Jste fanoušky kompaktních a agilních campervanů? Je vaším snem ikonická VW California, ale je mimo vaše finanční možnosti? Pak se možná díváte na nabídku jiných výrobců, kteří se do této oblasti pustili poslední dobou s velkou vervou. Máme tu například Bürstner Copa, Karmann Duncan, Nissan Seaside, Pössl Campster nebo Campstar a další. Teď se do těchto vod vydal i Yucon s modely Yucon 51 SB a Yucon 55 SB. Co si pro nás připravil?
Yucon 51 SB a Yucon 55 SB se představují
Známý výrobce obytných vozů Frankia používá pro své vestavby značku Yucon. Obytné dodávky stavěli nejprve výhradně na podvozku Mercedes Sprinter, aby následně v minulém roce rozšířili své portfolio o modely Yucon na podvozcích Fiat. Nyní se pouští do segmentu menších campervanů a za základ si zvolili Renault Trafic. V nabídce budou dva modely – kratší Yucon 51 SB s délkou 5,08m a delší Yucon 55 SB nabízející 5,48m délky.
Na první pohled člověka napadne podobnost s Nissanem Seaside případně s vozem Adria Active, které jsou stavěné na identickém podvozku. U Yuconu šli ale maličko jinou cestou v uspořádání kuchyňské linky. Na rozdíl od konkurence nesáhli k lednici s horním víkem, ale použili model s běžnými dvěřmi a umístili jej pod dřez. Zásuvky a úložný prostor se tak přesunul do levé části kuchyňského bloku.
Netradiční je také použití volného stolu. Campervany mají ve většině případů stůl uchycený na posuvné liště na kuchyňské lince. U Yuconu se rozhodli mít stůl samonosný na jedné centrální noze. Pro jízdu se pak ukládá do zavazadlového prostoru, přesněji na spodní část zadního dílu spodního lůžka. Nakolik je to praktické nebo ne, to ukáže až praxe.
V zavazadlovém prostoru je pak ještě jedna zajímavost, a tím je „vybrání“ ve skříňkách na levé straně vozu. Díky tomu narostla velikost (a zejména šířka) zavazadlového prostoru, což může být velice praktické zejména při přepravě rozměrnějších zavazadel (např. paddle board a podobně).
Horní lůžko ve stanové střeše má rozměry 1,9×1,26m, spodní pak 1,86×1,24m. Ve srovnání s „dospělými“ vestavbami se nejedná o žádné ohromující rozměry, ale v segmentu campervanů je zejména šířka lůžek více než akceptovatelná.
Kratší model Yucon 51 SB nabízí čtyři místa na jízdu i na spaní, vetší model Yucon 55 SB pak pět míst na jízdu při zachování čtyř lůžek.
Závěr
Boom, který zažíval poslední roky segment obytných dodávek, nyní prožívá trh campervanů. Každý větší výrobce, či dokonce automobilka, chce mít ve svém portfoliu i nějaký ten kompaktní vůz pro volný čas se stanovou střechou. Jak se bude v tomto segmentu dařit firmě Yucon ukáže teprve čas, ale pokud bude platit očekávaná cena 55.000 Euro, a bude zachována kvalita, na kterou jsme u této značky zvyklí, nemusí patřit na tomto trhu k poraženým.
Zdroj: promobil.de
No, řekl bych že ten boom je spíš opačně, alespoň co se týče uživatelů, jak to tak pozoruji na cestách okolo sebe: od malých campervanů spíše k dodávkovým plnohodnotným vestavbám. Když jsme začínali jezdit před 5ti lety v Marco-polu se zvedačkou, tak okolo převažovala podobná třída – vw california a MB marcopolo. Obytňáky pak dominovaly větší polointegrály a alkovny. Te´d bych řekl, že vidím mnohem víc „ducato“ vestaveb na úkor ostatních tříd. Ale možná je to tím, že už moc nejzdíme do kempů a logicky na divoko se zvedačkou to moc nejde, zkrátka jste moc nápadní ( stejně tak s velkým obytňákem ). Takže na divoko se mi vestavba jeví jako nejlepší poměr cena-výkon. ( Máte Wc a sprchu = nenecháváte po sobě bordel ani mokrý flek ). Je fakt, že v kempech to bude jinak. Výrobci podlě mě mají vždy několikaleté spoždění za poptávkou, takže te´d dohání vlnu poptávky po campervanech, která vrcholila před cca 3-5 lety.
Kdyby se daly sehnat statistiky prodeje nových obytňáků např. v Německu za poslední roky, shválně by mě zajímalo, jak se trendy mění ( nebo nemění ) 🙂
Tyhle malé campervany se derou na trh podle mého názoru trochu i jako důsledek toho, že nejsou dostupné „velké“ podvozky. Fabriky potřebují vyrábět, a tak se chytají těchto menších vozidel a staví i na nich. Marco Polo a spol vnímám jako zajímavý doplněk pro aktivní lidi, kteří střídají příležitostné přespávání v autě s penziony nebo apartmány a mají takové auto jako jediné auto v rodině. Z tohoto pohledu je to vlastně nejlevnější obytné auto, protože vedle něj nutně člověk nepotřebuje ještě osobák…