Affinity. Pro mnoho lidí značka jednoho vozu. Ale není tomu tak. Po klasice se strohým názvem Affinity (testovali jsme díky CaravanCity minulý rok – test Affinity) přišlo letos v zimě Affinity Duo určené pro dvě osoby a dnes tu máme další novinku. Affinity M – vůz postavený na podvozku MAN TGE, který se snaží držet toho nejlepšího, co Affinity vymyslelo u předchozích modelů.
Je již obehranou písničkou, že podvozky od skupiny Stellantis (Fiat Ducato, Peugeot Boxer a Citroën Jumper) jsou dlouhodobě nedostatkovým zbožím. A tak se firmy snaží, seč mohou, najít nějaké alternativy. A polský výrobce obytných dodávek Affinity není výjimkou. Za základ pro svou novou modelovou řadu Affinity M vybral osvědčený podvozek MAN TGE, sesterský model VW Crafter.
Upřímně řečeno, pro Affinity to nebyla vůbec snadná úloha. Unikátní (a z vlastních zkušeností musím říct, že neuvěřitelně praktický!) půdorys vozu Affinity využívá promyšleně snad každý milimetr prostoru, který mu Fiat Ducato nebo Peugeot Boxer nabízí. O to složitější to designeři měli s úkolem vestavět co nejpodobnější interiér do menšího prostoru, který MAN TGE nabízí.
Jak jsme u Affinity zvyklí, vůz nepřijíždí jako žádné holátko. V základní konfiguraci najdeme 177k motorizaci s osmi stupňovou automatickou převodovkou. O komfort se postará plynové topení s možností provozu na elektřinu Truma Combi 4E, které je možné za příplatek nahradit výkonnější variantou 6E nebo dokonce naftovou verzí s elektřinou D6E. Nádrž na čerstvou i odpadní vodu mají shodně objem 100l. V této sestavě je uváděna pohotovostní hmotnost 3.050kg, což není na vůz s délkou 636cm v takové výbavě vůbec špatné (je to o 40kg méně ve srovnání se standardním Affinity na Ducatu).
Poznámka: znalce možná zaujala neobvyklá délka vozu 636cm. Tento údaj známe spíše z dodávek Fiat Ducato a spol. MAN TGE je dostupný ve třech délkách – 5,99m, 6,84m a 7,39m. Affinity zvolilo nejkratší podvozek, ale prodloužilo horní část vozu (viz fotografie).
Přední salón
Pojďme se na výsledek snažení designerů podívat. A začněme hned půdorysem. Ten vypadá na první pohled víceméně srovnatelně, jako u standardního modelu Affinity. Přední salón s unikátní rozkládací lavicí nabízí v Affinity M možnost přestavby na jedno lůžko. Jestli bude k dispozici někdy ve verzi s palandou zatím není známo, ale v nabídce dodatečného vybavení zatím nefiguruje.
Stolek je, opět dle tradice, možné na jízdu snadno sklopit a schovat do kapsy připravené za tímto účelem na boku vozu. Tam našla své místo také indukční nabíječka pro mobilní telefon.
Kuchyň v Affinity M
Za salónem našla své místo lednice. Na rozdíl od běžného Affinity se kuchyň v Affinity M musela přestěhovat na protější stranu k posuvným dveřím. To je daň za kratší obytný prostor, který MAN TGE nabízí. Na druhou stranu tato skutečnost přináší bonus v podobě prostorných zásuvek v kuchyňském bloku.
Zadní lůžko
Postel je, jak jsme u Affinity zvyklí, umístěna v levé zadní části vozu a i přes užší stavbu vozu nabídne lůžko rozumných 192x124cm. Toho u Affinity dosáhli, stejně jako u sesterských modelů, instalací elegantních a hlavně poměrně nenápadných rozšiřujících bočních panelů karoserie. O délku lůžka se pak zasloužila i magie v zadní částí vozu, kdy obvyklé křídlové dveře nahradila výklopná dolní část (zpřístupňuje garáž a kazetu chemického WC) a pevná prodloužená horní část. Ta dává interiéru v podélném směru přibližně o 30cm navíc.
Koupelna
Jak se sluší a patří na Affinity, koupelna našla své místo v pravé zadní části této obytné dodávky. Svými rozměry 63x62cm rozhodně uspokojí nejen drobné postavy. Jako vždy zde najdeme toaletu a nad ní umístěné sklopné umyvadlo. Nechybí skříňka se zrcadlem. Designeři se také drželi osvědčeného konceptu, kdy zachovali na dveřích háčky na ručníky a obleční a do sprchového koutu pak umístili plexi zástěny, aby i během sprchování zůstaly věci suché.
Garáž a úložné prostory
Jako každé Affinity, i zde najdeme spoustu skříněk a odkládacích prostor. Výjimkou není ani šatní skříň na ramínka. Garáž je přístupná jak zadními výklopnými dveřmi, tak i z interiéru, kde jsou za tímto účelem instalována samostatná dvířka.
Video Affinity M
Aby bylo představení kompletní, určitě stojí za pozornost video uveřejněné samotným výrobcem.
Závěr
U Affinity jsem byl dlouho zvědavý, jak se s nedostatkem podvozků vypořádá. Jejich vozidla jsou velmi specifická a hodně těží právě z vozů Stellantis. Affinity M se podle mého názoru velmi povedlo a kompromisů vynucených menším vnitřním prostorem MAN TGE je naprosté minimum. A dokonce si troufnu prohlásit, že MAN TGE sluší jako podvozek filozofii značky o dost více, než třeba Peugeot Boxer. Uvidíme, jak bude vůz nakonec obchodně úspěšný, nicméně už teď můžeme říci, že se Affinity vyrovnalo s nelehkým zadáním velice dobře.