BSR tuning pro Fiat Ducato – zkušenosti po 2000km

BSR tuning pro Fiat Ducato máme nahraný v našem autě už přibližně 2000km, a tak nastala vhodná doba na to, abych se podělil o nějaké ty zkušenosti. A kromě toho přidám ještě konkrétní hodnoty naměřeného zrychlení jak před, tak po instalaci vylepšeného řídicího softwaru.

Nedávno jsem uveřejnil článek o tom, že jsme se rozhodli pro tuning pro naši obytnou dodávku Fiat Ducato 140k. Kromě stručného postupu, jak jsem software do auta nahrával, jsem zmínil i své první dojmy z krátké zkušební jízdy. Od té doby mám za sebou s očipovaným autem již přes 2000km, a tak je čas zhodnocení.

Profil najetých km

Kilometry, které jsem najezdil s nahraným vylepšeným software od BSR, měly zastoupení snad ve všech nejrůznějších profilech cest, které si lze jen vymyslet. Posuďte sami:

  • Cesta do Chorvatska s minimem dálničních úseků. Díky tomu jsme si užili i některé alpské průsmyky a hojně rakouské a slovinské okresky.
  • Cesta z Chorvatska zpět do ČR převážně dálniční trasou. Na dálnici rychlost převážně tachometrových 120km/h, při předjíždění občas i více.
  • Pražské dopravní peklo v době ranní špičky – cesta přes celou Prahu cca 1,5h. Následně odpolední už trochu klidnější návrat (cesta jen cca 1h).
  • České dálnice a okresky při výletech po Česku.

Spotřeba

Spotřeba se ve výše uvedeném režimu pohybuje podle palubního počítače na hodnotě 9.2l/100km. Když to porovnám se spotřebou paliva před očipováním, tak jsem možná o jednu až dvě desetinky litru níže. Ale ten rozdíl je tak zanedbatelný, že bych ho spíše přisoudil chybě měření či mírně klidnějšímu způsobu jízdy. Takže zatím bych neřekl, že se instalace upraveného software nějak znatelně projevila ve spotřebě (ať už pozitivně nebo negativně).

Komfort jízdy s BSR tuning pro obytné vozy

To, co teď popíšu z pohledu dojmů a pocitů, bude pak níže „černé na bílém“ stvrzeno na naměřených hodnotách. S autem se totiž po očipování jede výrazně pohodlněji. Motor ochotně reaguje na plynový pedál a takříkajíc „jde za plynem“. A je to hodně poznat v celém rozsahu rychlosti jízdy.

V nízkých rychlostech a zejména při rozjezdech je auto výrazně živější. Zatímco dříve vyžadovaly některé rozjezdy z vedlejších komunikací na rušné silnice značnou dávku sebevědomí a odvahy, teď se situace výrazně změnila. Ne že byste v rukou najednou měli sportovní vůz, to ne. Ale akcelerací si nyní naše 140k auto nezadá s nějakou řekněme obvyklou benzinovou motorizací osobního auta. A to je přesně to, co k obytnému autu sedí. Více komfortu, méně stresu, více bezpečí…

Ve středních rychlostech je výrazně znát zlepšení v pružnosti motoru. Dříve bylo nutné často podřazovat a i tak si na nějaké větší zrychlení musel člověk dost počkat. Vyžadovalo to zvýšenou pozornost zejména na dálnici, kdy se člověk snaží za každou cenu nezpomalit, když dojíždí v pravém pruhu kamion, protože získat zejména v kopci zpátky potřebnou rychlost pro předjetí, znamenalo nejen podřazení, ale i notnou dávku trpělivosti. S BSR tuningem je to ale úplně jiný svět! Výrazně ubylo podřazování a rázem je cesta po dálnici mnohem pohodlnější. Na tuhle oblast se soustředilo měření pružnosti motoru před a po, o kterém píšu dále.

