Díky společnosti Caravan City jsme dostali jedinečnou příležitost podrobit našemu tradičnímu rodinnému testu obytnou dodávku, která jednoznačně vybočuje z konfekční nabídky většiny dnešních výrobců. Jedná se o vůz Affinity Camper Van, který při svém uvedení na trh v lednu roku 2020 způsobil malé pozdvižení. Neobvyklý půdorys a inovativní rozkládací palanda dělají z Affinity prostě unikát. Dnes se s vámi podělím o první dojmy z této obytné dodávky.
Affinity Camper Van se představuje
Rozměry
Affinity je postavené buď na podvozku Fiat Ducato nebo Peugeot Boxer, vždy o velikosti L4H3. Jedná se tedy o to největší, co lze v této kategorii pořídit. Délka 6,36m a výška 2,9m. Šířka vozu však v tomto případě není obvyklých 205cm, ale nestandardních 210cm. Affinity totiž, aby ve svém voze získalo cenné centimetry krychlové prostoru navíc, použilo na boční panely vozidla rozšiřující prvky. Ty jsou vyvedené ve velice nenápadné a do značné míry i elegantní černé barvě, a tak vzhledově nijak neruší. Ba naopak – přijde mi, že jsou designově velice zajímavě zpracované a vůz tak jednoznačně odlišují od konfekční konkurence.
Další změnou oproti běžné dodávce s výškou H3 je přední „mini-alkovna“. Ta, kromě toho, že zajišťuje dostatek prostoru nad hlavou řidiče, poskytuje i prostor pro panoramatické okno.
Vnitřní výška vozu je však výrazně nižší, něž je u jiných vestaveb těchto rozměrů běžné. 196cm není nijak závratná hodnota, vezmeme-li v potaz výšku střechy. Důvodem je skutečnost, že Affinity je vybaveno dvojitou podlahou. Díky ní není potřeba mít obavu během zimního kempování. Dvojitá podlaha zajišťuje jednak dobrou izolaci a zároveň skrývá například nádrž na šedou vodu včetně výpustního ventilu. Nehrozí tak zamrznutí odpadního systému.
Podvozek
Affinity je dostupné ve dvou verzích. První je na Fiatu Ducato, vždy výhradně s devíti stupňovou automatickou převodovkou a 160k motorem, druhá pak na Peugeotu Boxer se 165k motorem a šesti stupňovým manuálem.
Námi testovaný kousek je postaven na bázi Fiat Ducato, a tak mám konečně příležitost si naživo vyzkoušet ten vychvalovaný 9 stupňový automat. Musím říci, že je to silně návykové! A v kombinaci se 160k motorem obzvlášť. Převodovka řadí naprosto neznatelně, motor netrápí ani ve zbytečně vysokých ani nízkých otáčkách. Překvapilo mě, že občas dokonce poznala, že sjíždíme z kopce a rád bych brzdil motorem, a tak nechala při podřazování motor ve vyšších otáčkách. Starý robotizovaný automat, se kterým jsem před pár lety chvíli jezdil, je (pochopitelně) úplně jiná a naprosto nesrovnatelná věc.
Co se týče doplňkové výbavy, tak Affinity svým zákazníkům rozhodování dost usnadňuje. Ve standardu je snad vše, co si lze od výrobce podvozku objednat. Asistent sledování jízdních pruhů, automatická světla a stěrače, couvací kamera, parkovací asistent, navigace, automatická klimatizace, 16″ litá kola, kožený volant a hlavice voliče režimů automatické převodovky, a tak dále…
Půdorys vozu Affinity Camper Van
Jednou ze zásadních inovací a nevšedností této obytné dodávky je právě půdorys. Dalo by se říci, že kromě předního salónu nezůstalo nic na svém obvyklém místě, a i ten přední salón je vlastně dost nevšední.
Když se na půdorys podíváme postupně, tak přední salón vynikne hned několika věcmi. První, kterou každý okamžitě zpozoruje, je netradiční lavice. Tu lze (v příplatkové výbavě) přeměnit snadno na třetí lůžko, nebo – jako tomu je v našem voze – dokonce na palandu. Bez zajímavosti určitě není speciální prostor pod oknem určený k bezpečnému uskladnění stolu během jízdy. A když je stůl rozložený na svém místě, vznikne zase pod oknem velmi praktická polička.
