Ford Transit. Podvozek, který se dostává do kurzu, a to navzdory tomu, že mezi výrobci obytných dodávek na něj naleznete jen zřídkakdy pozitivní odezvu. A upřímně ani mezi uživateli to zrovna není nejvyhledávanější zboží. Ať se nám to ale líbí nebo ne, s ohledem na dlouho trvající nedostatek podvozků Stellantis (Fiat Ducato a spol), se výrobci prostě musí poohlížet jinde. A Ford Transit je (vedle dalších značek) logickou volbou. S jakými vestavbami se můžeme na tomto podvozku aktuálně setkat? Pojďme si udělat stručný přehled.
Bürstner Lineo C 590
Bürstner uvedl na trh svou první vestavbu na podvozku Ford Transit již na jaře tohoto roku. Celá řada těchto vozidel dostala název Lineo. Z pohledu výbavy a provedení se toho moc neliší od zavedené řady Campeo, která využívá podvozky Fiat nebo Citroën. Zásadním rozdílem je zde dvojitá podlaha, díky které bude vůz jednak lépe izolován a zároveň nabídne zcela rovnou podlahu v celém interiéru vozidla. Bonusem pak je i několik netradičních úložných prostor.
Základní barvou je bíla, ale Lineo lze objednat i v jiných barvách Fordu. Standardní motorizací je 130k motor v kombinaci s manuální převodovkou. Ten přichází také s asistentem eliminace bočního větru a s kontrolou trakce. Za příplatek bude k dispozici i silnější 170k varianta s možností automatické převodovky. Od podzimu by se měla nabídka dostupné výbavy rozšířit také o zdvihací stanovou střechu či panoramatické střešní okno.
Cenově začíná Bürstner Lineo na necelých 49.000€ a první vozy by měly být dostupné již na podzim tohoto roku.
Dreamer D51 Ford Transit
Model Dreamer Select D51 můžeme znát v provedení na podvozku Fiat Ducato. Výrobce si nedal moc práce s vymýšlením označení, a tak pro modelový rok 2023 přišel s vozem se stejným označením Dreamer D51, který je postavený právě na podvozku Ford Transit. Na první pohled je uspořádání obou vozů podobné, ale například v kuchyni nezůstal kámen na kameni. V provedení na Fordu se setkáme s vysokou lednicí a relativně krátkou pracovní deskou, sourozenec na Fiatu má lednici podstavnou a orientovanou do prostoru posuvných dveří (i když i taková varianta kuchyně bude nejspíš na Fordu dostupná).
V základu vybavil Dreamer model D51 skutečně královsky. Počítat můžeme například se 170k motorem s automatickou převodovkou, koly z lehkých slitin a potěší i stříbrný metalický lak. Bohaté výbavě však odpovídá i vyšší startovní cena, která byla stanovena na 65.900€.
Etrusco CV 600 DF
Ani Etrusco, člen skupiny Erwin-Hymer, nezůstává pozadu a svůj vestavbový výrobní program rozšiřil od modelového roku 2022 o obytnou dodávku na podvozku Ford Transit. Konkrétně se jedná o model Etrusco CV 600 DF.
Vozidlo již ve standardu přijíždí s rámovými okny a lavice předního salónu nabídne Isofix pro dětské sedačky. Pro ty, kteří chtějí trochu více pohodlí, mohou sáhnout po speciálním edičním modelu. V takové konfiguraci pak vůz dostane navíc skleněné panoramatické okno, okénko v koupelně, markýzu, litá kola a další doplňky a vybavení. Balíček označovaný Edition Complete Selection stojí bez jednoho Eura 9.000€. Základní cena vozu pak byla stanovena na 46.999€.
Ford Big Nugget
Ford je známý spíše svými menšími obytnými dodávkami Ford Transit Custom Nugget. Pro zájemce o prostornější vozy pak již před několika lety připravil ve spolupráci s Westfalií model Ford Big Nugget – vestavbu na podvozku Ford Transit. Jak už u Westfalií bývá zvykem, najdeme zde nějakou tu zajímavost. Big Nugget vynikne například netradiční lednicí, kterou tvoří samostatné zásuvky orientované do průchodu posuvných dveří.
Cena základního modelu Ford Big Nugget se pohybuje kolem 68.000€ za 130k motor s manuální převodovkou.
LMC Innovan 590
I společnost LMC vyráží do modelového roku 2023 s vestavbou na Fordu Transit. Konkrétně s modelem LMC Innovan 590. Zajímavostí tohoto vozu je stupňovitý kuchyňský blok, který nabízí více prostoru v uličce výměnou za rozumný kompromis v omezení úložného prostoru a pracovní desky.
