Jak je dílensky zpracovaná ta která obytná dodávka, posoudí člověk poměrně snadno pouhým okem při prohlídce auta. Nicméně jeden ze zásadních rozdílů mezi výrobci a jejich modely je věc, která na první pohled vidět není, a přesto může být pro určitý způsob využití obytného auta zásadní. A to je izolace obytné dodávky.
Že vestavby (až na čestné výjimky – například švédský Kabe VAN) nejsou z pohledu izolace nijak zvlášť dokonalé, není žádné tajemství. O to zajímavější je test, který provedli na youtube kanálu revolution4five – porovnání izolací vozů Pössl Roadcrusier a Adria Twin Plus 640 SLB. Které auto na tom bude lépe?
Podmínky a cíle testu
Obě auta mají stejnou délku, stejný počet oken i jejich umístění, a tedy i srovnatelný povrch. Obě auta jsou rovněž vybavena stejným topením – Truma Combi 4.
Dodávky stály vedle sebe na parkovišti nejprve 20 hodin. Následně byl zahájen 21 hodin trvající test, kdy se venkovní teploty pohybovaly v rozmezí cca od -1 do +3℃. Vnitřní prostor aut byl po dobu testu vytápěn na 22℃, přičemž vzhledem k tomu, že každé auto má na jiném místě umístěný senzor teploty termostatu i výdechy teplého vzduchu, za určující byla zvolena teplota měřená na stole. Všechny výdechy teplého vzduchy byly otevřené na maximum a také dveře do koupelny zůstaly otevřené, aby mohl proudit teplý vzduch po celém voze.
Cílem testu bylo porovnat obě auta z pohledu spotřeby plynu, zmapovat za pomoci termokamery nejslabší místa z pohledu úniku tepla, a identifikovat tak body, které stojí za pozornost při snaze o dosažení úspory spotřeby energie při zimním kempování.
Odlišnosti od reálného života
Výše popsané podmínky se, jak už to u podobných testů bývá, od reálného používání v lecčems liší. U tohoto porovnání je to zejména zvolenou cílovou teplotou, kterou nejspíše ve skutečnosti nebude člověk nastavovat na tak vysokou úroveň a už vůbec ji nebude udržovat konstantní po celých 21 hodin.
Dalším významným rozdílem od skutečnosti je fakt, že test byl prováděn s otevřeným zatemněním všech oken. To samo o sobě poskytuje poměrně významnou dodatečnou izolaci oken v případě, že by bylo zatažené.
Stejně tak při zimním kempování venkovní teploty snadno spadnou níže, než uváděný -1℃.
V neposlední řadě pak bude mít ve skutečném provozu i vliv přítomnost osob na palubě vozidla. Testovaná auta byla pochopitelně prázdná a jak známo, každý člověk je také zdrojem tepla.
Výsledky
Výsledná spotřeba plynu u obou aut se lišila o pouhých 130g (3,06kg Pössl a 2,93kg Adria), což není statisticky úplně významné. To znamená, že spotřebu lze považovat víceméně za shodnou.
Za pomoci termokamery pak byly zjišťovány největší úniky tepla. Nejslabší místa z pohledu izolace jsou dány již samotnou konstrukcí vozů Citroën Jumper, a tedy na výrobci obytné vestavby nezávislé. Jedná se o zadní horní roh posuvných dveří, horní prostřední roh zadních křídlových dvěří a pochopitelně velké jednoduché proskledné plochy kabiny řidiče. Tyto úniky tepla lze poměrně snadno řešit – dodatečné pěnové těsnění k posuvným dveřím, používat v zadní části auta termo závěs a přes kabinu pak ideálně nějaký půlkabát (více o tom třeba na silverontheroad.com v článku Půlkabát na Ducato).
Obtížněji řešitelná jsou pak místa, která už jsou daná výrobou konkrétní vestavby. Izolace je zde skrytá nejčastěji za nábytkem a obkladovými panely, takže dodatečné úpravy v těchto místech znamenají již větší zásah do interiéru vozu. Jak si tedy oba vozy v porovnání vedly?
Pravý bok
Na první pohled je vidět, že Adria má fotografie lehce tmavší – tedy úniky tepla jsou menší a vůz je tedy lépe izolován, než Pössl. Zajímavostí jsou boční okna Adrie, která jsou narozdíl od Pösslu rámová (Rahmenfenster). Z obrázků je zřejmé, že jejich izolační vlastnosti budou o něco horší, než v případě předsazených oken.
Levý bok
Na druhé straně auta se opakuje stejný výsledek – Adria dosahuje lepších výsledků. U oken vestavby se opakuje to samé, co na opačné straně auta – předsazená okna izolují, zdá se, o něco lépe.
Střecha
U střechy je situace opačná. Tam si lépe vede Pössl. Na obrázcích to není na první pohled úplně patrné, ale ve videu se o tom v tomto smyslu autoři zmiňují.
Podvozek
Co se týče izolace podvozku, tak v rámci testu nebyl posuzován, neboť nebyl dostupný zvedák, na kterém by se daly záběry termokamerou pořídit. Každopádně co se týče podběhů zadních kol, tak tam, dle vyjádření autorů, mají oba výrobci u obou modelů co zlepšovat – výsledky byly obdobné (a nevalné).
Shrnutí
Tento test je ukázkou toho, že rozdíly mezi obytnými dodávkami nejsou jen v uspořádání interiéru, použitých materiálech, či designech, ale zejména pod obložením – skryté našim pohledům. Je na zvážení každého uživatele/zákazníka, jak moc plánuje jezdit v zimě a jak moc je pro něj izolace důležitým tématem při výběru nového vozu. Lepší izolace logicky znamená vyšší cenu a vyšší hmotnost vozu, na druhou stranu však může v případě zimního provozu zajistit lepší tepelnou pohodu a méně problémů se srážející se vlhkostí.
A teď už původní video z kanálu revolution4five, které jsem použil jako zdroj pro tento článek vč. obrázků z termokamer. Pro němčináře rozhodně doporučuji ke shlédnutí.