Vysoké rychlosti (tachometrových 130+) byly autu víceméně zapovězeny. Nestěžuju si. Takové rychlosti obytce už moc nesluší. Ale přesto… Zrychlit někde na rovině přes 130kmh znamenalo už poměrně značné sešlápnutí plynového pedálu a dostatek trpělivosti, aby se něco stalo. S BSR tuningem? Je jedno, jestli zrychluji ze 100kmh nebo ze 130. Tomu autu se prostě rychleji jet vyloženě chce. Má to ovšem jednu nevýhodu. Když si nedáte pozor na tachometr, snadno se přistihnete, že jste se při tom předjíždění trochu rozvášnili a místo obvyklých 130 atakuje ručička rychloměru hodnoty podstatně vyšší.

Je to fakt tak dokonalé?

Z textu výše se může zdát, že jsem u úpravy svého vozu nenašel jedinou změnu k horšímu. Abych byl naprosto upřímný, tak přeci jen drobná změna, která se mi úplně nelíbí, nastala. Tedy alespoň u mého konkrétního motoru ve 140k provedení (rozhodně nechci zobecňovat). Ke změně, která není úplně příjemná, došlo někde kolem rychlosti 80-90kmh v okamžiku, kdy trochu uberete ze záběru a chtěli byste nechat motor udržovat zvolenou rychlost. Je to pozorovatelné zejména na dálnici. Pokud totiž uberete o maličko víc, než byste „měli“, v ten okamžik motor trochu ztratí výkon a začne zpomalovat víc, než byste v danou chvíli očekávali.

Když se mi to stalo poprvé, tak jsem se až skoro lekl, jestli se něco nestalo. Takové chování jsem u auta před očipováním sice pozoroval, ale v mnohem menším měřítku. Po čipu je toto chování o dost znatelnější.

Konzultoval jsem toto chování přímo s kolegy z BSR a došli jsme k závěru, že v daný okamžik nemá motor nejspíš dost vzduchu a trochu „zalapá po dechu“. Vyzkoušeli jsme tedy vyměnit standardní vzduchový filtr za sportovní a ejhle, od té doby se mi podobné chování už vyloudit nepodařilo.

Takže abych odpověděl na otázku ve výše uvedeném nadpisu – teď už to fakt tak dokonalé je… 🙂

Výsledky měření BSR tuning pro Fiat Ducato – PŘED a PO

Měření prováděli kolegové z BSR. Nejprve se zaměřili na pružnost zrychlení na rovině, kdy zkoušeli zrychlovat z 80 na 120km/h na 4. rychlostní stupeň. Auto v originálním nastavení potřebovalo 17,2s, zatímco motoru s chipem od BSR stačilo jen 10,2s.

Druhý test pak prováděli v kopci z Postřižína nahoru, kdy akcelerovali na 3. rychlostní stupeň z 50 na 80km/h. Auto s originálním nastavením potřebovalo 10,5s, po očipování BSR tuning kitem stačilo pouze 6,1s.

Posouzení nechám na vašem uvážení. Za mě to není rozdíl jedné třídy, ale hned několika! A jen to potvrzuje, že mé nadšení nepramení z nějakého placebo efektu, ale odpovídá realitě. BSR tuning pro obytné auto jednoznačně a diametrálně změní jízdní charakter vašeho obytného auta.

Závěr

Nejen naměřené hodnoty, ale i moje subjektivní dojmy jednoznačně říkají, že BSR chiptuning pro Fiat Ducato dává smysl a posouvá auto z pohledu komfortu a hlavně aktivní bezpečnosti jízdy do úplně jiné roviny. Za sebe mohu říct, že možná i trochu lituji, že jsem se pro tuhle úpravu nerozhodl mnohem dříve.

