Jsem velikým fanouškem obytných dodávek, ale přesto musím férově přiznat, že ne vždy je kompromis vestavby tím nejvhodnějším a nejpohodlnějším řešením pro plánovanou cestu. Když jsme začali zvažovat náš první winter camping, velice jsme uvítali nabídku společnosti Hykro vyzkoušet pro tento typ cesty veliký polointegrovaný obytný vůz Carado T448. Co to je za auto a jaký na nás udělalo první dojem?
Carado T448 se představuje
Rozměry
Model Carado T448 je typickým zástupcem třídy velkých polointegrovaných obytných vozů. Délka 7,35m, šířka 2,32m a výška 2,8m, nabízí skutečně velkorysý obytný prostor a k tomu ještě nadstandardní úložné prostory. To, že je tohle auto rozměrově i prostorově úplně jinde, než jakákoli vestavba, nemá vůbec smysl zdůrazňovat. „Plnotučný“ polointegrál, jakým Carado je, prostě míří na jiné potřeby a tedy jiné uživatele.
Podvozek
„Naše“ Carado je postaveno na Fiatu s motorizací 140k a manuální převodovkou. Vzhledem k tomu, že se jedná o model 2020, je už vybaveno nádrží na AdBlue. Tuhle motorizaci obecně považuji za minimální použitelnou v oblasti vestaveb a u Carada tomu není jinak. Vzhledem k horší aerodynamice to není žádný trhač asfaltu, ale na dálniční přesuny bezpečnou (ne ale úplně pomalou) rychlostí je dostačující.
Auto těchto rozměrů a jízdních vlastností mě vždy tak nějak přirozeně nutí jet o něco pomaleji, než bych jel vestavbou, ale nijak mi to nevadí. I tak jsme byli schopni na dálnici pohodlně udržovat rychlost tachometrových 120km/h při spotřebě někde lehce nad 11,5l/100km.
Co bych vyzdvihl, je naladění podvozku. Čekal bych, že při těchto rozměrech bude jízda houpavá a možná né úplně jistá. Alespoň taková byla kdysi moje zkušenost s alkovnou Chausson na podvozku Ford Transit. Fiat si ale vede o poznání lépe. Žádné nepříjemné kolébání se při přejíždění nerovností nekoná.
Co je ale vlastností, která stojí za zmínku, je větší rozchod zadních kol, než kol předních. Kvůli tomu je potřeba dávat větší pozor při zatáčení a o něco víc si najíždět. Jinak může zadní kolo častěji než je milo končit na obrubníku nebo za krajnicí úzké silnice. Ono obecně u takhle velkého auta už je potřeba o dost více přemýšlet jak a kam najet… Ale o tom až podrobněji v testu.
Půdorys vozu Carado T448
Přední salón
V přední části vozu, tak jak bývá zvykem, se nachází přední salón. Okolo velkého stolu uchyceného na levé stěně se nabízí místo k sezení pro 5-6 osob. Přední otočné sedačky, široká lavice pod oknem u pravé stěny, a běžná dvoumístná lavice vybavená bezpečnostními pásy, která v sobě skrývá ještě nádrž na čerstvou vodu.
Lavice pod oknem na pravé straně skrývá praktický úložný prostor s přístupem od vstupních dveří (podobně jako Sunlight V60, který jsme letos také měli možnost testovat). Velmi vyzdvihuji umístění okna na tomto místě. Díky němu je výrazně bezpečnější vjíždění do některých křižovatek, kde se nedá najet tak, aby byl dobrý výhled oknem spolujezdce. Tohle mi třeba na Sunlightu docela vadilo – okno na tomto místě nebylo.
Kuchyňská linka
Za lavicí předního salónu se nachází kuchyňská linka do tvaru písmene L. Rozměrný tří plotýnkový vařič Thetford doprovázený prostorným dřezem zachovává i tak poměrně použitelný odkládací prostor. Vedle je pak k dispozici obrovská absorpční lednice (s provozem na 12V, 220V nebo plyn) se samostatným mrazákem. Nechybí ani spousta odkládacího prostoru a samozřejmě ani odpadkový koš. Díky takto pojaté kuchyni se mohou zájemci věnovat opravdu plnohodnotnému vaření i na cestách.
