Polointegrovaný obytný vůz s délkou těsně pod sedm metrů a doložností 700kg? S konstrukcí tak pevnou a bezpečnou, jako má obytná dodávka? Že to není možné? Ale kdeže! Je tu prototyp NEXSD One – vozidlo unikátní hliníkové konstrukce, která přesně tohle splňuje. Tento exponát na Caravan Salonu v Düsseldorfu může změnit mnohé z toho, na co jsme byli ve světě obytných vozů až doposud zvyklí.
Společnost NEXSD Automotive Innovations je jedním z mnoha dodavatelů automobilového průmyslu. Věnuje se zejména výrobě hliníkových a kovových komponent, jako jsou například některé části karosérií vozidel. Jedná se tedy o profesionály v oboru se zkušeností s prací s hliníkem. Této expertízy se rozhodli využít i v karavanovém odvětví – vyrobili polointegrovaný (nebo jak sami říkají opti-integrovaný) vůz, ale zcela nové konstrukce.
Na první pohled laické oko možná nepozná rozdíl. Zaujmou možná nezvykle široké boční dveře a zadní výklopná stěna. Co je ale mnohem zajímavější, je samotná konstrukce vozidla. Jako podvozek posloužil VW Crafter, ale pouze kabina s rámem. Zbytek je již stavba od NEXSD. Celá obytná část vozidla je vyrobena z hliníku stejnými postupy, jako se vyrábí části běžných automobilů. Díky tomu je vozidlo výrazně pevnější a má tak vlastnosti spíše obytné dodávky, než běžného polointegrálu.
Druhým přínosem této stavby je její neskutečně nízká hmotnost. Výrobce tvrdí, že vozidlo představené na veletrhu má doložnost plných 700kg! Vezmeme-li v úvahu délku 6,9 metru a kompletně vybavený interiér pro 4 osoby jak na jízdu, tak na spaní, je číslo až téměř neuvěřitelné. Jaký by byl asi výsledek, kdyby auto mělo rozměry bližší obyčejné vestavbě?
Nemá smysl posuzovat interiér, jeho rozložení nebo kvalitu provedení. Sami zástupci NEXSD přiznávají, že vestavba byla vyrobena na poslední chvíli a cílem prezentace nebylo ani tak oslovit koncové zákazníky interiérem, ale spíše prezentovat možnosti takto unikátního provedení podvozku a nástavby a hlavně získání obchodního partnera z karavanového odvětví, který by začal na podobných podvozcích stavět své obytné vozy.
Cena podvozku NEXSD One zatím není známa. Je to pochopitelné, neboť záleží na obchodní dohodě mezi výrobcem a získaným partnerem. Každopádně společnost zatím cílí na výrobu 1000 kusů těchto vozidel ročně a příští rok by chtěla přijít již s produkční verzi tohoto vozidla. Pokud by se podařilo dosáhnout rozumné ceny (což předpokládám, že nebude nijak nízko), věřím, že by se mohlo jednat o poměrně průlomovou inovaci na trhu obytných vozidel. Bezpečnost a doložnost obytných vozů jde často proti sobě. Ale v tomto případě to až tak úplně neplatí. A v tom spatřuji tu největší přidanou hodnotu. Pojďme říci jednou pro vždy sbohem problémům s doložností.