LMC nabízí svůj Innovan 590 v základní konfiguraci za 54.800€. S příplatky za jízdní asistenty či xenonová světla se však cena snadno vyšplhá o dva až tři desetitisíce Euro výše.
Karmann Dexter 4×4
Karmann šel (zatím) trochu jinou cestou, než jeho konkurenti. Využil toho, že Ford Transit je k dispozici také jako čtyřkolka, a jako podvozek pro své vestavby využívá právě provedení 4×4. K dispozici jsou dvě varianty – Karmann Dexter 560 a Karmann Dexter 570. První jmenovaný model nabídne cestovatelům obvyklé příčné spaní a běžný přední salón pro čtyři osoby. Druhá varianta (570) je čistě dvoumístná – poskytne podélné spaní a přední salón bez lavice, pouze s předními otočnými sedačkami.
Jak bývá u Karmannu zvykem, už základní model nabídne poměrně bohatou výbavu. Můžeme se tak těšit například na vyhřívanou odpadní nádrž nebo naftové topení, a to již v základní ceně 64.050€.
Knaus Boxstar 550MQ a Boxstar 600MQ
Knaus ve své strategii na další roky poměrně sází na podvozky značky Ford. A že to myslí vážně, dokazuje svým rozhodnutím postavit na Ford Transit jedny z nejoblíbenějších modelů – konkrétně Knaus Boxstar 550MQ a Boxstar 600MQ. O obou vozech jsem už psal v nedávném článku (Knaus Boxstar 550MQ a 600MQ (2023) – to je Ford Transit), a tak jen ve stručnosti.
Obvyklým problémem příčného spaní ve Fordu Transit je omezená délka. Knausu se podařilo do užšího vozu dostat lůžko o délce 193cm, což je víceméně srovnatelná hodnota, jakou nabízí modely na Fiatu Ducato a spol. Komu je to málo, může si připlatit za rozšiřující boční panel. V ten okamžik má příčné lůžko celých 205cm!)
Pilote Atlas 4×4
Pilote představil ve spojitosti s Caravan Salonem Düsseldorf svůj záměr uvést na trh novou modelovou řadu obytných dodávek na podvozku Ford Transit – Pilote Atlas 4×4. Jak název napovídá, můžeme se těšit na čtyřkolku. Navíc nás může těšit i to, že Pilote zvolil jako základ atraktivní robustní variantu podvozku Ford Transit Trail. A ten nevypadá vůbec špatně!
Sunlight Cliff 590 4×4
Sunlight se profiluje u řady svých modelů jako výrobce obytných vozů pro aktivní lidi. Ostatně to podtrhuje i nejednou svou modelovou řadou označenou Adventure Edition. S tou se můžeme setkat i u vestaveb. Pro modelový rok 2023 se Sunlight rozhodl rozšířit modelovou řadu svých obytných dodávek Cliff o model Sunlight Cliff 590 4×4. Ta je, jak už název napovídá, postavená na Fordu Transit s pohonem všech kol.
Kromě atraktivního vzhledu lze počítat již v základu se 170k motorizací nebo třeba markýzou. Rozhodně zaujme prakticky se zužující kuchyňský blok, který jinak v úzkém Transitu nabídne pohodlnější pohyb. Cena modelu začíná těsně pod 70.000€.
Weinsberg CaraBus a CaraTour Ford
Weinsberg, jakožto sesterská firma společnosti Knaus, se také vrhá do vod podvozků Ford Transit. Své modely vestaveb CaraBus a Cara Tour postaví právě na tomto základě. Těšit se můžeme například na velmi zajímavou doložnost (v základu 691kg) a poměrně příznivou cenu od 59.000€. Za tu dostaneme sice základní 130k motorizaci s manuální převodovkou, ale dostaneme rovnou okénko v koupelně, moskytiéru v posuvných dveřích, rádio, naftové topení a markýzu.
Závěr
Ať se nám to líbí nebo ne, Ford Transit si své místo na trhu obytných dodávek prostě našel. Možná se do něj vestavby hůře montují, možná jsou na konci dne méně praktické z důvodu užší stavby vozu, a vyšší výšku interiéru můžeme považovat jen za chabou náplast. Ale cenově zajímavá alternativa podvozků Stellantis má jednu zásadní výhodu. V dnešní době problematických dodavatelských řetězců je – na rozdíl od konkurenčních modelů – alespoň trochu lépe dostupná. Uvidíme, jak se těmto vozům bude na trhu nakonec dařit. Ale kdyby to nemělo šanci na úspěch, tak by se do těchto vod rozhodně nepouštělo tolik firem.
Zdravím a chválím, moc pěkně sesumírované, palec hore, ostatně jako vždy:-)
Díky za pochvalu. Potěší a hlavně motivuje k další práci!