Na veletrhu FOR CARAVAN bylo letos leccos zajímavého. Kromě vestavby na neobvyklém podvozku Iveco od mladé značky La Marca, nebo netradičně pojaté vestavby pro dva od českého výrobce RV Evolution, zde byla vystavena i jedna obytná dodávka na zakázku od „vestavbářů“ VejnyWood z Jičína. I když se na webu úplně nevěnuji individuálním vestavbám, tohle auto mě zaujalo natolik, že jsem se rozhodl vám jej krátce představit.
Půdorys – taková „skoro-klasika“
Prezentované auto bylo postavené na největším podvozku Fiat Ducato – tedy délka 6,4m a výška necelých 2,9m (tedy H3). Do tohoto prostoru pak byla vestavěna na první pohled taková klasika pro čtyři osoby.
Víceméně běžný přední salón zaujme řadou praktických ukládacích prostor v dolním schůdku. Ani kousek prostoru tak zde nepřišel na zmar. Čalounění sedaček je vyvedeno v neutrální šedé barvě, ale hlavně v látce, která je běžně používaná v automobilovém průmyslu. Díky tomu je tento materiál extrémně odolný proti opotřebení a lze jej také relativně snadno čistit bez trvalých následků.
Nad předním salónem našla své místo stahovací postel. Toto dvoulůžko má rozměry zcela srovnatelné se zadní napříč uloženou postelí. Nabídne tak plnohodnotné a pohodlné spaní nejen pro malé děti. Tím, že byla v půdorysu zvolena příčná zadní postel, uvolnil se tak dodatečný prostor pro montáž rozměrných skříněk v prostoru za koupelnou a kuchyňskou linkou.
Ostatně kuchyňská linka rozhodně zaslouží naši pozornost. Majitel vozu si přál auto provedené zcela bez plynu, a tak zde kromě běžného naftového topení našel své místo i naftový vařič! Ten na první pohled nelze rozeznat od sklokeramické desky. Moc hezké řešení! Kuchyňský blok pak doplňuje vysoká, překvapivě prostorná, a přesto ne příliš hluboká lednice.
Poslední věc, která rozhodně stojí za pozornost je garáž. Díky absenci plynové nádrže (případně lahve) je zde prostoru na rozdávání. A protože se majitel vozu mimo jiné věnuje cyklistice, našel zde své místo unikátní výsuvný držák na kola.
Materiály a kvalita zpracování
Vystavený vůz nepatřil rozhodně k nejlevnějším. To je ale naprosto pochopitelné vzhledem k použitým materiálům a komponentám. Jenom cena naftového vařiče se pohybuje v desítkách tisíc korun. Stejně tak elektrická soustava s lithiovými bateriemi a solárními panely patří k technologické špičce, a tak něco stojí…
Každopádně to, co považuji u tohoto auta za zásadní, je volba použitých materiálů na výrobu nábytku. VejnyWood používá vlastní speciálně vyvinuté materiály na bázi dřeva, jejichž pevnost je srovnatelná s obvykle používanými překližkami, ale hmotnost je o desítky procent nižší. Díky tomu je i doložnost takhle velkého a vybaveného auta velice zajímavá – pohotovostní hmotnost vozu se pohybuje kolem 3.000kg.
To, že se zakázkové vestavby odlišují od masově vyráběné konkurence zejména kvalitou, je asi všeobecně známé. Ostatně vystavené auto bylo již rok v provozu a nutno podotknout, že zde nebyla viditelná jediná známka opotřebení.
Závěrem
Vystavené auto bylo ukázkou zkušeností lidí z VejnyWood přetavených řemeslnou poctivostí do kvalitně a promyšleně zpracovaného produktu. Musím říci, že na mě auto udělalo velký dojem, a to zejména zvolenými technickými řešeními. A když jsem slyšel vyprávění o tom, jakým způsobem takové auto vzniká – od samotného návrhu, přes pořádání „kontrolních dní“ se zákazníkem, až po průběžnou interaktivní komunikaci prostřednictvím WhatsAppu – tak mi až bylo trochu líto, že o tenhle zážitek člověk nákupem „masové“ produkce přichází.