Clever Vans je členem německé skupiny Pössl Group, kde se profiluje jako výrobce praktických a cenově výhodných obytných dodávek. Zejména modely z řady „All-In“ dokážou nabídnout bohatou výbavu za rozumnou cenu. O to více překvapila na Caravan Salonu v Düsseldorfu obytná dodávka Clever Vans na podvozku Mercedes Sprinter s cenovkou, kterou bychom očekávali spíše u luxusnějšího výrobce vestaveb.
Dlouhodobý nedostatek podvozků od firmy Stellantis (Fiat, Citroën a Peugeot) se projevuje v tom, že výrobci všemožně hledají nejrůznější alternativy. Nejčastější volbou bývá Ford Transit (viz třeba přehled trhu Obytné dodávky na Ford Transit – přehled trhu 2023), dvojčata VW Crafter nebo MAN TGE (například Globe Traveller Falcon (2023) nebo Affinity Duo M (2023)), nebo v ojedinělých případech třeba Renault Master (Bürstner Delfin (2023) nebo Megamobil Mega Twin 620 (2023)).
Pro luxusnější segment se pak výrobci obrací k Mercedesu. Ten nabízí samozřejmě špičkový komfort a jízdní zážitek, ale nechá si za to odpovídajícím způsobem zaplatit. Proto se nejedná úplně o běžnou volbu masových výrobců obytných vestaveb. Z výše uvedeného důvodu mě docela překvapilo, že právě Clever, který vyniká spíše poměrem cena-výkon, než luxusem, sáhl pro svůj výstavní prototyp právě po podvozku Mercedes Sprinter.
Obytná dodávka Clever na Mercedes Sprinter se představuje
Clever vybral pro svůj prototyp Mercedes Sprinter s délkou lehce pod 6 metrů s motorizací o výkonu 163k. Více než podvozek samotný však zaujme půdorys obytné vestavby. Ten je navržený pouze pro dvě osoby, a tak zde nenajdeme obvyklý přední salón. Ten je omezený pouze na přední otočné sedačky a rozkládací stolek. Hned za ním se pak nachází asi nejzajímavější věc tohoto modelu – velice netradičně provedená koupelna.
O novém typu komfortní koupelny jsem psal už před dlouhou dobou. Představená obytná dodávka Clever na podvozku Mercedes Sprinter je snad první ukázkou komerční realizace tohoto řešení. V koupelně je standardně k dispozici pouze toaleta s umyvadlem, nicméně po sklopení části zadního lůžka je možné koupelnu zvětšit vtipným rozložením stěn sprchového koutu. Na videu níže je to moc hezky vidět.
Vozidlo je navržené pro provoz bez plynu. Pro vaření tak výrobce sáhl po elektřině, což v praxi znamená, že v kuchyňském bloku nalezla své místo indukční elektrická plotýnka. Jedna. Upřímně, v tomto voze se vaření omezí spíše na ohřívání. Tomu odpovídají i nesmírně omezené úložné prostory v kuchyňském bloku.
Zajímavě je pak řešeno rozkládání zadního lůžka, které je spojeno i s jakousi lavicí. Díky tomu lze část zadního lůžka používat jako podélný stůl. Na práci s notebookem to asi nemusí být úplně špatné. Ale upřímně, v tomto rozložení to znamená, že nemůžete mít uloženého naprosto nic v garáži. To může být velmi limitující.
Zhodnocení
Na první pohled mě obytná dodávka Clever na podvozku Mercedes Sprinter zaujala komerční realizací netradiční komfortní koupelny. Značně minimalistický kuchyňský blok a hezký ale nepraktický nápad se zadním sezením je spíše zklamáním, které nevyváží ani hezky provedené zadní boční skříňky nebo poličky nad předním stolkem. A cena? Nejsem si jistý, že značka Clever dokáže úspěšně lovit zákazníky v segmentu, který je ochotný zaplatit za obytnou dodávku přes 80.000€. Možná si Clever tímto prototypem v Düsseldorfu jen testoval reakce trhu, protože ani dnes, bezmála půl roku po představení vozu, není tento model součástí aktuálních katalogů této značky.