Na letošním pražském veletrhu For Caravan jsme měli možnost seznámit se s mladou značkou La Marca a zejména s její obytnou dodávku na velmi neobvyklém podvozku Iveco Daily. V záplavě konfekčních vestaveb na bázi Fiat nebo Citroën budilo tohle auto rozhodně pozornost. Pojďme se v krátkosti na tuto nezvyklou vestavbu podívat.
Iveco Daily
Podvozek Iveco Daily je pro vestavby něčím naprosto výjimečným. Představený La Marca Van byl postaven na variantě o rozměrech 6,09m délky, 2,02m šířky a 2,75m výšky. Svými rozměry je tak nejpodobnější Fiatu Ducato L3H3 (viz Co je L3H2, L2H2, L4H3…). Zajímavostí podvozku od Iveca je možnost volby pohonu 4×4. Tato varianta obytné vestavby La Marca Van by ostatně měla být rovněž k dispozici už v průběhu roku 2022 (bohužel s hmotností přesahující 3.500kg).
Varianta Iveco Daily, kterou výrobce zvolil pro svou vestavbu, nabízí osmi stupňovou automatickou převodovku a motor o výkonu 156 koní s točivým momentem s hodnotou 380Nm. Jakkoli Iveco můžeme vnímat jako výhradně užitkový stroj, přesto (nebo právě proto) nabízí řadu asistentů již ve standardu. Jedná se o ESP, tempomat, asistent pro stabilizaci vozu při bočním větru, elektrický posilovač řízení, případně asistent rozjezdu do kopce. Ve výbavě rovněž nalezneme kontrolu tlaku v pneumatikách, možnost aktivovat asistent jízdy do režimu město a samozřejmě couvací kamera a airbagy řidiče a spolujezdce. Vozidlo tak není vůbec špatně vybavené a pohodlně snese srovnání s konkurenčními modely.
La Marca Van – půdorys
Výrobce se rozhodl pro víceméně běžný půdorys s příčným spaním a zadní palandou. Vestavba tak nabídne prostor pro 4 osoby, a to jak na jízdu, tak i na spaní. Za předním salónem (mimochodem vybavený na první pohled pohodlnými samostatnými sedačkami) se nachází pevná koupelna. Ta je poměrně prostorná a navržená jako omyvatelná.
Kuchyňský blok nalezl své tradiční místo u posuvných dveří a kromě běžného výklopného prodlužujícího dílu pracovní desky přináší i několik neobvyklostí. Tou první je skutečnost, že kuchyňský blok v sobě skrývá kompletní elektro „zázemí“. Tedy jističe, pojistky a zejména 1500W měnič napětí. Vystavené vozidlo bylo sice vybaveno standardním dvouplotýnkovým plynovým vařičem, nicméně z dostupných informací se zdá, že výrobce plánuje do výbavy vozu dávat elektrický indukční vařič napájený právě přes tento měnič.
Druhou zvláštností kuchyňského bloku pak je umístění plynové lahve. Ta je přístupná ze zadní strany rozměrnými dvířky. Výměna lahve tak bude velmi pohodlná. Tím, že je vozidlo vybaveno naftovým topením, odpadá starost o nadměrnou spotřebu plynu a jedna menší lahev v kuchyňském bloku tak bude naprosto dostatečná.
Zadní část vozu patří příčnému spaní, konkrétně palandě. Výrobce uvádí rozměr lůžka 198x130cm, nicméně osobně odhaduji, že délka postele bude o cca 10cm kratší. Dolní postel lze poměrně snadno přestavět na zadní salón se dvěma pohovkami a stolkem. Horní dvoulůžko pak lze jednoduchým pohybem buď zúžit na jednolůžko, případně lze zcela odstranit.
V zadní části pochopitelně chybí horní skříňky, jsou ale nahrazeny praktickými, i když prostorově poměrně skromnými, poličkami. Kde ale prostor skromný rozhodně není, to jsou „boxy“ pod oběma zadními pohovkami. Jakkoli není garáž a ani boční úložné prostory příliš vysoké (kvůli palandě je dolní lůžko posazené o něco níže), je zda spousta volného místa. Důvodem je skutečnost, že zde není ani nádrž na vodu (nachází se pod podlahou), ani plynové lahve, zkrátka nic, co u jiných vozidel obvykle zabírá pod postelí místo.
