžko a tím pádem je pohyb po autě takřka bez omezení, jako je shýbání se apod. To je dle mne ještě převratnější, protože když u Affinity rozložíte přední spaní, zbývá pouze jedno místo na sezení… výborný u GT Voyager Z je také velký prostor nad kabinou na věci jako jsou lůžkoviny nebo např. dvě autosedačky! Navíc koupelna ve Voyageru Z je skutečně plnohodnotná jako u dospělých aut, tedy sprchový kout je plně oddělen od zbytku koupelny, takže pohodlné používání, v zimě sušení věcí… no a garáž je kapitola sama o sobě, opravdu veliká, pohodlný přístup zevnitř atd.
Díky, mějte se a ať se daří, kempování zdar!
Díky za komentář. Souhlasím, že ta auta jsou si v lecčems podobná a porovnání určitě snesou. Je vidět, že zakladatelé Affinity nějaký čas v Globe Travelleru působili. 🙂
Přesně tak, určitě preferuji takové spaní pro děti, kde zůstane co největší možnost sezení v předním salonu a nemusí se skládat stůl. Tato palanda mi přijde vlastně stejně nešikovná, jako často nabízené nouzové 3 lůžko v místě stolu. Zkrátka nutno je všechno sklidit, stůl někam schovat, dát matrace, peřiny a pokud dospělí ještě nechtějí spát, tak si nemají kde sednout k notebooku. Optimální je asi H3 výška a stahovací postel podobně, jako to mají polointegrály, ale u vestaveb to buhužel nebývá často k vidění ( a myslím, že u karoserie Ducata je ten prostor větší než u zmiňované grand california ).
Myslím si, že tahle palanda je naprosto nesrovnatelná s třetím lůžkem. Ano, všechno sklidit, stůl má ale své místo, matrace jsou součástí rozkládacího mechanismu, peřiny jsou v úložném prostoru v lavici… Souhlas ale, že k dispozici k sezení je pak jen jedno místo. Jinak ale lze v polosedě existovat na zadní posteli, kterou lze takhle polohovat. Ale jako vždy u vestaveb – je to o kompromisech.
Co se týče výšky nad přední stahovací posteli, pokud má být možnost využívat rozumně přední salon i při stažené posteli, tak pak nahoře zbývá víceméně vždy něco mezi 50-60cm.
Zrovna jsem jedno Affinity zaparkoval u nas na dvoře. Problem byl nakonec v kabelovem svazku k turbu. Ano doloznost me nejvice trapi, proto jsem ozelel i tazne. Asi je mi jasne ze budem nekdy i lehce pres, ale kdo obcas neni :). Ale presne jak pisete sice jsme 4, ale holkam je 9 a pocitam ze za par let uz budem jezdit spise samy.
Přeju hodně hezkých zážitků a užívejte Affinity!