I když venku panuje ještě v plné síle aprílové počasí, jaro (a tedy i nová sezóna) už je nezadržitelně tady. Každý začátek sezóny je ve znamení příprav a vylepšování a ani já nejsem letos výjimkou. Naše obytná dodávka dostala několik novinek, které nás v komfortu posouvají zase o nějaký ten kousíček dále.
Tip 1 – Plynová nádrž Alugas
Hlavním vylepšením pro letošní sezónu je bezesporu instalace plynové nádrže Alugas. Posun v oblasti komfortu užívání je neoddiskutovatelný. Už žádné výměny lahví, žádné obavy, že plyn dojde v nejméně vhodnou chvíli. Díky ukazateli přesně vím, jak na tom s plynem jsem a nemusím lahev pracně vyndavat a vážit. Kromě samotné instalace nádrže jsem si do stěny boxu nechal vytvořit i dvířka, kterými lze pohledem snadno zkontrolovat aktuální stav plynu, a to i v případě, že je garáž plně naložená.
Poznámka: Náš Pössl Summit má trochu nepochopitelně dvířka plynového boxu otvíraná do prostoru garáže. Pokud převážíte velký náklad, k plynové lahvi je přístup znatelně omezený.
Plynová lahev Alugas je z pohledu provozu asi ta nejpohodlnější varianta plynového topení. Pak už je podle mého názoru jen naftové topení (i když i to má své nevýhody). Montáž jsem si nechal dělat u VejnyWood a cena se pohybovala kolem 20.000Kč včetně revize. Tady vždy záleží na dalších doplňcích a vymyšlenostech, co si člověk nadiktuje. 🙂
Tip 2 – Vytápění stanové střechy
Stanovou střechu našeho auta mám rád a nedám na ni dopustit. Stále si myslím, že je to nejpohodlnější způsob cestování s dětmi, neboť pro ně máte k dispozici samostatný pokojíček, když je potřeba. Na druhou stranu nemá smysl tajit i negativa tohoto řešení. Poměrně vysoká hmotnost a zejména omezená tepelná izolace.
Způsobů spaní vícečlenné rodiny v obytné dodávce je celá řada. Častým dilematem je volba mezi stanovou střechou a pevnou vysokou nástavbou. Podrobněji jsem se tomuto tématu věnoval v samostatném článku Obytná dodávka pro rodinu – je lepší stanová střecha nebo pevná vysoká nástavba?
Právě na tepelnou pohodu ve stanové střeše jsem se zaměřil. Když už jsem byl u šikulů z VejnyWood na montáži plynové nádrže Alugas, rozhodl jsem se nechat vyrobit i přívod teplého vzduchu do horního prostoru. Inspiroval jsem se řešením od společnosti Hymer. Do schůdku pod předním salónem jsme vyvedli samostatný vývod teplého vzduchu, na který lze nasadit hadice, která se upevní v horním průlezu do stanu. Funguje to velice dobře a tepelná pohoda je ve stanu rozhodně větší, než bývala. Bez dodatečné izolace to na zimu stále úplně není, ale jarní chladná rána jsou vyřešena.
Tip 3 – Izolační přepážka zadních dveří
Příprava na zimu probíhala i v oblasti dodatečných izolací. Bolavým místem vestaveb obecně jsou zadní křídlové dveře. Donedávna jsem to řešil instalací velmi nevzhledné deky, která alespoň trochu zvyšovala komfort v zadní části vozu. Při nahrávání podcastu s panem Königem z firmy König Surf, která se šitím nejrůznějších izolací zabává, jsem si rovnou nechal vzít míry na „teplá záda“ pro naše auto a bylo vymalováno. Nutno říct, že fungují perfektně a komfort je nesrovnatelný. Tohle téma si zaslouží určitě samostatný článek.
Tip 4 – Airline lišty pro uchycení nákladu v garáži
Kdo čte náš web již nějakou dobu, tak ví, že jsem velký fanoušek skládacích kol. Ta je potřeba ale v garáži nějak rozumně uchytit. Až doposud jsme měli garáž vybavenou pouze čtyřmi oky v rozích, a to rozhodně nebylo pro bezpečné ukotvení nákladu dostatečné. Zvlášť, když jsme minulý rok pořídili skládací elektrokolo, které je díky vyšší hmotnosti potřeba uchytit opravdu pečlivě. Proto jsem se rozhodl pro další vylepšení – instalovat do garáže airline lišty. Nechal jsem dát do garáže tři, aby byl prostor rozdělený na dvě stejně velké části s možností nezávislého uchycení nákladu.
Tip 5 – Koberec
A tepelná pohoda počtvrté. Typickou vlastností obytných dodávek je studená podlaha. Teď pomiňme diskuse o vyhřívaných nebo dvojitých podlahách. Zkrátka byla nám zima na nohy, a tak jsem se vrhnul na instalaci koberce do obytné části. Po diskusi s odborníky jsem vybral lehký prodyšný koberec, připravil jsem z novin šablonu skutečně roztodivných tvarů (zejména naše zaoblená kuchyňská linka byla oříškem), a pak už se jen stříhalo a upravovalo. Za pár stovek výrazný posun v komfortu!