Kuchyň si našla své místo za lavicí předního salónu a dokonce – po vzoru řady „dospělých“ obytných aut – má praktický tvar písmene L. Díky tomu je zde až překvapivě hodně odkládacího prostoru. Tam, kde obvykle bývá kuchyňský blok (tedy u posuvných dveří), je v Affinity útlá skříňka s odkládacím prostorem. Ta následně přechází v šatní skříň s tyčí na ramínka. Zejména dolní police jsou až překvapivě hluboké.
O zadní část vozu se dělí na straně řidiče elektricky zdvihací dvoulůžko francouzské postele (rozměry 192x129cm) a na opačné straně koupelna s toaletou. Podobný půdorys této části vozu mají například některé modely od Globe Travelleru (Globe Traveller Voyager X). Inspirace není žádným překvapením, neboť zakladatelé Affinity Camper Vans prošli historicky právě touto společností.
První dojmy
Aktuálně máme s autem najeto něco kolem 300km a absolvovali jsme v něm zatím dvě noci. Co se týče prvních pocitů z jízdy, tak devíti stupňový automat je úžasně pohodlný a řadí, řekl bych, tak nějak sametově. Člověk o změně rychlostního stupně skoro ani neví. Trochu mi chybí, že Fiat (narozdíl od Citroënu), ani přes nejvyšší stupeň výbavy, nezobrazuje na displeji palubního počítače rychlost nastavenou na tempomatu. Ale to je prostě vlastnost, nikoli chyba.
A co první dojem z bydlení? První noc jsem strávil v autě sám a říkal jsem si: „Ok, působí to prostornějším dojmem, asi to bude dobrý.“ Druhou jsme už byli v plné polní všichni čtyři a trochu jsem upravil svůj názor: „Ty bláho! Tohle je fakt vestavba? Prostor takový, že si dcera chce a může pohodlně skládat puzzle na zemi? Že se můžeme po autě pohybovat i tři najednou? Neuvěřitelné!“
Dalším plusem ke komfortnímu pobytu na palubě je pak bohaté osvětlení pomocí LED pásků. Jednak jsou zde dvě velké samostatné světelné zóny (obytná část a zadní postel) a potom dílčí osvětlení jednotlivých pracovních nebo odkládacích ploch. A k tomu ještě bodovky u zadní postele a předního panoramatického okna. Zkrátka za všech okolností světla přesně tolik a přesně tam, kde si člověk přeje, nebo kde potřebuje.
Průběžné zhodnocení
Test auta právě probíhá, a tak je na nějaké závěry ještě příliš brzy. Každopádně se musím přiznat, že čím víc se termín testování blížil, tím větší jsem měl obavy. Tohle auto se mi totiž podle videí a recenzí hodně líbilo, a já se bál, že budu nakonec zklamaný. Zkrátka, že jsem si ho v představách příliš idealizoval. Je to auto vážně tak dobré? Rozhodně bude následovat tradiční sada detailních článků, a tam se všechno dozvíte… 🙂
My jsem s auta nadšení. Teda z jeho vnitřního prostoru a výbavy. Bohužel jsme nenajeli ani 10 km a auti trčí ve Fiatu. (zrejme turbo nebo elektronika). Ale věříme ze se to brzo vyřeší a vyzkoušíme brzo na ostro.
Tak to je fakt pech. Člověk se těší a pak takováhle smůla. Držím palce, ať se to rychle vyřeší a můžete užívat tohoto krasavce!
Zdravím ve spolek, vypadá to opravdu hodně zajímavě, těším se a jsem zvědavý na pokračování.. Mám velký zájem o Globe Traveller Voyager Z, který plánuji vyměnit za integrál Pilote, kterým doposavaď jezdíme… GT budu mít půjčené nyní na víkend, tak uvidím…Affinity je opravdu hodně podobný, proto hltám každé Vaše slovo:-)
Díky. Jsem rád, že je to pro vás zajímavé. O to větší motivace pro mě! Přeji šťastnou ruku při výběru!