Minulý rok byla čínská ofenziva v segmentu obytných vozů skloňována ve všech pádech. Maxus Deliver 9 je prvním čínským počinem na poli obytných dodávek. Tohle auto si můžete u našich západních sousedů koupit hned teď.
Podvozek Maxus Deliver 9 se představuje
U obvyklé evropské produkce se vždy spokojím pouze s konstatováním názvu použitého podvozku a zvolené velikosti a dále se mu již nevěnuji. Každý totiž víme, jak vypadá takový Fiat Ducato a jeho sourozenci, Mercedes Sprinter, MAN TGE a jeho bratr VW Crafter, nebo třeba Ford Transit. Jenže když vidíte název Maxus Deliver 9 u auta, které jako by posledně jmenovanému vozu z oka vypadlo, nutně se budete ptát, co to má znamenat. A tak pojďme věnovat na úvod pár vět představení této čínské variace na téma dodávka.
Vzhled
Říká se, že napodobování je známkou uznání. A tak asi není divu, že se čínský koncern SAIC vydal cestou výrazné inspirace ve tvarech a rozměrech globálně veleúspěšného vozu Ford Transit. Minimálně zadní část a boky Maxusu jsou od Transitu téměř k nerozeznání. Přední část zase může připomínat Hyundai H350 a ve světlech možná při trochu představivosti můžeme spatřit vzdáleně Mercedes Sprinter. Ať už v designu vozu vidíme cokoli, Maxus Deliver 9 je na každý pád svébytný automobil, a to i s ohledem na techniku.
Motor a převodovka
Už dávno pryč jsou doby, kdy většina asijských aut přijížděla na náš trh s motory nakoupenými od věhlasných značek. A tak Maxus Deliver 9 koupíme vždy pouze s motorem SAIC D20, což je označení pro dvoulitrový naftový motor o výkonu 150k s točivým momentem 375Nm. Převodovka je k mání pouze manuální s poměrně krátkými převodovými stupni, takže si užijete řazení ažaž.
Motor je logicky vybavený filtrem pevných částic. To je v dnešní době samozřejmost. U auta je ale vidět, že jej navrhovali pro dodávkový provoz na krátké trasy, a tak tu najdeme tlačítko pro manuální spuštění regenerace DPF filtru. Hezká věc!
Interiér
Interiér svou inspiraci opět nezapře ve Fordu Transit. Přístrojové desce vévodí 12.3″ infotainment s podporou Android Auto a Apple CarPlay. Rozhodně potěší fyzická tlačítka pro ovládání topení a ventilace.
Výbava
Maxus Deliver 9 přijíždí už v základu s pořádnou náloží výbavy, za kterou jinde často připlatíte. Můžeme se tak těšit na tempomat, klimatizaci, DAB rádio, vyhřívaná zrcátka, přední a zadní parkovací senzory nebo třeba bezklíčkové zamykání a startování vozidla. Výbava asistentů dále nabídne kontrolu mrtvého úhlu, automatické nouzové brždění a nebo třeba kontrolu jízdy v pruzích.
Rozměry a hmotnost
Maxus Deliver 9 využívá pro svou obytnou vestavbu podvozek s délkou 5,94 m a s výškou střechy 2,755 m. Šířka vozidla bez zrcátek je přibližně 2,06 m. Užitečné zatížení užitkové verze podvozku je někde kolem 1.100 kg, což v podání obytné varianty bude znamenat doložnost kolem 500kg. Ford Transit nabízí v tomto ohledu o 100kg více.
Maxus Deliver 9 jako obytná dodávka
Maxus Deliver 9 vyrábí přímo mateřská továrna Maxus RV, takže se jedná o tovární výrobu. Tomu odpovídá i provedení interiéru. Na první pohled zaujme krásně provedený nástupní schůdek nebo třeba „automotive“ lavice předního salónu.
