Zapomeňte na Fiat, je tady Ford! Tak nějak by se dala shrnout strategie skupiny Knaus Tabbert pro rok 2023. Minimálně v obytných dodávkách. Weinsberg tak pro rok 2023 uvádí na trh nové modely CaraBus Ford a CaraTour Ford a u firmy Knaus se můžeme těšit na oblíbené modely Knaus Boxstar 550MQ a 600MQ rovněž na podvozku Ford Transit.
Krize dodávek podvozků skupiny Stellantis (Fiat a Citroën) dosáhla takových rozměrů, že výrobci, pokud chtějí dále růst, nemají jinou možnost, než se vrhnout na alternativní dodavatele. Proč už tak neučinili dříve? Ve srovnání s tolik oblíbeným Ducatem a Jumperem jsou Fordy, MANy a Mercedesy pro vestavby méně vhodné. Typicky mají delší kabinu a užší interiér, a tak na obytný prostor zbývá méně místa než v až doposud kralujících modelech Fiat/Citroën. V neposlední řadě jsou pak Ducata s ohledem na své rozměry ve srovnání s konkurencí poměrně lehká. Podrobněji ale o podvozcích v samostatném článku (Jaký podvozek pro obytnou dodávku?).
Jaký je Ford Transit jako podvozek pro Knaus Boxstar?
Vůbec ne špatný. Podíváme-li se na kabinu, tak tady Ford těží z toho, co je pro samotnou vestavbu trochu hendikepem – tedy že jeho kabina je rozměrnější, a tedy prostornější, v porovnání s Ducatem. Pohodlnější a hlavně nižší je posez. To uvítají zejména řidiči vyšší postavy, kteří mají v Ducatu problém s nízkou hranou čelního skla a buď si na to zvyknou nebo montují snížené konzole sedačky řidiče. Na své si přijdou i milovníci jízdních asistentů a další komfortní výbavy jako je automatická klimatizace, vyhřívané čelní sklo nebo bi-xenonové světlomety (i když já jsem teda větším fanouškem LEDkových). Praktické jsou rovněž držáky nápojů po stranách přístrojové desky. Svůj nápoj najdete rozhodně mnohem snáze, než u vozů od Stellantisu, kde je lovíte někde hluboko na zemi.
Co se týče motorizace, tak základní jednotkou bude motor 2.0 Ecoblue 96kW/130k s 6 stupňovou manuální převodovkou. Za velice přátelský příplatek ve výši necelých 40.000 Kč (Fiat chce za podobný upgrade bezmála 100.000 Kč) bude k dispozici silnější motorizace 125kW/170k. A vyznavači automatické převodovky (která teda upřímně obytným vozům velice sluší) ji mohou získat k oběma motorizacím za necelých 60.000 Kč (zatímco Fiat si za ni naúčtuje opět téměř 100.000 Kč). Pro úplnost dodám, že se bavíme o cenách včetně DPH.
Příčné zadní lůžko v Knaus Boxstar na Ford Transit
Jak kombinace Knaus Boxstar a Ford Transit dopadla v praxi? Překvapivě dobře! Nejčastějším limitujícím faktorem bývá úzký interiér Fordu, a to hned ze dvou důvodů. Tím prvním je krátká napříč uložená postel. Knausu se ale podařilo do Transita vměstnat lůžko o rozměrech 193x147cm, což není vůbec špatný výsledek. Řada vestaveb na Fiatu má uváděnou délku lůžka 194cm plus bývá ještě navíc omezena bočním oknem. Pro koho je ale 193cm málo, bude mít možnost za příplatek pořídit dodatečné rozšíření bočního panelu. Je to sice poněkud nevzhledné, ale délka příčného lůžka se tak dostane až na skoro neuvěřitelných 205cm!
A pokud už máme postel pro dlouhány, tak je dobré zmínit, že na rozdíl od Fiatu Ducato nabízí Ford Transit výrazně vyšší vnitřní výšku – celých 205cm. To je o 15cm více, než nabízí Ducato ve stejné výškové kategorii H2! Díky tomu mohla být nad kabinu řidiče umístěna praktická police, kterou u Ducata kdekdo proklíná pro častý kontakt s hlavou. Tady tomu bude určitě jinak.
Kuchyňská linka
Druhou limitující věcí pak je úzká ulička. S tím se toho moc nenadělá, pokud má být koupelna použitelných rozměrů (a že i tady se Knaus posnažil – řekl bych, že koupelna bude možná i lehce použitelnější, než u modelů na podvozku Fiat). Knaus se tak rozhodl použít můj oblíbený koncept otevřeného prostoru vozu, kdy pracovní deska kuchyňské linky končí až u zadního lůžka, a za lednici zvolil variantu otevíratelnou do průchodu dveří. Ulička mezi kuchyňským blokem a koupelnou je tak sice úzká, ale ve výši ramen nepřekáží ani skříňka ani vysoko posazená lednice. Asi nejrozumnější kompromis.
Garáž a topení
Kdo by čekal, že garáž bude uzoučká a málo prostorná, bude mile překvapen. Knaus se rozhodl pro naftové topení Truma Combi 4D, které je pro tuto velikost vozu vhodnější, než mnohem častěji používaná Truma Combi 6D (blíže jsem o naftovém topení psal v článku Je lepší plynové nebo naftové topení pro obytné auto? – díl 2 – nafta). Díky volbě naftového topení odpadá nutnost velkého boxu na plynové lahve a místo toho stačí prostor pro malou plynovou lahev na vaření. Výsledek pozitivně překvapí!
Závěr
Není tomu dávno, co jsme nad Fordem Transit v segmentu obytných dodávek tak trochu ohrnovali nos. Je moc úzký, má kratší obytný prostor, má zbytečně dlouhou kabinu… Zlaté Ducato, to je přece nejlepší volbou, i když má své mouchy. Země párkrát oběhla okolo Slunce a rázem tu máme vestavbu, která i na Fordu vypadá velice zajímavě, použitelně a dokonce i cenově ne úplně špatně.
Je nutné dodat, že Knaus Boxstar na podvozku Ford bude ve výrobě až od dubna 2023.
Zdroj foto: CAMPERVANS.cz
Weinsberg CaraBus Ford a CaraTour Ford
Než se ale dostaneme k detailním záběrům samotných modelů Knaus Boxstar 550MQ a 600MQ na Ford Transit, pojďme se ještě podívat na sesterský model Weinsberg CaraBus 600MQ pro rok 2023. Ten nabízí perfektní doložnost základního modelu 691kg a s cenou 59.000 Euro vč. DPH, která zahrnuje základní motorizaci 130k, lepší okna, okénko v koupelně, moskytiéru v posuvných dveřích, rádio, naftové topení a markýzu, se může jednat o poměrně atraktivní nabídku.
A teď už se pojďme podívat na video prohlídku představeného prototypu Weinsberg.