A jsme na konci série Zkušenosti s obytnou dodávkou Pössl Summit 600 Plus. Prošli jsme společně Fiat Ducato a rádio, vestavbu obecně a sezení, kuchyni, koupelnu, spaní a v minulém díle úložný prostor. Dnes se podíváme na posledních pár drobností, kterým jsem se ještě nevěnoval: nosič na kola, vypouštění šedé vody a stručně zabezpečení.
Nosič na kola – Thule Elite Van XT
Nad způsobem převážení kol jsem dlouho přemýšlel. Možných způsobů je celá řada a hezky je nedávno shrnul ve svém článku Martin Strimpfl na webu Silver On The Road. Zejména s ohledem na doložnost jsem se rozhodl pro typ nosiče na zadní křídlové dveře. Dlouho jsem se rozhodoval, zda vzít značku Fiamma nebo Thule. Nakonec zvítězilo Thule, i přes lehce vyšší cenu. Důvodem byla skutečnost, že zatímco Thule se na dveře dle montážního návodu pouze lepí, Fiamma by měla být do dveří kromě lepení ještě šroubovaná. A já nejsem úplně vyznavačem vrtání do karoserie (i když v kapitole o zabezpečení sám sebe malinko popřu). 🙂
Musím říct, že nosič je pro mě velmi milým překvapením. Kola na něm drží velice pevně a celá sestava se za jízdy ani nehne. Často bývá jako nevýhoda tohoto typu nosiče označována výška uložení kol. Mně to nijak nevadí, ale mít o nějakých 10-15cm výšky méně, tak to už asi problém trochu může být. Nosič lze sice namontovat i do nižší polohy, ale pak zakrývá světla a už byste museli řešit další věci, co asi moc nechcete a hlavní výhoda – nízká hmotnost – by šla stranou. Takže za mě Thule Elite Van XT doporučuji – necelých 10kg hmotnosti a uveze spolehlivě dvě dospělá kola.
Poznámka: Je samozřejmě fér poznamenat, že tento nosič převeze pouze dvě kola. A nás od příštího roku čekají kola čtyři. Doteď jsme to řešili tak, že dětské kolo (24″) bylo v garáži a dospělá na nosiči. Do budoucna mám v plánu postupně přejít u dospělých kol na 20″ skládačky. Jednu už mám a jde na ní ujet pohodlně docela dost.
Vypouštění šedé vody
Vypouštění nádrže na šedou vodu je u Summitu realizované na levé straně auta, přibližně v úrovni servisních dvířek toalety. U prahu auta je instalován kohout, na který nasadíte páku, pootočíte, a voda vytéká. Žádné překvapení. Jenže samotná výpusť, to znamená zakončení odpadní trubky, odkud voda vytéká, je cca půl metru od hrany auta. Takže když někde najíždíte nad kanálek, který není moc velký nebo není správně vyspádovaný (tzn. když si potřebujete najet poměrně přesně), tak je dost problém se trefit. Podélně to jde – tam je v zrcátku hezky vidět SOG na servisních dvířkách – ale stranově jsem to ještě nevychytal. Takže vám buď někdo musí ukazovat, nebo pořád vystupujete a popojíždíte tam a zpátky. Navíc jednou se nám stalo, že na stellplatzu měli kanálek instalovaný poměrně blízko u plotu, a tam našíbovat a mít možnost ještě vystoupit dveřmi řidiče, bylo jen tak tak.
V diskusních fórech lidé nezřídka přichází s vlastní úpravou, kdy instalují prodloužení trubky a vytahují ji až na hranu auta, kde ji uchytí u držáku kohoutu. To řeší nejen problém trefit se nad kanálek, ale pokud jste v kempu, kde máte u stání rovnou přípojku kanalizace, tak se dokážete snadno hadicí na auto napojit. Za mě je to drobnost, ale těch 50 cm trubky navíc tam prostě výrobce dát mohl…
Zabezpečení
O tom, jak jsou vozy typu Fiat Ducato a spol zabezpečené a jak lze situaci zlepšit, jsem psal kdysi samostatný článek (Možnosti zabezpečení obytné dodávky). Osobně jsem se rozhodl pro instalaci dodatečných zámků HeoSafe. Sice je to teda vrtání do karoserie, ale myslím si, že to za to stojí (narozdíl třeba od konkurenčního řešení od Thule, u kterého na YouTube naleznete ukázku, jak ho za pomoci kladiva a šroubováku otevřete asi tak do 15 vteřin). Za mě HeoSafe paráda a můžu s klidným svědomím doporučit! Jen je potřeba si zvyknout na lehkou dávku diskomfortu (centrální zamykání na dálku je sice fajn, ale prostě na konci dne musíte zamknout/odemknout všechny dveře klíčem HeoSafu).
Druhá věc je tzv. Prick Stop od firmy Camper Protect. Obecně Ducato/Jumper mají mizerné zabezpečení zámků centrálního zamykání. Pokud si vzpomínáte na dobu jedničkových Octávií nebo Golfů třetí generace, tak stačilo vrazit šroubovák pod kliku řidiče, nadzdvihnout, a tradáááá! Celé auto se odemklo. Tak přesně takhle to funguje i u Ducata. Prick Stop pak není nic jiného, než jednoduchý tvarovaný kousek plechu, který se našroubuje jako ochrana táhel dovnitř dveří. A tím je vyřešeno. Prick Stop jsem pořídil, ale nakonec neinstaloval. Dlouho to totiž vypadalo, že se nepodaří včas sehnat HeoSafe a my měli před sebou třítýdenní cestu, kdy jsem opravdu nechtěl nechávat naložené auto bez jakékoli dodatečné ochrany. Takže pokud by někdo měl zájem o Prick Stop, mám jeden k dispozici. 🙂
Finále aneb závěr seriálu
A jsme ve finále. Jak shrnout naše dojmy z auta Pössl Summit 600 Plus? Celkově panuje velká spokojenost. Věnovali jsme výběru a rozhodování značné úsilí (viz naše starší články – Jak jsme vybírali naši dodávku – úvodní představy a požadavky, Jak jsme vybírali naši dodávku – co z výbavy jsme oželeli? a Jak jsme vybírali naši dodávku – finální konfigurace) a vyplatilo se to. Nenarazili jsme na nic, co by nás vyloženě štvalo, nebo si řekli, že to byla chyba. Pro náš styl cestování je to prostě to ono. Jasně, je pár drobností, které bychom možná u konkurence mohli mít vyřešené lépe, ale při těchto úvahách jsem se dostal vždy na vyšší cenu (popř. nižší doložnost). A ten rozdíl v ceně byl natolik významný, že nám to za to prostě nestálo.
Je možné, že jste si při čtení celého seriálu kolikrát říkali, že by vás některá věc štvala, nebo vám nevyhovovala, a jak jsme se takhle mohli rozhodnout… Výběr obytného auta, karavanu nebo dodávky je ale strašně subjektivní záležitostí. Každý cestuje jinak, jinam, jindy, v jiném osazenstvu. A k tomu si musí najít odpovídající auto (viz třeba náš starší článek Jak vybírat obytnou dodávku?, nebo podrobnější Video: Jak vybírat obytné auto?). Je velké štěstí, že v dnešní době máme tolik možností na výběr! …a pokud budete mít nějaký dotaz, napište a ptejte se! 🙂