Jedinou dodávkou, ve které lze bez jakýchkoli dodatečných úprav zrealizovat použitelné příčné spaní, je Fiat Ducato (včetně sourozenců). A i tak je to pro řadu lidí velmi hraniční délka lůžka. S nástupem konkurenčních vozidel, která jsou ještě užší, je už situace bez dodatečných úprav neúnosná. Proto výrobci přistupují k instalaci pevných nevzhledných rozšiřujících bočních panelů. Lze to řešit ale i jinak.
Výklopné boční panely
Kromě pevných bočních panelů, které mohou vypadat velice nevzhledně (i když nemusí to být vždy pravidlem – například Robeta Adonis na Mercedes Sprinter je má poměrně elegantní), lze použít výklopné boční panely. Není to žádná novinka. Westfalia je u svého modelu Sven Hedin (podvozek MAN TGE) používá již nějaký ten pátek. Ale masové rozšíření tento prvek zatím nezaznamenal.
Myslím si, že hlavním důvodem byla skutečnost, že drtivá většina vestaveb byla stavěna na podvozcích Fiat Ducato a spol, takže nebylo nutné toto omezení úplně řešit. Za poslední dva roky však nastala změna. Problémy s dodávkami nových podvozků Stellantis se projevily v silném nástupu vozidel konkurenčních značek. Zatímco před pár lety byste obytné dodávky na podvozku Ford Transit, VW Crafter (MAN TGE) nebo Mercedes Sprinter hledali jen obtížně, dnes je to naprosto běžné a snad každý výrobce vestaveb takové modely v nabídce má. A protože příčné spaní je prostorově nejúspornější variantou, je na čase zkusit hledat jiné přístupy k tomu, jak zajistit dostatečnou délku lůžka.
Etrusco xFlip pro Ford Transit
To, že je Ford Transit pro příčné spaní příliš úzký je známá věc. Buď na to výrobce vestavby nedbá a nabídne vozidlo s lůžkem o délce někde pod 190cm a nebo jej prodlouží instalací obvyklých rozšiřujících panelů. Inovativní skládací mechanismus xFlip prodlouží ložnou plochu na plných 2,29m! Etrusco zavede rozšiřující element xFlip pro model Etrusco CV 600 DF 4×4 od modelového roku 2024 jako standardní výbavu, přičemž základní cena tohoto modelu se pohybuje kolem 65.500Euro.
Lippert Fold Out
Společnost Lippert, která je známá výrobou nejrůznějších doplňků pro obytné vozy, uvedla na trh prototyp unikátního výklopného mechanismu bočního panelu, který využívá nafukovacího materiálu. Pokud jste si vzpomněli na loni představenou nafukovací alkovnu Bürstner Lyseo Gallery, tak jste správně. Lippert se dal dohromady s výrobcem tohoto materiálu, firmou X GLOO, a připravil toto inovativní provedení rozšiřujícího prvku. První vozy s tímto mechanismem by se měly na trhu objevit snad již během příštího roku.
Westfalia Sven Hedin
Pro úplnost pojďme ukázat ještě v úvodu zmíněné prodloužení od Westfalie (viz úvodní obrázek k článku). Na první pohled nelze poznat, že je vozidlo výsuvným mechanismem vybavené. Vše je dovedně skryté do bočního obkladového panelu. Díky výsuvnému mechanismu dosahuje Westfalia délky zadního lůžka plné 2m, což je u úzkého MAN TGE velice slušný výsledek.
Závěr
Příčné spaní je možná o něco méně pohodlné, než to podélné, ale je bez diskuse prostorově úsporné. Proto je tolik oblíbené u kratších vozidel do šesti metrů délky. Stále častěji používané podvozky jako například Ford Transit, Mercedes Sprinter nebo MAN TGE (VW Crafter) jsou však v tomto směru nepraktické, neboť nenabízí dostatečnou šířku pro rozumně dlouhá lůžka.
Za mě jsou skládací nebo výsuvné boční panely rozhodně zajímavou (a hlavně mnohem vzhlednější) alternativou k pevným „vyboulením“, která design jinak poměrně elegantních vozů vyloženě kazí. To co ale nemusí úplně každému vyhovovat, je nutnost před každým spaním takovou úpravu provádět a navíc takové rozšíření mění půdorys vozu, což už může být považované za kempování místo parkování. Ale to už se dostáváme do úplně jiné problematiky…
Máte rádi rozkládací mechanismy jako jsou například tyto výsuvné panely? Pak vás možná zaujme článek o stanových střechách v zimě.
Za me jsou boky naprosto ok. Cokoliv, co bych musel bastlit na miste apod je nestastny a to uz nemluvim o situaci, kdy chces nekde prespat ve meste.
Souhlasím s tím, že na nenápadné spaní to prostě není. Čili je to pro lidi, co bydlí jen v přírodě nebo v kempu. Jinak je to omezující. Možná tak ještě ta Westfalia, ta je tak na hraně…
Já to beru jako příjemnou možnost navíc . Pokud člověk jen občas spí někde , kde to rozložit nejde, holt těch pár nocí za rok vydrží na krátké posteli.
Osobně bych ale taky radši volil ty pevné panely, nepřijdou mi většinou nijak hrozně, spíš neutrální.
Tak možná jsem na ty panely trochu přecitlivělý. 😁
Nejste 🙂 Pevné boule, kromě toho že vypadají hnusně a každý na první pohled pozná, že jde o obytku, tak jsou většinou jen z nějakého laminátu, takže ideální místo pro vytvoření tunelu do auta ( ať už pro zloděje , nebo bandu zfetovaných afričanů někde v jižní Francii ) 🙂 A jak se to bude chovat při nárazu při nehodě asi taky nikdo nechce zkoušet .
Podobný rozšiřující mechanismus vyrábí mála nizozemská firma na VW T5/T6, jmenuje se Wally-van, přijde mi to jako skvělý nápad jak šetřit v takhle malých autech s místem.
Moc zajimava informace! Diky za ni!