Tip 6 – Rozpěrná tyč na sušení
S čím tak trochu zápasíme od samotného začátku v naší obytné dodávce je místo na sušení mokrých věcí. V koupelně jen pár háčků a to je všechno. Někam rozvěsit ručník? Nenechte se vysmát! A tak jsem hledal a našel! Za pouhých 65Kč jsem našel rozpěrnou tyčku, která se krásně vejde do průlezu do stanové střechy. Ať už je střecha otevřená nebo zavřená, konečně můžeme pověsit ručník, mokrou bundu, cokoli. A vzhledem k úspěchu budu kupovat brzo ještě jednu. 🙂
Tip 7 – Kompaktní kempingové židle
Jasně, že jsme jako jednu z prvních věcí kupovali kempingové židle. To snad potkalo každého, kdo začínal. Hledali jsme dobrý poměr mezi pohodlím a hmotností. K tomu jsme pořídili praktický „pořadač“ Zoombox, ve kterém se rozměrnější židle dobře převážely. Postupem času jsme ale zjistili, že kempingový nábytek používáme možná méně, než jsme na začátku předpokládali. A také s ohledem na skládací kola je garáž možná až zbytečně plná kempingového nábytku.
Proto jsme se rozhodli vybrat židle menší, lehčí a přesto ještě dostatečně pohodlné. Volba padla na kempingové židle Coleman Sling Chair. Výhodou těchto židlí je minimální hmotnost (3,7kg), velmi kompaktní rozměry (složí se do válce o průměru pouhých 15cm) a rozumná nosnost (113kg). Takové čtyři židle nezaberou v garáži skoro nic a z doložnosti ukousnou akceptovatelnou hmotnost.
Tip 8 – Chiptuning Fiat Ducato
A na závěr věc, o které jsem už nedávno psal. Náš chiptuning na Fiat Ducato od BSR. Máme za sebou už prvních pár set kilometrů a ten rozdíl v komfortu jízdy je propastný. Každé předjíždění, kopec, nebo třeba jen jízda po okresce je mnohem pohodlnější. Méně řazení, více kochání…
Závěr
Některé z výše uvedených vylepšení si určitě zaslouží samostatný článek. A tak se v nejbližší době můžete těšit určitě na podrobnější představení tepelné přepážky (vím, blíží se teplé období, ale nejlepší je objednávat je v létě!), vyhřívání stanové střechy a třeba ukázku ukotvení nákladu v garáži pomocí airline lišt. A co vy? Jaká vylepšení jste připravili pro letošní sezónu? Podělte se dole v komentářích.
Dobrý den, spousta parádních vylepšení. Já jsem vzhledem k celoročnímu užívání obytky dal na podlahu nejen koberec, ale pod něj 2 cm silný extrudovaný
polystyrén. Tím se tepelný komfort výrazně zvýšil i za mrazu. Vyzkoušeno zatím v -7 stupních. Dál jsem si nechal před zimou dodělat klasiku, DuoControl. Hned se mi lépe spí bez obav, že dojde v noci za mrazu plyn.
Je pravda, ze dat pod koberec jeste dalsi izolaci neni vubec spatny napad. Je fakt, ze od podlahy jde asi nejvetsi zima. A s tim plynem je vzdycky potreba neco udelat. Bud nadrz a nebo duocontrol. Bez nej je to vzdy o stresu, kdy clovek skonci „na suchu“…
Dobrý den, nejprve Vám chci poděkovat za skvělou práci, Vaše stránky nám byly velmi nápomocny ve výběru obytné dodávky . Z objednaného posslu summit sice nakonec kvůli výpadkům ve výrobě sešlo, ale podařilo se nám sehnat typově podobný vůz LMC Inovan 600 se střešním stanem a jsme velice spokojení.
Vzhledem k tomu, že jsme také zvažovali plnící plynovou láhev Alugas, ale byli jsme od toho z různých stran zrazováni, a to z důvodu že lpg narozdíl od čistého propanu zanáší spotřebiče, zajímal by mě Váš názor, pokud tedy neplánujete plnit pouze propanem…
Další dotaz se týká posuvných dveří, zajímalo by mě zda máte stejný problém s průvanem, který nám od nich jde za jízdy v chladném počasí a nejznatelnější je to bohužel u zadních sedaček, kde sedí dítě. Případně jestli máte také tip na nějaký zlepšovák 🙂 Dotazy píšu sem, protože myslím, že by to mohlo být užitečné i pro ostatní vanisty 🙂 Moc díky a mnoho skvělých cestovatelských zážitků přeji
O tech necistotach v LPG jsem slysel. Na druhou stranu je hned za nadrzi instalovan filtr, takze by se do spotrebicu zadna necistota dostat nemela. Takze plneni propanem v planu nemam. Ostatne by byl asi problem hledat vhodnou plnirnu a tim by i padala rad vyhod LPG nadrze (tzn. ze ji lze plnit kdekoli na benzince).
