V poslední částí seriálu na téma spaní pro čtyři v obytné dodávce se budu věnovat rozkládacím postelím v přední části auta. Stolek se sezením, a někdy i se zapojením předních otočných sedaček, se snadněji nebo složitěji promění v postel větších či menších rozměrů.
V zásadě existují tři způsoby, jak k přeměně sezení na postel výrobci přistupují:
- Podélná postel vytvořená z lavice, stolu a otočené přední sedačky
- Postel napříč se zapojením dodatečného pevného dílu, který jde do prostoru uličky a dveří
- Ojedinělé inovativní způsoby
Podélná postel
První z možných variant je podélné spaní. Sedačka řidiče se otočí směrem ke stolu, stolek se dá do nízké polohy a přes něj se položí dodatečný díl matrace, který dorovná (plus mínus) výšku sedáku lavice se sedákem místa řidiče. Když to zrovna v tom kterém konkrétním autě nevychází úplně dobře, tak se přes takto vzniklou hrbolatou matraci dává ještě jedna tenčí, která to (alespoň vizuálně) srovná.
Někteří výrobci si troufají takto vzniklé místo označit jako použitelné pro dvě osoby, jinde přiznávají jen jednu. Ať tak či onak, pro dospělého je to málokdy, protože ta supernejdelší lůžka mají maximálně 180cm (mnohem častěji 160cm). Výhodou podélného spaní ale bezesporu je skutečnost, že zůstává zachován přístup k posuvným dveřím. Jasnou nevýhodou pak nemožnost použít dodatečné nouzové postele typu CampScout, která se dává napříč přes sedačky řidiče a spolujezdce.
Postel napříč
Pokud opravdu potřebujete víceméně plnohodnotné třetí lůžko, tak postel napříč je pro dodávku asi to pravé. Stolek dáte do nižší polohy, stejně jako v předchozím případě, nicméně teď máte k dispozici další pevný díl (v zásadě prkno), které se vloží do průchodu mezi stolkem a posuvnými dveřmi. Při této instalaci se toto dodatečné prkno buď podloží nějakými nohami, které jsou jeho součástí, případně (například u vozů Adria Twin) je prkno na patřičných místech vybavené kovovými výstupky, které se chytře zasouvají například do kolejnic předních sedaček případně se opírají o konstrukci lavice (viz video níže). Nakonec na takto vzniklou postel položíte dodatečné matrace a je to.
Výhodou je plnohodnotný rozměr lůžka vhodný pro dospělou osobu (dokonce jsem viděl, že na takto vzniklé posteli spí i dvě malé děti – jedno napříč a druhé podélně). Nevýhodou pak neprůchozí posuvné dveře a poměrně velké rozměry lůžka s matracemi, které s sebou musíte někde vozit.
Inovace
I u takové věci, jako je přední rozkládací postel, lze vymyslet něco nového. Jako nejzajímavější věc z Karavan Salonu 2019 v Düssldorfu je systém společnosti Tourne Dream4 System. Na videu níže je krásně vidět řada nápadů, jejichž spojením vzniklo skutečně hodně flexibilní řešení přední části vozu.
Mezi inovativní řešení bych pak zařadil i výše zmíněnou nouzovou postel CampScout. Je tedy poměrně dost drahá, ale už jsem někde narazil i na českou obdobu vyráběnou namíru a nejspíš i za trochu přátelštější cenu.
Zhodnocení
Výhody | Nevýhody |
+ Nenápadné při snaze na sebe v noci moc neupozorňovat + V izolovaném prostoru kabiny vozu + Nejnižší hmotnost ze všech dostupných řešení lůžek pro obytné dodávky |
– Postel musíte vozit v zavazadlovém prostoru, kde zabírá dost místa – Až na podélnou variantu spaní je víceméně zcela znemožněn průchod posuvnými dveřmi – Nutnost pokaždé přestavovat přední sezení – Postel je víceméně vždy pro jednoho. Tzn. nutnost spaní vzadu ve třech. |
Všechna řešení rozkládacích postelí v přední části obytné dodávky mají víceméně podobné výhody a nevýhody. Každopádně pokud chcete jezdit ve čtyřech, budete muset nejspíš stejně spát vzadu ve třech (což zejména u podélných postelí nemusí být vůbec problém), neboť na přední postel jen tak dvě děti (a už vůbec ne dospělé) nedostanete.
My jsme nakonec v naší obytné dodávce Pössl dodatečnou rozkládací postel také objednali. Počítáme s tím, že ji budeme používat jako nouzovou variantu v případech, kdy bude venku příliš nevlídno pro spaní ve střeše, případně budeme chtít přespat někde nenápadně.
Máme rozkládací lůžko od Krse, které má oproti zmiňovaným jednu velkou výhodu – můžete si zvolit, zda chcete lůžko pro jednoho (a to je velkorysé – na šířku zadní lavice), nebo pro dva (respektive 1,5). Varianta pro jednoho neomezí průchod k posuvným dveřím, takže se dá v autě pohybovat. Bez dodatečného přidání nějaké tenké matrace je ale poměrně nepohodlné, proto jsme nakonec dodělávali stan a lůžko v autě používáme jen na místech, kde chceme být nenápadní.
Varianta stan a k tomu rozkládat přední část byla u nás taky ve hře. Ale nakonec jsme přeci jen zvolili střechu.
Každopádně gratulace ke KRSu. Auto na míru by se nám taky líbilo, ale jsme pořád v začátcích, takže nejdřív nasbírat zkušenosti v „konfekčním“ autě a teprve pak k zakázkovému krejčímu.