Díky společnosti AutoPartner PLUS jsme měli opět příležitost s rodinou vyzkoušet další vůz z nabídky této půjčovny. Tentokrát jsme se podívali na Mercedes Marco Polo. Jedná se o menší vestavbu typu VW California postavenou na bázi Mercedesu třídy V. Jak tohle auto obstálo v našem rodinném testu? Jsou i tahle menší auta reálně použitelná pro 4 osoby? V prvním dílu této série článků se podíváme na auto jako takové.
Pohonná jednotka
Jako vždy začneme suchými čísly. Testované auto mělo pod kapotou dvoulitrový motor o výkonu 190k s devíti stupňovou automatickou převodovkou. Ta přenášela sílu motoru na všechna čtyři kola. Marco Polo s touto pohonnou jednotkou nejelo vůbec špatně a výsledná spotřeba lehce pod 9l/100km není nijak závratná, když vezmu v úvahu neustále běžící klimatizaci a jeden den městského provozu k tomu.
Proč zdůrazňuji jízdu městem… Dokud jsme jezdili mimo Prahu, palubní počítač ukazoval průměrnou spotřebu hluboko pod 9l/100km. Jakmile jsem ale chvíli jezdil po městě, neustálé rozjezdy a drobné kolony znamenaly strmý nárůst až někam k 10 litrům. Jen co jsem ale vyjel ven do plynulého provozu, spotřeba začala opět rychle klesat.
Rozměry a výbava
Testované auto neslo označení Mercedes Marco Polo. Toto nejstručnější označení modelu (bez přídomku Horizon nebo Activity) znamená z pohledu obytného komfortu nejvyšší možnou výchozí úroveň výbavy. Ta má v základu blok s kuchyňkou, lednicí a zadními skříňkami výměnou za dvoumístnou zadní sedačku (Horizon a Activity nemají kuchyňku a místo toho nabízí tři zadní sedačky). Model Marco Polo nabídne v základu velmi dobře vybavený vůz, který byl v našem případě doplněn ještě o nějaké ty příplatky zejména v podobě jízdních asistentů.
Kromě toho stojí za zmínku i to, že testované auto mělo o 100kg vyšší doložnost příplatkovým zvýšením celkové hmotnosti auta na 3.200kg. Pohotovostní hmotnost vozidla byla v technickém průkazu uvedena 2.555kg, takže celková doložnost tak není úplně špatná.
Jízdní asistenti
Primárně bylo auto vybaveno jízdními asistenty v podobě adaptivního tempomatu (ten jsem chválil už v VW Grand California) a hlídání mrtvého úhlu. Kombinace vskutku návyková. A když se k tomu přidá třeba 360° couvací kamera! Díky ní bylo parkování opravdu hračkou a jsem přesvědčen, že by s ním při parkování neměl problémy ani méně zkušený řidič. 5,14m dlouhý a 1,93m široký vůz jsem dostal do parkovacího stání vždy na první pokus a naprosto bezpečně.
Co bylo trochu limitující, a na co je potřeba si zvyknout, je větší poloměr otáčení. V místech, kde jindy svým osobním autem projedu napoprvé (zejména v omezeném prostoru podzemních garáží), jsem musel několikrát couvat, abych se vytočil. Ale uznávám, že porovnávat Mercedes Marco Polo s kombi vozem nižší střední třídy s délkou o bezmála půl metru kratší není úplně fér. 🙂
Co bych na voze vyzdvihl byla výška 1,99m. Ta dělá z podobných aut univerzální nástroj pro každodenní ježdění, použitelný zároveň pro volnočasové kempování. Mírně opocený studeným potem strachu jsem si troufnul zajet do garáží označených výškou 2,00m. Musím říct, že mít obytku, kterou dojedu do práce a zastavím v kancelářských podzemních garážích, to má své kouzlo!
Komfort cestování
Je jasné, že nelze srovnávat obytnou vestavbu na bázi užitkového automobilu s autem typu Mercedes Marco Polo. Ta auta jsou prostě ze své podstaty naprosto odlišná. A tak nemá smysl psát, že Marco Polo se řídí a jede jako běžný osobák. Zatímco užitkové dodávky typu Fiat Ducato nebo VW Crafter se tomu mohou blížit, tohle auto víceméně osobák (MPV) je.