Co se tyce posuvnych dverich, tak toho jsem si uplne nevsiml. Kazopdane pokud by to byl problem, tak do posuvnych dveri umi KonigSurf usit krasnou prepazku. Podobne, jako mam v clanku ukazanou tu do zadnich dveri, tak umi i do bocnich a je v nich vsity mensi pruchod na zip.
1. Mnohem lepší než plynová nádrž, je naftové topení.
2. Koberce na podlahu je skvělý tip, ale je lepší mít několik menších dílů. Snadnost údržby pak spočívá ve vyklepání koberce venku. Také jsem koberce v rozích opatřil suchým zipem, aby se stále neposouvaly a neshrnovaly.
3. Pro cestování jsou ideální rybářská křesílka a stolky. Jsou maximálně skladné.
Díky za Chiptuning tip – mám ho v plánu.
Realizoval jsem si také mnoho vylepšení. Rád používám silné magnetky, aby se co nejméně věcí muselo uklízet před odjezdem,
např. kávovar, odkapávač, držáky sklenek a dávkovačů, držáky notebooků, mobilů a tabletů. Prostě: „Get Up and Go“. Mezi skvělá vylepšení patří např. zavěs za řidičem a spolujezdcem nebo velmi tiché chlazení měniče napětí. Víte jak naprosto bezhlučně uchladit zpravidla dost hlučný měnič napětí? Kupte si chladící podložku pod notebook. Obsahuje velké pomaloběžné ventilátory, které jsou zcela bezhlučné. Pro svůj běh potřebují pouhých 5V. Obvykle mají podsvícení, tak snadno rozpoznáte, kdy je měnič zapnutý, protože podle hluku už to poznat nepůjde.
Pro letošní sezonu 2023 chystám dvě významná vylepšení. První se týká automatického dovírání bočních dveří a druhé se týká vybavení dodávky dvěma skládacími elektrokoloběžkami, které nás dopraví i tam, kam se obytné auto nedostane.
ad1) s tím souhlasím. Ale je to cenově výrazně nákladnější, pokud by člověk přestavoval na naftu…
ad2) je fakt, že přesně tvarovaný koberec nejde vyndat úplně snadno, ale není to zase takové drama. Tím, že je koberec vcelku, tak nemá tendenci se posouvat ani shrnovat.
ad3) ano, ta co jsme pořídili, jsou svými rozměry i hmotností blízko těm rybářským. Ale na rozdíl od nich jsou výrazně pohodlnější.
Automatické dovírání bočních dveří máme a je to skvělá věc. Jednoznačně doporučuji.
Automatické dovírání už mám také a jsem velmi spokojen. Mnohem snadnější je zejména dovírání zevnitř.
Z dalších vylepšení, která jsem letos realizoval je systém Maxview Roam X. Tohle vylepšení jsem zařadil mezi TOP, jelikož příjem signálu se zlepšil tak, že máme plynulý internet i v místech, kde už mobilní data na telefonech vůbec nefungují nebo není ani signál pro telefonování. V takovém případě je možné mobil přepnout na internetové telefonování a můžete volat s využitím větší venkovní antény. Pro ty, co rádi cestují po horách a různých odlehlých místech, je tohle opravdu skvělá možnost, jak udržet spojení s civilizací. Roam umoŽňuje používat i dvě SIM karty, což využíváme. Od Vodafone máme tzv. dvojitou kartu, takže nemusíme stále přehazovat. Vodafon druhou simku poskytuje zdarma. Myslím, že O2 umožňuje něco podobného. Při tarifu neomezených dat máme k dispozici internetovou televizi a nemusíme řešit drahý satelit. Třešničkou na dortu je možnost sdílení velkokapacitního disku. Mám připojen disk 3,6 TB, který je dostupný prostřednictvím vlastní vnitřní WIFI v notebooku, ale i v tabletech a v mobilech. Zatímco manželka se dívá na TV sport, děti si současně pouští pohádku a já mohu na Youtebe sledovat videa pro inspiraci, kam vyrazit další den. Anténa se skvěle osvědčila nejenom v českých horách, ale i v horách v Norsku a pak ještě v italských Dolomitech. Na rozdíl od satelitu máte příjem k dispozici i za jízdy, takže děti se i za dlouhé jízdy zabaví a nemusíte každou chvilku odpovídat na věčné otázky „a kdy už tam budeme“.
K dalším TOP vylepšením bych ještě přidal pneumatické dorazy/odpružení na zadní nápravě, které zlepšuje komfort jízdy.