Když jsem nedávno naše známé (mimochodem také vestavbáře) prováděl naší obytnou dodávkou, tak nevěřícně kroutili hlavou, jak se tam můžeme ve čtyřech vejít. Za nás to není vlastně vůbec žádný problém, ale přesto – nebo možná právě proto – jsem se rozhodl trochu těch zkušeností nasdílet.
Základem je „dobré“ auto
Co je takové „dobré auto“ pro rodinu se dvěma dětmi? Každý má samozřejmě jiné preference a jiné představy o cestování. Pro naše účely je plnohodnotné auto šestimetrové Ducato (případně Jumper).
Proč plnohodnotné? Ve čtyřech se dá určitě jezdit poměrně pohodlně i něčím menším (ať už je to třeba na VW California, na Citroënu Pössl Campster nebo třeba na Fordu Bürstner Copa) a bude to mít tu výhodu, že nejspíš takové auto dokáže člověk využít i pro denní ježdění. Ale my s malými dětmi preferujeme z pohledu výbavy plnohodnotné obytné auto – tedy včetně koupelny a většího prostoru.
Proč šestimetrové? Je to rozumný kompromis mezi prostorem a doložností (Video: Doložnost obytných aut a jak ji zvýšit?). Kratší auto je moc malé a delší už je moc těžké. A pokud chcete jezdit ve čtyřech, občas vzít kola, a chcete jezdit z pohledu hmotnosti v zákonných mezích, tak musíte ta kila počítat.
Proč Ducato (případně Jumper)? Rozumný poměr ceny a užitné hodnoty, šířka vozu, kam se bez problému vejde spaní napříč, a široká nabídka modelů, ze kterých lze vybírat. (více o podvozcích Jaký podvozek pro obytnou dodávku?).
Pečlivě rozmyslet spaní
Máme čtyři nocležníky, a to drtivou většinu jízd. Ve dvou či ve třech jezdíme opravdu zřídka. Takže každá noc musí být pohodlná, nelze připouštět moc velké kompromisy. Možností je několik a liší se cenou, váhou a komfortem.
Celoroční provoz
Pokud plánujete využívat svou vestavbu celoročně a nehodláte se omezovat s cestováním ani v zimě, tak je podle mě určitě nutnost mít všechna lůžka uvnitř izolované části auta. Budete volit mezi několika variantami.
- Zadní palandy (Spaní pro čtyři – palandy),
- přední stahovací lůžko (Spaní pro čtyři – stahovací postel v přední části vozu) v různém provedení výšky auta H2, H3 nebo ještě zvýšené,
- s menšími dětmi můžete zvolit auto s prostornějším rozkládacím sezením v přední části vozu (Spaní pro čtyři – rozkládací lůžko v přední části dodávky),
- nebo vyberete pro váš každovečerní rituál některou z rozkládacích alternativ (Skládací postele a postýlky do obytné dodávky).
Výhody a nevýhody? Jednoznačné plus je, že všichni jsou v teple, když venku mrzne. Jednoznačné mínus je, že už v tak malém prostoru obytné dodávky ho máte ještě méně – více postelí uvnitř omezuje úložný prostor a jakmile jdou děti spát a postel se rozloží, tak je místa ještě méně (případně je komfort spaní v lecčems kompromisní).
Provoz jaro-podzim
My zimní aktivity neabsolvujeme naší vestavbou, takže jsme šli do zdvihací stanové střechy (Spaní pro čtyři – zdvihací stanová střecha). Hodně jsme zvažovali, zda do toho jít, nebo ne. Proti mluvila cena, hmotnost a omezená využitelnost v chladnějším období roku. Jednoznačně pro pak hovořila skutečnost, že je to vlastně další místnost navíc a není nijak omezen úložný prostor.
Jakmile se střecha otevře, děti s vámi mohou být v autě, ale prostor to nijak neomezí. Venku je nevlídno, děti jdou spát, a my můžeme klidně sedět u stolu a povídat. Děti jsou unavené a čekají na jídlo, vlezou si nahoru a máme prostor na vaření… Zkrátka výhody dodatečného prostoru vyhrály a ani jednou jsme nezalitovali.
Přesto na jaře a na podzim jsou noci ještě chladné. Pro tyto účely jsme tedy pořídili přeci jen skládací palandu Cabbunk. Tím se nám sezóna prodloužila určitě nejméně o dobré 2 měsíce a dalo nám to šanci vyrazit i v zimě, kdybychom chtěli. Na dlouhodobé a pravidelné užívání to možná není to pravé ořechové, ale v našem režimu paráda!
Doplňky a vybavení s rozumem
Ve čtyřech je potřeba poměrně s rozumem přistupovat k doplňkové výbavě a dalšímu vybavení. Proto jsme velice zvažovali, co do auta objednat a co už ne. Naši konfiguraci jsem popisoval už dříve: Jak jsme vybírali naši dodávku – finální konfigurace. Zkrátka museli jsme si odpoustit příjemné věci typu automatická převodovka, silnější motorizaci, nebo třeba maxi chassis.
Co se týče vybavení, tak jsme velice pečlivě vybírali veškeré věci tak, aby to byl rozumný poměr mezi cenou, užitnými vlastnostmi a hmotností. Stůl jsme vybrali Westfield o rozměrech 100×68. Díky těmto rozměrům se krasně vejde nastojato do garáže pod postel a pro čtyři strávníky je dostatečně veliký. Hmotnost 6,9kg pak není úplně k zahození. Židle máme dvou velikostí. Menší pro děti a větší pro nás. Jednakt tím šetříme prostor a pak také hmotnost. Podovolili jsme si poměrně velké a pohodlné židle. Rybářská křesílka stojí zlomek peněz, zaberou minimum prostoru a skoro nic neváží, ale fakt nejsou pohodlná… Plynovou lahev pak používáme výhradně kompozitní (Karavan kompozit). O topení ale zase až jindy…
Kde jsme mohli ušetřit jak na hmotnosti, tak na ceně, byla markýza. Ale prostě to posezení pod markýzou k tomu cestování podle nás tak nějak patří. Takže jsme alespoň vybrali Thule, které je ve srovnání s Fiammou o pár kilogramů lehčí.
A poslední pečlivý výběr patřil nosičům kol. To bylo snad nejtěžší rozhodování. Nakonec zvítězil nosič Thule Elite Van XT na 2 kola na křídlo zadních dveří. Jasně, je to jen na dvě kola a my jsme čtyři. A nemít zdvihací střechu asi bych spíše volil tažné zařízení a nosič umístil tam. Nicméně zatím nám funguje režim dospělá kola na dveře, dětská kola do garáže. Až budou děti potřebovat větší (aktuálně mají 24″ a 16″ kola), nejspíš zvolíme pro dospělé 20″ skládačky. Na naše cyklovýlety to bohatě stačí.
Vyzkoušíte to s dětmi ve vestavbě také?
S tímto vybavením a takto poskládaným autem pro nás není omezený prostor dodávky pro naše využití jakkoli limitující. Plně si užíváme výhod vestavby oproti přívěsu nebo „dospělé“ obytce a přitom nemáme pocit jakéhokoli nepohodlí. Takže se toho nebojte! 🙂 Každému, kdo se teprve rozhoduje, pak jednoznačně doporučuji začít s půjčovnou. Získáte tak vlastní zkušenost, a ta je neocenitelná…