Bude vás také zajímat

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

7 KOMENTÁŘE

  1. Souhlasím, mám taky obytné Ducato, jen s motorem 2.3 130k. Po chipu BSR je tam 182k a mám velmi podobné zkušenosti. Auto je jako polité živou vodou. Na jízdu je to nesrovnatelně příjemnější a i když s dodávkou člověk nezávodí, jede se s tím fakt mnohem lépe. Nemusím se bát předjet a nemusím podřazovat v kopcích, fakt je to velký rozdíl. Jen jsem čekal, že trošku klesne i spotřeba a to se u mě nepotvrdilo vůbec, jsem pořád na stejném.

    • Díky moc za reakci a potvrzení mých dojmů. S tou spotřebou jsem asi v pohodě. Jezdit s tak velkým a těžkým autem kolem 9l mi přijde naprosto v pohodě. A teď jak to celé ožilo, tak si fakt nestěžuji. 😉

  2. Jako zní to skvěle, také o tom přemýšlím, tedy až bude auto po záruce. Ale přesto, někde se ten zvýšený výkon logicky musí projevit,součástky motoru musí být více nemáhány a otázka je jestrli jsou na to dimenzovány. 2000 kmje málo, chtělo by to report někho , kdo s tuningem najezdil aspoň 100 tisíc km, jestli třeba neodešlo dřív turbo, nebo něco jiného. Ale předpokládám, že takvých lidí moc nebude, přeci jen je to celkem nová věc, že. Nebo se vámpodařilo mluvit, resp. číst třeba příspěvek někoho s dlouhodobými zkušenostmi ?

    • Jsem přesvědčený, že si to něco ze životnosti pohonného ústrojí vezme. Ale beru to tak, že i kdyby se zkrátila životnost na půlku, tak je to pořád taková porce kilometrů, kterou nemám šanci při svém provozu najet.
      Jestli někomu s tuningem odejde turbo nebo jakákoli součástka motoru, tak je vždycky otázkou, zda je to tuningem, nebo by se to stalo tak jako tak.
      Já vycházím navíc z toho, že ten motor nikdy netrápím naplno. A když už výjimečně ano, tak jen po krátkou dobu. Ale na konci dne je to volba každého a samozřejmě, že to asi jisté riziko prostě je…

  3. Zdravím, zcela se dokážu vžít do opojného pocitu při projevu lepší dynamiky vozu, 21.000,- za tuhle (info z 1.článku) je už jiné kafe, ale kdo chce a má, je to na něm. Už jsem reagoval u 1.článku a poslední příspěvek v diskuzi byl zajímavý a tak má další otázka je asi bezpředmětná, ale zeptám se. Co STK a EMISE ? Projde skrze tyto kontroly ?

    • Neměl by s tím být problém. Pokud ano, pak mám programovací jednotku PPC3 a mohu kdykoli nahrát zpět originální software řídicí jednotky.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

VIDEO: Concorde Carver (2025) – malé velké auto

Concorde Carver je nejmenším z velkých. Plnotučné obytné auto s celkovou hmotností 7,5t, na podvozku Iveco Daily, a na poměry linerů velmi kompaktních rozměrů....

PODCAST: Pavel Liška a Jan Révai (Vandráci) – Papua Nová Guinea na motorce

Tentokrát jsme nahrávali živě přímo na pódiu Caravaning Brno 2024. Hosty byli Pavel Liška a Jan Révai, tentokrát v roli cestovatelů a jejich cestovatelského...

Chorvatsko mimo sezónu – kemp Valamar Ježevac Krk

Ja vím, ja vím. Kemp Valamar Ježevac na Krku patří u nás mezi nejprofláklejší chorvatské kempy. Proto jsme se tam také vypravili až hluboko...

VIDEO: To nejlepší z Caravaning Brno 2024 – část 2

Zajímavých exponátů bylo na letošním veletrhu Caravaning Brno 2024 opravdu dost a dost, až se mi to do jednoho videa nevešlo. A tak zde...

North Cape 4×4 – nová značka na českém trhu

Na český trh přichází nová značka obytných dodávek - North Cape. Španělský výrobce přináší na trh vozy výhradně na podvozku MAN TGE s pohonem...