Nestává se každý den, že by výrobce nechal nahlédnout veřejnost pod pokličku svého výrobního závodu. Výroba obytných dodávek u takové značky jako je Pössl je určitě zajímavé téma. A právě Pössl udělal výjimku a několik německých prodejců pozval na prohlídku svého závodu H-Line v německém Dachwigu. Díky tomu můžeme aspoň náznakem pochopit, jak taková velkovýroba obytných dodávek probíhá.
Pössl Group – představení
Německá skupina Pössl se specializuje výhradně na výrobu obytných dodávek. Pod její křídla spadá nejen samotná značka Pössl, ale třeba i Roadcar, Globecar nebo i v česku tolik oblíbený Clever. Ročně vyprodukuje celá skupina přes 10.000 vestaveb, takže se nejedná o žádnou manufakturu s téměř kusovou výrobou. Zkrátka tady jsme opravdu svědky hromadné výroby.
Pössl má pochopitelně po Evropě celou řadu výrobních závodů a není žádným tajemstvím, že některé modely vznikají na výrobní lince Dethleffs (modely označované jako D-Line). Němečtí prodejci měli možnost nahlédnout do vlastního výrobního závodu Pössl v Dachwigu, kde vznikají modely řady H-Line (například nás Pössl Summit) a vybrané campervany označované jako Vanline.
Výroba obytných dodávek ve velkém
Z dostupných videí stojí určitě za pozornost několik postřehů, které ale na konci dne nemusí být až tak překvapivé, když vezmeme v úvahu, že Pössl Group produkuje tisíce obytných dodávek ročně:
- Servisní otvory a montážní otvory pro okna jsou vyřezávány automotive technologií za použití laserů a naprogramovaných robotů. Ručně se vyřezávají jen otvory pro střešní stany u campervanů řady Vanline. Velké dodávky jsou plně automatizované.
- Vozidlo projde na své výrobní cestě až 40 zastaveními. Na každém místě se montuje určitá část technologie nebo interiéru a vozidlo zde stráví 10-15 minut.
- Všechny díly montované do vozu jsou předem připravené a na této lince dochází jen k finální montáži. Samozřejmostí jsou dílčí komponenty jako jsou například boční a střešní okna, toalety, lednice. Zajímavější jsou ale předpřipravené kompletní části interiéru, které jsou do auta vkládány jako celek. Jedná se například o stropní panel, který je předem připraven rovnou s izolační vrstvou, nebo třeba horní skříňky, které se do vozu montují nikoli jednotlivě jedna po druhé, ale již kompletně sesazené jako jednolitý blok ve tvaru písmene „U“ (nebo možná spíš „J“).
Videa z výrobního závodu
A pro úplné fanoušky a nadšence je tu ještě jednou videou s délkou hodně přes hodinu.