Co ale porovnávat budu, je komfort pro cestující na zadních sedadlech. Nejde o to, že mají k dispozici plně elektricky stavitelná sedadla, ani o to, že je zde neuvěřitelně prostoru pro nohy. V počasí, ve kterém jsme auto testovali, šlo o klimatizaci. Ta má totiž výdechy ve stropě i u zadních míst, a tak je během jízdy ochlazován nejen prostor kabiny řidiče, ale i cestujících.
Když pominu možnost klimatizace, tak jsou tu ještě otevíratelná okénka vzadu. A to je veliký rozdíl ve srovnání s veškerými dodávkovými vestavbami. Tohle děti oceňovaly značně! A nejen děti. Když se dorazilo na místo, celý vnitřek vozu měl velice snesitelnou teplotní pohodu.
Kabina řidiče a spolujezdce
Design interiérů Mercedesů je, řekněme, značně osobitý. Někomu se líbí, někomu ne. Upřímně řečeno, nejsem nijak velký fanoušek „mercedesího“ vzhledu palubní desky. Proto i v Marco Polo mě na první pohled tohle „retro“ moc nenadchávalo. Ale postupem času jsem došel k závěru, že se to vlastně do takové obytky docela hodí. A víte co? Vanistce se to líbilo hned na první pohled. Byla z designu nadšená. Kruhové výdechy klimatizace, veliký displej uprostřed palubní desky, automatická převodovka ovládaná páčkou pod volantem a místo, kde jindy najdeme řadicí páku, obsazuje v tomto případě veliký touchpad pro ovládání infotainmentu.
Mercedes už dnes umí modernější provedení s plně digitálním panelem. Ale nijak jsem ho nepostrádal. Přístrojová kombinace fungovala bezchybně, svižně a pracovala plně v českém jazyce. Vysoce jsem hodnotil mechanická tlačítka na ovládání klimatizace, ale i na rychlý přístup do vybraných aplikací infotainmentu (například přímý přístup do navigace, telefonu nebo rádia). Rozměrný touchpad mě upřímně příliš neoslovil. Vždy bylo pro mě jednodušší sáhnout na displej, než lovit ikonky pohybem prstu po touchpadu. Nicméně nevylučuji, že mít možnost žít s Mercedesem delší dobu, třeba bychom si na sebe s dotykovou plochou více zvykli.
Na displeji se ovládají i veškeré obytné funkce auta. Najdete zde tak údaje o stavu vody, odpadní nádrže, nebo si můžete nastavit i intenzitu chlazení lednice. Moc hezké a velmi funkční. Třešínkou na dortu je, že celý manuál k ovládání auta je v elektronické podobě rovněž součástí infotainmentu. Nemusíte tak listovat v příručce, případně googlovat, jak se co ovládá.
Jaký tedy Mercedes Marco Polo jako auto je?
Vypadá to jako MPV, řídí se to jako MPV, jede to jako MPV. Že by to bylo MPV? Nehledejte v tom paralelu s obytným autem. Ano, je tam – dá se v tom pohodlně cestovat a přespávat. Ale to je tak jediné, co to má s velkou vestavbou společného. Tohle je jiná kategorie, která plní jiné potřeby svých uživatelů. A co se týče jízdy, je v tom zatraceně dobrá! Mercedes Marco Polo jako auto pro každodenní použití si dokážu bez váháhání představit.
O našem hodnocení ale až v některém z dalších pokračování tohoto článku. Příště se podíváme podrobněji na vestavbu samotnou (Mercedes Marco Polo – díl 2 – jak se v něm bydlí?) .
Dobrý článek, těším se na další díly.
Dilema zda takovéto auto nebo klasická velká vestavba je něco co mě delší dobrou trápí.
Vestavbu do Ducata jsme párkát měli půjčenou a je to super na dovolené a delší pobyty, ale třeba na rychlé prodloužené víkendy v Alpách kdy chci dojet někam na parkoviště a tam třeba ráno vyrazit na jedno či vícedenní túru mi přijde toto menší auto lepší. Nehledě že speciálně v horách přibývá zákazů pro vyšší auta. Co myslíte?
Hodně záleží na tom, jak člověk cestuje. Pokud jezdíte ve dvou a preferujete rychlé „výsadky“ do Alp a dokážete oželet vlastní toaletu a spokojíte se pouze s venkovní studenou sprchou, tak proč ne. Musím říct, že mě tenhle koncept auta docela mile překvapil.