Víte, že píšu převážně o novinkách a zajímavostech ze světa obytných dodávek. Dnes se ale podívám na trh karavanů z trochu jiného úhlu. A to z pohledu akciových trhů, které nám prostřednictvím veřejně obchodovaných společností mohou leccos naznačit o trhu jako celku. Konkrétně se podíváme na vývoj cen akcií evropské skupiny Knaus Tabbert a Trigano.
Knaus Tabbert snižuje výhled prodejů a akcie padají
Když skupina Knaus Tabbert vydala v roce 2020 své veřejně obchodované akcie, byla to velká sláva. Covidové období bylo pro karavanový průmysl časem neskonalé hojnosti, a to se projevilo i na ceně akcií společnosti. Na trh byly uvedeny za cenu 58 Euro za kus a během následujících několika měsíců dosáhly svého maxima za hranicí 70 Euro.
Jenže časy se mění. Doba nenasytné a v době nedostatku podvozků takřka i nenasytitelné poptávky z počátku dvacátých let je minulostí a s tím jde ruku v ruce i konec výrazného zvyšování cen. Knaus Tabbert se dostává do potíží s odbytem a prostředky dealerů vázané v zásobách jsou už dále neudržitelné. Společnost tak již poněkolikáté snižuje výhled na počet prodaných kusů a na to samozřejmě reagují trhy. Akcie Knaus Tabbert ztratily za poslední měsíc přes čtvrtinu (!) své hodnoty a cena se tak přiblížila historickému minimu. Od svého uvedení na trh tak skupina Knaus Tabbert ztratila přes 60% své hodnoty!
V této situaci ještě přišla další zajímavá zpráva. Tou jsou změny v nejvyšším vedení společnosti. Wolfgang Speck, CEO společnosti Knaus Tabbert, končí ve své roli z osobních důvodů a na jeho pozici dočasně nastupuje dlouholetý COO Werner Vaterl. Dozorčí rada pak dále plánuje obsadit roli CFO. Uvidíme, jak a kdy se změny projeví.
Trigano je na tom jen o trošku lépe
Další veřejně obchodovanou společností v segmentu vozidel pro volný čas je skupina Trigano, pod kterou spadají značky jako Challenger, Chausson, Eura-Mobil, Karmann a další. I akcie této společnosti prodělaly za posledních 6 měsíců krvavou lázeň, kdy se nejvyšší propad pohyboval kolem 30% hodnoty. Za poslední měsíc se ale situace již lehce zlepšila a akcie zaznamenaly růst přes 8%.
Co to vypovídá o situaci na trhu?
Veřejně obchodované firmy nám mohou posloužit jako jistý ukazatel situace celého odvětví. A to, co vidíme na těchto dvou evropských firmách, není nic hezkého. Domnívám se, že takřka neřízený růst cen v covidových letech a související představa, že hlad zákazníků po obytných vozech a přívěsech nikdy neskončí, si vybírá svou daň. Doby, kdy se kvůli nedostatku podvozků čekalo na nové vozy klidně i déle než rok, jsou dávno za námi a inflace, která se prohnala peněženkami a účty zákazníků napříč Evropou, si také vybrala svou daň.
Výrobci ve snaze co nejvíce profitovat z nastalé situace podle mého názoru trochu přetočili onen do té doby poměrně dobře vyladěný hodinový strojek a v určité chvíli jednak cenově přestřelili finanční možnosti svých zákazníků, a pak také podlehli představě, že trh bude schopen absorbovat zcela libovolné množství obytných vozů.
A jak to bude dál? To ukáže čas. Nejsem si úplně jistý, že se můžeme těšit na razantní pokles cen karavanů, ale rozhodně můžeme počítat s jejich stagnací a pak také s jednorázovými prodejními slevami. Ostatně to už ukázal i letošní Caravan Salon Düsseldorf, který by šlo možná s trochou nadsázky pojmenovat přehlídkou slevových akcí.