To, co jsme měli možnost vidět snad zatím v každém čínském obytném voze, je velká obrazovka nad kabinou řidiče. Maxus Deliver 9 není v tomto ohledu pozadu. Jak moc je to praktické, nedokážu posoudit, ale vypadá to náramně.
Z pohledu půdorysu je tato čínská vestavba navržena dle nejmodernějších trendů. Na přední salón navazuje koupelna, naproti najdeme kuchyňský blok s vysokou skříní s lednicí a v zadní části přespí až 4 osoby na palandě.
Kuchyňský blok
Čínská obytná dodávka Maxus Deliver 9 je navržena jako auto bez plynu. Tomu odpovídá i volba kuchyňských spotřebičů. Kompresorová lednice dnes už nikoho nepřekvapí, ale indukční varnou desku zase tak často v obytných autech ještě nevídáme. Limitující může být skutečnost, že v kuchyni najdeme pouze jednu varnou plotýnku. Vzhledem k tomu, že se výrobce snaží tímto modelem oslovit až čtyřčlenné posádky, to může být s vařením poněkud obtížnější.
Koupelna
Koupelna je z pohledu vybavení hodně minimalistická. Vešák na ručníky, sklopné umyvadlo, skromná odkládací polička a toaleta. Víc zde nehledejme. Navíc to celé nepůsobí zrovna nejelegantnějším dojmem. Chybí mi zde jakékoli odkládací prostory a viditelné šrouby upevňující výklopné umyvadlo oku rozhodně nelahodí.
Technika
Co rozhodně není ani dnes standardem evropských výrobců je lithiová nástavbová baterie, solární panely a měnič napětí. To vše opět ve voze Maxus Deliver 9 najdeme v základní výbavě.
Spaní
Maxus Deliver 9 nabídne lůžka až pro čtyři osoby. Nutno ale říct, že spaní je velice skromných rozměrů. Dolní postel má rozměry 1780 x 1200 mm a horní 1760 x 1220 mm. Zejména délka mi přijde pro průměrného Evropana žalostně nedostatečná.
Závěr
Na Maxus Deliver 9 je potřeba podívat se ze dvou úhlů pohledu. Tím prvním je samotný podvozek. Jakkoli možná o tomto voze slyšíte poprvé v životě (aspoň pro mě to byla novinka), je pravdou, že tyhle vozy nejsou v Evropě úplně neznámé. Zejména elektrické varianty jsou například hojně zastoupeny ve flotile německé pošty.
Rozměrově se pak bavíme o voze velikosti Ford Transit, který co do velikosti (zejména šířkou) úplně nejvhodnějším základem pro vestavbu není a u tohoto auta jsou lůžka na délku výrazně skromnější, vzhledem k absenci rozšiřujících bočních panelů. Což je možná trochu škoda. Ale při použití palandy to prostě jinak udělat nejde.
Druhou stránkou věci je pak samotná obytná vestavba. Některé prvky výbavy stojí rozhodně za pozornost! Jmenujme třeba rozměrnou obrazovku televize nad kabinou řidiče, netradiční a hlavně moc hezky provedený nástupní schůdek, nebo třeba kvalitně provedenou sedačku předního salónu. Jiné věci ale tyto kvality poněkud sráží. Mám namysli zejména naprosto nedostatečné rozměry lůžek, provedení koupelny nebo pouze jednu indukční plotýnku.
To co ale u tohoto vozidla zaujme, je nejspíš cena. V extrémně bohaté výbavě se bavíme o částce nepřesahující 60.000 Euro. A to už může znamenat pro řadu zavedených výrobců vestaveb na Fordu Transit docela vážnou konkurenci. Osobně bych měl pouze obavu ze záručního a hlavně pozáručního servisu. A to zejména u podvozku. Velkou devizou zavedených značek dodávek je hustá servisní síť, kterou SAIC pro vozy Maxus zatím nabídnout nedokáže. Uvidíme, jak bude Maxus RV pokračovat se svou expanzí na evropský trh obytných dodávek. Na tohle se rozhodně těším!