Koupelna
Naproti kuchyňskému centru našla své místo koupelna. Jedná se o model překlápěcí koupelny, který je totožný s tím, co jsme již recenzovali ve voze Sunlight V60. Ve zkratce – tahle koupelna si mě získala. Pohodlná, prostorná, praktická. Prostě palec nahoru. Pro zájemce o bližší popis viz tento článek: TEST: Sunlight V60 Adventure Edition – díl 2 – jak se v něm bydlí?
Spaní
„Naše“ Carado T448 nabízí spaní až pro 5 osob. V přední části nad salónem je k dispozici stahovací postel, která svými rozměry 195x140cm (v užší části 110cm) pohodlně ukolébá dva spáče. V zadní části auta se pak nachází vyloženě spací ráj. Dvě oddělená lůžka (205x80cm a 210x80cm) lze snadno přeměnit v letiště 210×210/205cm. A to je postel, kterou má doma opravdu málokdo.
První dojmy
Jak se Carado řídí?
Aktuálně máme za sebou s Caradem něco kolem 800km a čtyři noci v teplotách od -5 do +4 stupňů. Když zhodnotím první pocity z jízdy, tak jsem vlastně mile překvapen. Auto se nijak nehoupe, neplave, a na dálnicích s kvalitním povrchem vlastně ani není při jízdě znát rozdíl proti vestavbě. Maličko jiné to je při vyjetých kolejích, kdy už do hry vstupuje větší rozchod kol zadní nápravy. Motorizace 140k je takové použitelné minimum. Není to na žádné závodění, ale rozhodně na dálnici nepatříme k brzdám provozu.
Řízení na úzkých silničkách, v centrech měst, či manévrování při parkování v kempu vyžaduje rozhodně více pozornosti a obezřetnosti. To je asi jasné. Ale co jsem si uvědomil, je to o dost víc i o předvídavosti. S vestavbou se bez zaváhání nahrnu na parkoviště a jdu tam hledat parkovací místo, protože vím, že se buď vejdu, případně bez problémů odjedu pryč. S autem o rozměrech Carada T448 už musím více přemýšlet dopředu. Při příjezdu si prohlížím šířku vjezdu, jak ostré a široké jsou zatáčky mezi jednotlivými uličkami, kolik je na parkovišti volných míst a jak jsou orientovaná… Mám obavu, že když tam vjedu, můžu mít dost velký problém dostat se ven. Určitě se tohle zlepší praxí, pro mě je to ale zatím věc, na kterou se musím docela soustředit.
Jak se v Caradu bydlí?
A jak první dojmy z bydlení? To auto je fakt obrovské. Ale tak trochu jinak. Není obrovské ve smyslu prázdného tanečního parketu, kde se tři lidi vedle sebe pohodlně vytočí (i když i takové cvičení jsme v jednu chvíli prováděli a povedlo se) 🙂 . Spíše jde o to, že jednotlivé prvky vnitřního vybavení mohou být rozměrově již takové, že už oproti domácímu použití nevyžadují zásadního kompromisu. Co tím chci říci? Už jsem zmínil velkou lednici, která nabízí tolik prostoru, že už je možná řada lidí, co mají podobně velkou lednici doma. Na stole nám šlo hrát pohodlně deskové hry s velice rozměrnou hrací deskou a nic nepadalo na zem. Rozměry a pohodlí postelí by možná také kdekdo ocenil i doma.
A když už mluvím o prostoru, tak mám pocit, že je to trochu dvojsečné. Více prostoru totiž umožní vzniknout více nepořádku. Zatímco ve vestavbě člověk poměrně brzy narazí na limit (rozuměj – více nepořádku se do tak malého auta už nevejde), tak v tomhle polointegrálu je ten limit nepořádku, co se sem vejde, neuvěřitelně daleko. 🙂
Průběžné zhodnocení
Test polointegrálu Carado T448 se teprve před chvílí přehoupnul do své druhé poloviny, a tak je na nějaké zásadní závěry ještě trochu brzy. Zatím mě velmi baví prostornost vozu ve výše uvedeném smyslu – tedy že jednotlivé funkční celky obytné části vozu lze využívat bez jakéhokoli kompromisu proti domácím zvyklostem. Jak tedy auto budeme nakonec hodnotit? Pro koho bychom polointegrál viděli jako vhodné auto? A vyměnili bychom za něj naši vestavbu? To vše se určitě dočtete v podrobném testu, který připravujeme.