Závěrečné shrnutí
Postavit obytnou dodávku na podvozku Iveco Daily považuji za velice dobrý nápad. V dnešní konfekci Fiat/Citroën poutá každý neobvyklý vůz velkou pozornost. Navíc v dnešní době, kdy na trhu panuje zoufalý nedostatek podvozků, není špatné zkoušet nové, dosud ne zcela probádané, cesty. Důkazem budiž i La Marca Van. Představený vůz byl sice ještě ve fázi jakéhosi prototypu a některé věci bude potřeba ještě do hromadné produkce doladit, ale i tak je hezké vidět novou značku, která se snaží jít jiným směrem, než všichni ostatní.
Je to pěkné, ale to proč vítězí krabicoidní fiat,peugeot,citroen je právě možnost spaní napříč. Všechny iveca, mercedesy, fordy a dašlí mají příčnou postel pod 190 cm ( spíš 185 a méně ) a to je prostě pro dospělého chlapa málo. Potom se to musí hasit takovými hnusnými přídavnými vybouleními na boku, které jsou navíc většinou z papundeklu, takže kdo se v tom vyzná, stačí mu k průniku do auta obyčejný nůž …
Je to vždy o kompromisech. Každé z těch aut má něco do sebe, byť za cenu omezené možnosti příčného spaní. Každému dle jeho potřeb. Za mě je fajn, že je z čeho vybírat. Není tomu dávno, co byl v zásadě jen Fiat…
Bohužel vrchní postel je dlouhá jen 172cm, ta spodní 183cm, měřil jsem to metrem. Všechny skříňky jsou o dost uzší než bývá v krabicoidních Fiatech. Když udělali topení v Dieselu, nechápu, proč je tam místo na zbytečně velkou propanovou láhev, která výrazně ubírá místo šuplíkům pod kuchyňkou. Auto Iveco super, ale vestavba pokulhává.
Díky za doplnění. Ja s sebou neměl bohužel metr. 🙂 Co se týče velké skříňky na plynovou lahev – přijde mi to trošku jako improvizace na poslední chvíli. V cca měsíc starých článcích se píše o tom, že by auto mělo mít indukční vařič, což by vysvětlovalo ten měnič hned v kuchyňském bloku. Vystavené auto ale mělo vařič plynový. Další věc je, že jeden z německých obchodníků, co byl na stánku, tak říkal, že toto je zatím taková ověřovací prototypová série vestaveb a že to chtějí ještě upravit na základě zpětné vazby z trhu. Tak jsem zvědavý, co vymyslí. 🙂
Upřímně, neumím si to příčný spaní s touhle konfigurací postelí moc v praxi představit. Při té světlé výšce mi přijde nemožný, aby se ten, kdo spí u zadních dveří, dokázal dostat přes druhého spícího do toho úzkýho průřezu procpat, když bude třeba potřebovat v noci na záchod. Už příčné spaní s rozumnou světlou výškou nad postelema znamená toho druhého pravděpodobně probudit, ale tohle podle mě znamená vyhnat ho z postele taky. A cestou zpátky znovu.
Obecně uspořádání příčného spaní typu palanda není podle mě úplně ono přesně z popsaných důvodů. Souhlasím s vámi. Má ale jiné výhody, jako třeba cena, nízká váha, nenápadnost, atd…
Je mi to jasný, já holt hrozně nerad marketingový přidávání „funkcí“, které v praxi nejde využít. Postele, na kterých se nedá spát mi přijdou stejně zcestný jako třeba x-místná auta, u kterých je jedinou možností, jak nepřekročit maximální hmotnost, když pojede řidič sám a zbytek auta vyplní heliovej balón a podobně. Ale zřejmě to tak holt zdaleka nemaj všichni.
Copak skříňka na lahve, tam si přinejhorší člověk dá vlastní přepážku (poličku ) a můžete tam dát nějaké další věci, ale ty postele jsou fakt bída. 183 cm není ani pro asiaty. Ono už 194 cm v ducato posteli napříč mi třeba vadí, že si nemůžu dát ruku nahoru nad hlavu ( měřím 188 cm ), tady se průměrný evropan muž vyspat podle mého nemůže. -chudák ten, kdo si to nezkusí a mtřeba si to koupí.
Souhlasím, že příčné spaní lze tak nějak realizovat v Ducato a spol. U zbytku už je potřeba instalovat nějaké rozšíření bočních panelů. Jinak je to fakt krátké…