Pomalu se seriálem zkušeností s naší obytnou dodávkou Pössl Summit 600 Plus míříme do cílové rovinky. Po dílech o autě a rádiu, vestavbě obecně a sezení, kuchyni, koupelně a spaní, příchází dnešní díl o úložném prostoru.
Když pominu standardní úložné prostory v obytné části auta, které jsem již v minulých dílech zmiňoval, zbývají ještě dvě místa, která chci popsat: garáž a šatní skříň. Pojďme tedy na ně.
Garáž
Rozložení
Uspořádání zavazadlového prostoru je víceméně standardní – vlevo je umístěna nádrž na čerstvou vodu, vpravo je pak prostor pro plynové lahve a za nimi shora přístupná šatní skříň.
Pro ukotvení nákladu jsou dispozici v základní výbavě čtyři oka umístěná v rozích podlahy. Za příplatek lze pořídit rovněž na podlaze umístěné kolejnice umožňuící flexibilnější uchycení. My zůstali u základních ok v rozích podlahy a asi to stačí.
Poznámka: Vhodné ukotvení nákladu je na konci dne stejně spíše kombinací cviku, vhodných přípravků pro uchycení a improvizace. Pořád ještě hledáme, co a jak nejlépe uchytit, aby náklad relativně bezpečně držel, ale zase aby bylo balení co nejrychlejší a nejpohodlnější. Nedávno jsme pořídili organizér do zavazadlového prostoru dodávky Zoombox 2, který je určen pro uložení stolu a dvou židlí a je docela povedený. O tom ale zase někdy příště.
Rozměry
Čím garáž zaujme hned po otevření zadních dveří jsou rozměry. Narozdíl od některých podobně koncipovaných šestimetrových konkurenčních modelů nabízí lehce nadstandardní prostor o rozměrech 105cm x 140cm x 71cm (šířka x délka x výška). Zejména šířka je větší, než bývá obvyklé. Důvodem je skutečnost, že Summit má prostor pro instalaci 11kg a 5kg plynové lahve, zatímco jiné modely poskytují většinou pozice 2x11kg. Nutno říct, že do garáže se nám toho vejde fakt neskutečně moc.
Prostor pro plynové lahve
V pravé části zavazadlového prostoru je umístěna skříňka na plynové lahve. Pohodlně se tam vejde 11kg kompozitní lahev a vedle standardní ocelová 5kg a ještě zbyde trochu místa na nějaké to další vybavení. ALE!!!
Dvířka se otevírají směrem DOVNITŘ úložného prostoru, nikoli směrem VEN do prostoru zadních dveří! Takže pokud chcete třeba zapnout/vypnout plyn, měnit lahev, nebo třeba měřit množství zbývajícího plynu, tak musíte VŽDY udělat místo a často i uvolnit ukotvení nákladu na nejbližším kotvicím oku, abyste dokázali dvířka otevřít. Současně to znamená, že bez dodatečné úpravy musíte zapomenout i na případnou montáž nějakého pevného systému polic či pevných organizérů. Proč se dvířka neotvírají směrem dozadu, nebo proč není na stěně skříňky udělaný vzadu aspoň servisní otvor pro otevření/zavření kohoutu přívodu plynu? To mi zůstává záhadou… Tohle považuji za poměrně zásadní nedostatek v návrhu.
Tady bych doporučil určitě ke zvážení instalaci mono nebo duo controlu s crash senzorem, abyste do skříňky museli co možná nejméně často. Další variantou může být vlastní úprava schránky, která je často k vidění na diskusních fórech, kdy si lidé dodatečně vytváří alespoň servisní otvor pro přístup ke kohoutu plynu, případně kompletně předělávají způsob otvírání boxu.
Nádrž na vodu
V levé zadní části auta je umístěna nádrž na čerstvou vodu, přičemž výpustní kohout a servisní otvory jsou přístupné shora po nadzvednutí matrace a tenkého překližkového krytu. Kohout lze pootočením o 3/4 otáčky nastavit tak, že nádrž pojme 20l čerstvé vody. Tím, že je kohout přibližně trojúhelníkového tvaru, tak se to dobře počítá. Pootočením o dvě otáčky se pak nádrž vypustí úplně.
K vypouštění vody ještě jedna poznámka… Výpusť nádrže je hned dole přímo pod nádrží a víceméně přesně v úrovni kohoutu. To znamená, že pokaždé, když vypouštíte čerstvou vodu, tak vám nějaký ten cákanec vždy zmáčí nohy, a to i když se docela snažíte stát o kus dál. Žádné drama to není, ale viděl jsem i lepší realizaci…
Šatní skříň
Tak trochu specialitou Summitu je šatní skříň. Je umístěna v pravé části auta pod matrací mezi boxem pro plynové lahve a lednicí. Je realizována poměrně zajímavě. Otevřete poklop a zatlačíte směrem dolů na podélnou tyč. Ta se odjistí a vysune pomocí pružin směrem vzhůru i se zavěšenými ramínky. Vypadá to moc zajímavě a efektně. Ale… Za mě je to poměrně dost nepraktické.
Tak nějak jsme totiž zatím neměli nijak zvlášť velkou potřebu cokoli věšet na ramínka. Prostor šatní skříně jsme spíše využívali pro uskladnění sportovního vybavení případně dalších domácích potřeb typu čisticích prostředků, kolíčků, šňury na prádlo, toaletního papíru, kuchyňských utěrek atd. Ten prostor je fakt veliký a není až tak špatně přístupný z obytného prostoru, jak by se mohlo na první pohled zdát. Jenže tam ten super vymyšlený výsuvný mechanismus tak trochu překáží. A navíc něco váží a když je nezatížený, tak je za jízdy i trochu slyšet. Možná, až budou děti větší, tak svůj názor přehodnotím. Ale zatím se kloním spíše k řešení, které jsem okoukal v diskusních fórech – celý mechanismus vymontovat.
Závěr
S velikostí garáže a vlastně i šatní skříně jsme nadmíru spokojeni. Zatím jsme neřešili problémy s tím, že bychom se nevešli. To spíš dříve narazíme na limity doložnosti. Co vnímám problematicky, je zmiňované řešení dvířek u plynových lahví. To není moc pohodlné, přitom jsem přesvědčený, že jiná konstrukce je prostě poměrně snadno možná. Šatní skříň je parádní úložný prostor, akorát tedy asi moc ne jako opravdová šatní skříň. 🙂
A co příště? Auto jsme prošli již skoro celé, a tak se podívám na několik posledních drobností, co zbývají – nosič na kola, vypouštění šedé vody a možná něco málo k zabezpečení. Pössl Summit 600 Plus – zkušenosti díl 7 – ostatní a zhodnocení