Když člověk začíná s výběrem obytné dodávky, brzy narazí na magické zkratky typu: L3H2, L1H1, L2H2, a podobně. Nemusíte být raketovým vědcem, abyste pochopili, že se jedná o označení délky (písmeno L) a výšky auta (písmeno H). Jaké varianty teda u nejběžněji používaných podvozků Fiat Ducato, Peugeot Boxer a Citroën Jumper existují?
Různé délky, různé výšky
Délky aut jsou k dispozici následující:
- L1 – délka 4,96m
- L2 – délka 5,41m
- L3 – délka 5,99m
- L4 – délka 6,36m
Výšky jsou pak tři:
- H1 – výška 2,25m
- H2 – výška 2,52m
- H3 – výška 2,76m
Nejlépe je to vidět na obrázku níže.
Příklady obytných dodávek dle různých velikostí
Každá z velikostí dodávek se používá různě často pro obytné vestavby. Pojďme se podívat na zástupce jednotlivých velikostních segmentů.
To nejmenší – 5m délka s nejnižší střechou – L1H1
Tohle úplně nejmenší auto se jako podvozek pro obytné vestavby používá spíše výjimečně. Když už někdo pokukuje po málem autě, možná spíš vezme něco velikosti VW California, což jsou auta, která mají svou povahou a motorizací spíš blíže osobnímu autu, než dodávce. Ale i tak lze v této kategorii najít nějaký ten hezký kousek. Například Hymer Sydney je pěkným příkladem (i když výška je samozřejmě lehce vyšší než u L1 (235cm) díky instalované zdvihací stanové střeše, základem je stále L1).
5,41m s nejnižší střechou spíše výjimečně – L2H1
Velikost L2 při nízké výšce H1 není zrovna obvyklá kombinace pro obytné vestavby. Nicméně i tak se nějaké auto těchto rozměrů najde a shodou okolností je to dokonce model českého výrobce KRS – model KRS City Line.
5,41m se střední výškou – mainstream pro malé vozy – L2H2
Délka 5,41m při výšce H2 je už poměrně běžným podvozkem pro menší vestavby. V zásadě každý větší výrobce vestaveb má v této kategorii alespoň jeden model. Tohle auto lze považovat za takové běžné minimum pro plně vybavené obytné auto – tzn. včetně koupelny s toaletou.
Mainstream o délce 6m – L3H2
Délka 6m při výšce H2 je v zásadě takovým vestavbovým mainstreamem. Pohodlně pro dva s příčnými postelemi, výjimečně a s jistými omezeními s podélným spaním. Také pokud se chcete vyspat v autě čtyři, tak v autě těchto rozměrů máte docela na výběr – palandy, zdvihací stanová střecha, nebo dokonce spouštěcí postel.
Prostorných 6m pro dlouhány nebo početnější posádku – L3H3
Šestimetrové auto v maximální výšce H3 není zrovna běžně používaným podvozkem. Větší výška interiéru se často zužitkovává instalací spouštěcí postele v přední části vozu (například model Knaus Boxstar 600 Solution), případně ji ocení jedinci vyšší postavy. Ale pokud už výška H3, tak ta je spíše obvykleji k dispozici v kombinaci s nejdelším vozem (viz dále).
Mainstream pro podélné spaní o délce 6,36m – L4H2
Vedle šestimetrových aut střední výšky je toto druhá nejoblíbenější kategorie vozidel. Délka 6,36m umožňuje pohodlnou instalaci podélných postelí, což znamená nejen větší komfort pro spaní, ale zároveň i větší (zejména delší) prostor pro zavazadla. To může být zajímavé například pro vyznavače zimních sportů, kdy se do garáže pohodlně vejdou i lyže. Delší obytný prostor tohoto podvozku pak občas nechá vyniknout i fantazii a zrodí se něco méně obvyklého. Takovým příkladem může být třeba model Pilote V630G, kde výrobce využil větší délku ne pro zvýšení komfortu spaní, ale pro zvětšení denního prostoru pro posádku (viz video pod odkazem a půdorys níže).
Obytná dodávka velikosti XXL – L4H3
Tohle je to největší (když pomineme dodatečné nástavby), co můžete pořídit jako podvozek pro vestavbu obytné dodávky do vozů Fiat Ducato, Citroën Jumper, Peugeot Boxer. 6,36m délky s nejvyšší střechou. Velká většina výrobců má v této třídě nějaký ten XXL model. Ať už je to třeba Knaus Boxstar 630, MegaMobil MegaRevloution 640, Pössl Roadcruiser XL, a další. Co do prostoru – jednoznačně paráda. Horší už to může být s doložností. Pohotovostní hmotnost u ceníkových základních modelů atakuje bezmála 3.000kg. Pro dvě osoby je to v pohodě, pro 4 už je potřeba trochu přemýšlet, co přidat do výbavy a co všechno s sebou vozit. Mezi relativně „běžnými“ vestavbami pro 2 až 4 cestující v této XXL velikosti se dá najít i něco neobvyklého – třeba zajímavě řešený model pro pět – Dreamer Camper Five.
Shrnutí
Obytných dodávek je na trhu spousta a variace modelů jsou nepřeberné. Každému vyhovuje něco jiného, protože každý má jiné potřeby a vyznává jiný způsob cestování. Předtím, než se člověk pustí do výběru té které velikosti auta, je určitě dobré si vlastní požadavky a potřeby pořádně rozmyslet (viz také můj článek Jak vybírat obytnou dodávku). Jedině tak se dá trochu lépe zorientovat v tom, co nám trh nabízí.