Ve spolupráci s půjčovnou obytných vozů AutoPartner PLUS jsme dostali příležitost vyzkoušet zajímavý polointegrovaný obytňák. A čím že je tak výjimečný, že jsme se ho my, zarytí vestavbáři, rozhodli otestovat? Jsou to rozměry. Tohle auto je totiž svou délkou 5,95m, šířkou 2,14m a výškou 2,87m rozměrově velice blízké nejoblíbenější šestimetrové dodávce.
Sunlight V60 se představuje
Rozměry
Jak už bylo řečeno v úvodu, Sunlight V60 je zástupcem štíhlých polointegrovaných vozidel nezřídka výrobci označovaných jako „VAN“. Tento přídomek typicky znamená užší stavbu obytného prostoru ve srovnání s plnohodnotnými obytnými auty. Díky tomu je vozidlo bez zrcátek širší o pouhých 9cm v porovnání s běžnou „plechovou“ dodávkou. Se započtením zrcátek pak rozdíl není vůbec žádný – V60 používá stejná „úzká“ zrcátka (na rozdíl od polointegrálů s „plnou“ šířkou nástavby).
Co se týče délky, zde Sunlight vsadil na magickou hranici šesti metrů, pod kterou se dostal o 5cm. To je věc, která hraje svou roli jednak při platbě trajektů, ale také ji oceníte při běžném parkování. Šesti metrové auto se zkrátka bez problémů vejde do většiny parkovacích stání. V tom je tak V60 srovnatelná s naším Summitem.
Na výšku pak výrobce uvádí 2,87m, což je přibližně ekvivalent nejvyšší stavby (H3) standardní „plechové“ dodávky Ducato/Jumper (viz také článek Co je L3H2, L2H2, L4H3 – aneb různé velikosti aut na bázi Ducato). Rozdíl cca 11cm lze snadno přičíst střešním oknům. Při porovnání s naší vestavbou se zdvihací stanovou střechou je tak výška více méně totožná.
Podvozek
Sunlight při návrhu modelu V60 pracoval i s podvozkem. Nezvolil rozvor náprav běžný pro šesti metrové dodávky, ale tento kompaktní polointegrál postavil na podvozku s kratším rozvorem (345cm), který je u plechových dodávek používaný u vozů s délkou 5,41m.
Toto řešení má dva praktické dopady. Ten první se týká stavby vozu, kdy větší prostor za zadní nápravou bylo možné využít pro relativně prostornou garáž přes celou šířku vozu (jak je zvykem u „dospělých“ obytných aut). Druhý praktický dopad pak poznáte při řízení vozu. Při zatáčení si není potřeba tolik najíždět, neboť zadní kola díky kratšímu rozvoru mnohem více kopírují dráhu těch předních. Stejně tak při parkování zadní části vozu „přes obrubník“ na kraji parkoviště, dokážete auto „schovat“ do parkovacího stání znatelně více.
Co se týče motorizace, námi testovaný kus byl na podvozku Citroën Jumper s motorem o výkonu 165k a manuální převodovkou. A nutno říct, že tahle kombinace autu nedělá vůbec ostudu. Tento polointegrál je díky svým skromným rozměrům poměrně lehký (pohotovostní hmotnost uváděná výrobcem je 2.627kg) a díky tomu to byl pro mě docela zážitek. Když porovnám 165 koní v Sunlightu, kde jsme jezdili dvě až tři osoby s několika málo věcmi na prodloužený víkend, se 140 koňmi v našem Summitu, kde býváme čtyři a auto je trochu více zabydlené a hlavně připravené pro spaní čtyř osob s poměrně těžkou stanovou střechou… No, ono vlastně není co porovnávat. Odhadem o 200-300kg lehčí váha a k tomu 25 koní navrch, to prostě musí Sunlight vyhrát.
Sunlight V60 – půdorys
Tento drobný polointegrál je navržen pro 4 osoby na jízdu a 2+1 na spaní. V praxi to znamená, že v zadní části auta nad garáží je umístěné pohodlné dvoulůžko (194×140/130cm) a přední salón lze přestavět na třetí postel. Ta nabídne zajímavou délku 192cm, ale šířka je slabší. V nejužším místě (v nohách) má pouhých 45cm. Na obranu Sunlightu je ale nutné říct, že lůžko postavíte bez nutnosti s sebou vozit jakékoli další desky nebo matrace. Což je docela fajn.
Jinak se jedná o víceméně běžné rozložení, se kterým se potkáme u šesti metrových vestaveb. Proti dveřím přední salón, samozřejmě s otočnými sedačkami řidiče a spolujezdce. Po levé ruce u vchodu kuchyňský blok, naproti pak překlápěcí koupelna. Tu si jako vestavbář dovolím bez uzardění označit za ohromnou a neskutečně pohodlnou.
To, s čím se u vestaveb setkáváme opravdu jen zřídka, je malé sedátko vpravo za dveřmi. To nabízí jednak bezedný prostor pro boty, a pak je poměrně praktické při obouvání při odchodu ven.
První dojmy
V době psaní tohoto článku máme s autem za sebou cca 200km a absolvovali jsme v něm dvě noci. První dojem z jízdy jsem už nakousl výše. Kombinace lehké stavby a silného motoru je návyková. Auto jede až neuvěřitelně dobře. A k tomu ještě drobná perlička – Citroën zobrazuje na rozdíl od našeho Fiatu na panelu palubního počítače zvolenou rychlost na tempomatu, a to se mi moc líbí…
První dojem z bydlení mě docela překvapil. Papírový rozdíl pouhých 9cm šířky se v interiéru projevuje až neskutečně. Je to dáno tím, že Sunlight je prostě standardní obytná „krabice“. Žádné zužování karoserie, žádné omezující nosníky, nic. Díky tomu působí interiér Sunlightu mnohem vzdušněji a prostorněji, a přesto dokáže nabídnout poměrně bohaté úložné prostory.
Co se týče spaní, tak tady se konalo také poměrně velké překvapení. A tím je tepelná pohoda. Když srovnám náš Summit (podotýkám, že bez jakéhokoli zimního paketu, nebo bez jakýchkoli dodatečných úprav pro zlepšení tepelné pohody), tak v Sunlightu bylo prostě příjemněji. Auto se rychleji vytopilo a přišel mi i menší rozdíl v teplotě u podlahy a u stropu. Přisuzuji to jednak kvalitě izolace, která je u Summitu, řekněme, nijak zvlášť „opečovaná“, ale hlavně tomu, že zkrátka velké posuvné a zadní křídlové dveře, nejsou prostě z pohledu izolace žádný zázrak. Naproti tomu úzké karavanové dveře vsazené do absolutně rovné stěny, to je jiná káva…
Závěr
S autem pokračujeme v našem prodlouženém víkendu, a tak určitě přijde, tak jako obvykle, detailnější pohled na zkušenosti s jednotlivými funkcemi tohoto obytného vozu, a samozřejmě dojde i na nějaké to zhodnocení. A jestli se nám auto líbí? Tak to si necháme také na pokračování… 🙂