Obytné dodávky svou povahou přímo lákají k aktivnímu cestování. Dokud je to cestování jen o častějších přesunech, kratších pobytech, a mnoha zážitcích, je přední náhon většinou dostačující. Jakmile se k poznávání přidají lyže, kiting, paragliding, lezení, nebo další aktivity, které znamenají jízdu či přespávání ve zhoršených podmínkách, nastává čas zvážit pořízení pohonu všech kol. Jaké jsou tedy na trhu obytné dodávky 4×4?
Jednou z variant je výběr podvozku, kde je pohon 4×4 k dispozici přímo od výrobce vozu. Jedná se například o Mercedes Sprinter, Ford Transit nebo MAN TGE. Tyto dodávky však mají některé vlastnosti, které je mohou v očích kupujících při výběru výrazně znevýhodňovat (ať už je to cena, rozměry, hmotnost apod. – podrobněji viz můj článek porovnávající jednotlivé podvozky – Jaký podvozek pro obytnou dodávku?). Druhou variantou pak může být pořízení vozu na podvozku Citroën Jumper (popř. Peugeot Boxer) s dodatečně montovaným pohonem 4×4 od firmy Dangel.
Dangel se představuje
Dangel je francouzská firma, která se věnuje přestavbám automobilů na pohon 4×4 již více než 40 let. Ve svém portfoliu nabízí (kromě jiného) právě možnost přestavby vozidel Citroën Jumper a Peugeot Boxer. Proč v nabídce chybí Fiat, když se jedná v zásadě o totožné vozy? Problémem je, že současné motory Fiatu v kombinaci s pohonem 4×4 neplní emisní normu Euro 6d Temp. To se ale samozřejmě může v čase změnit.
Další zajímavostí je, že pohon Dangel 4×4 nelze úplně libovolně kombinovat s výbavou dodávky. Je potřeba zapomenou na motorizaci se 120 koňmi, vzduchové odpružení, asistent nouzového brzdění, či asistent dodržování jízdních pruhů.
Jak probíhá přestavba obytné dodávky na 4×4?
Cesty přestavby jsou v zásadě dvě. Buď je to na základě přímé spolupráce výrobce vestavby s firmou Dangel, nebo takovou službu umí nabídnout prodejce.
Nová obytná dodávka 4×4
První varianta je nejjednodušší. Výrobce vestavby má v takovém případě přímou smlouvu se společností Dangel. Nová prázdná dodávka jde přímo z výroby do Francie na pracovní linku Dangel, kde proběhne přestavba. Takto upravené vozidlo pak putuje k výrobci vestavby ke standardní montáži obytného interiéru. Zdá se to snadné, ale nutno říci, že firem, které spolupracují přímo s Dangelem, není mnoho (viz dále).
Dodatečná montáž 4×4 přes prodejce
Druhou variantou je dodatečná montáž 4×4 do hotové obytné dodávky. V tomto případě to není tak snadné, jak by se mohlo zdát. Pokud je vestavba již hotová (musí být nová – ojetá vozidla se této přestavbě nepodrobují), je potřeba ji nejprve pro úpravu na 4×4 připravit. Znamená to kompletní odstrojení všech součástí z podvozku vozu, které mohou překážet. Minimálně se jedná o odpadní nádrž, nástupní schůdek a třeba držák rezervního kola. Takto připravený vůz putuje do Dangelu, aby se po návratu zpět k prodejci podrobil opětovné montáži odstrojených dílů. Prodejců, kteří jsou takovou službu schopni zajistit, není mnoho. Nicméně lze tímto způsobem pořídit například vozy Adria nebo Pössl.
Obytné dodávky 4×4 s pohonem Dangel
Firem, které nabízí své obytné vestavby s pohonem 4×4 není mnoho. Pojďme se nyní podívat na krátký přehled.
Bravia
Bravia staví své vozy na bázi dodávek Peugeot Boxer. Veškeré modely je možné pořídit s pohonem 4×4, cena je bohužel dostupná pouze na vyžádání.
Bürstner
Na trh s obytnými dodávkami 4×4 vstoupil nedávno i Bürstner, a to modelem Bürstner Campeo 4×4, který jsem také nedávno představoval. Tato obytná dodávka 4×4 startuje s cenou 52.730€ za 5,41m vůz. Připlatit si lze za Offroad packet (4.980€), který obsahuje uzávěrku diferenciálu, zvýšení světlé výšky vozu o 2cm, pneumatiky s terénním vzorkem, ochranu podvozku a rozšíření předních a zadních podběhů.
Clever
Společnost Clever Vans není potřeba příliš představovat. Jedná se o jednu ze značek pod křídly německé Pössl Group. U této firmy je pohon všech kol běžnou součástí modelových ceníků. Clever si za přestavbu na 4×4 řekne o 12.500€, uzávěrka diferenciálu přijde na 1.250€, a kdo chce zvýšit světlou výšku vozu a navíc třetí list zadního odpružení, musí si připravit dalších 1.500€.
Robeta
Slovinský výrobce Robeta nabízí pohon 4×4 od firmy Dangel pro všechny své modely na bázi Citroën Jumper. Cena činí necelých 15.000€ s možností příplatku za uzávěrku diferenciálu ve výši 1.400€.
Tourne Mobil
Dalším slovinským výrobcem, který nabízí u svých obytných vestaveb možnost pohonu všech kol, je Tourne Mobil. Ten má pro své zákazníky přímo speciální model Tourne 4×4, který se již v základu může pochlubit bohatou výbavou (165k motorizace, podlahové a teplovzdušné topení, izolovaná odpadní nádrž, markýza atd.). Cena takto vybaveného vozu pak začíná na částce 75.990€.
Závěr
Zájem o obytné dodávky s pohonem 4×4 neustále roste. Pro zákazníky je tak určitě dobrá zpráva, že vedle cenově dražších Sprinterů, těžších a užších MANů, a z pohledu vestaveb ne zcela praktických Tranzitů, mohou vybírat i z poměrně oblíbených Jumperů či Boxerů. A doufejme, že v dohledné době se na seznam opět vrátí i nejoblíbenější Ducata.