Lze zajistit dostatek prostoru v šest metrů dlouhém voze Ford Transit při podélně uloženém lůžku? LMC Innovan 592, novinka pro rok 2024, se o to snaží. A nutno říct, že ne až tak špatně. Stačí trocha těch inovací a i zdánlivě nemožné se stane skutečností.
LMC Innovan 592 se představuje
LMC se pro podvozek Ford Transit rozhodlo již v minulém roce, a to u modelu LMC Innovan 590 (představoval jsem v přehledu obytných dodávek na Ford Transit). Pro modelový rok 2024 přichází s novinkou, a to půdorysem se dvěma podélnými lůžky. Jak se taková lůžka do kompaktnějšího podvozku Ford Transit vejdou, aniž by omezila životní prostor pro posádku?
Až překvapivě dobře. Dvě oddělená lůžka o rozměrech 77x180cm a 77x200cm samozřejmě mají vliv na velikost koupelny a kuchyňského bloku. LMC však neponechalo nic náhodě a pokusilo se s omezeními vypořádat prostřednictvím inovací.
Inovace 1 – koupelna
S první inovací se setkáme v koupelně. Ta je samozřejmě rozměrově skromnější. A tak aby byla alespoň trochu použitelná, sáhl výrobce v první řadě po sklopném umyvadle. To není bůhví jaká inovace. Ale LMC šlo ještě o krok dál a doplnilo koupelnu o posuvnou toaletu. Jakmile se nepoužívá, zasune se pod zadní lůžko a sprchový kout je volný a hlavně poměrně prostorný. Není to úplně unikátní řešení, někteří výrobci je u vybraných modelů používají (například Mooveo nebo Malibu), ale ve Fordu Transit se s ním setkáváme poprvé.
Inovace 2 – kuchyňský blok
Dvoumetrové podélné lůžko samozřejmě znamená významné omezení na straně kuchyňského bloku. Zde zbývá místo skutečně jen a pouze na varné centrum. Jakákoli odkládací plocha by zde chyběla, nebýt dalšího inovativního kroku. Tím je posuvná pracovní deska. Ta ja lehce vyvýšená nad linku a konstruována tak, že ji lze přesunout nad část zadního lůžka. Vzniká tak poměrně stabilní a použitelná odkládací plocha. Je to rozhodně lepší a robustnější řešení, než pouhá deska položená na matraci, jak to řeší například Volkswagen ve voze Grand California 600.
Závěr
Stále ještě nejsem přesvědčen o tom, že Ford Transit je tou nejlepší volbou podvozku pro obytnou dodávku. Je nutné ale uznat, že se výrobci snaží bojovat s nevýhodami poměrně srdnatě. Posuvná pracovní plocha kuchyňského bloku je rozhodně zajímavým nápadem a koupelna s možností „přestavění“ na sprchový kout také. Uvidíme, jak si tento model se základní cenovkou 59.900 Euro na trhu povede. Ale je pravdou, že popularita oddělných podélných lůžek v krátkých šesti metrových vozech stoupá.
Je to prostě o preferencích. Chci zaparkovat ještě jakžtakž jako osobák,nebo projet úzké italské uličky ? Pak volím maximálně 6m vestavbu ( a dodávkovou šířku 2.05 ). Chci spát pohodlně a nepřelézat nocležníka a mít celkově více místa ? Pak volím rovnou polointegrál (nebo alkovnu ) s šířkou 2,25 a délkou většinou 7m a více.
Cena je totiž prakticky stejná.
Ostatní kompromisy mi přijdou nešikovné ( např. právě pokusy o spaní na délku na 6m )
Souhlasím. Ale je až s podivem, kolik výrobců teď přichází s podélným spaním právě na 6m vozech.